1a Maj

Igår fick vi det stora privilegiet, att vara barnvakt för Ella, vårt första barnbarn som nu är hela 5 veckor. Ellas mamma och pappa var nere på stan, Uppsala har ju något av en fest på Valborg… hon kom sovandes kl 14.30, vaknade 17.30 och fick genast en flaska utpumpad mammamjölk, rapade, log, fick torra blöjor och somnade bums om. Sen vaknade hon 4 timmar senare, fick en flaska till av den godaste mammamjölken, rapade, log, fick torra blöjor och somnade bums om. Det kunde inte ha gått smidigare! JÄTTEROLIGT!!!
Sen kl halv tolv på natten kom vår glade son traskande för att hämtade Ella. Han var så glad att han blev skjutsad av sin helnyktre storebror magnus ”Farbror Magnus” som snällt kom och hämtade med sin nya pyttelilla bil.
Vi som haft glädjen av Ella stod fånigt leende och vinkade adjö, precis som om det var en liten princessa som varit på besök, vilket det ju varit för oss!
Jag hoppas att det var den första barnvaktningen av massor!
Angående min ansökan, jag har inte fått iväg den ännu… jag har fått två artiklar accepterade bara under det senaste 2 dygnen (jippiii!) och de måste jag naturligtvis skriva in som… accepted por publication… i min CV och i publikationslistan, hoppas att två till artiklar leder till att jag får det anslag jag behöver!

PS Den ena artikeln fick omdömet ”excellent article…” och andra finfina ord, de värmde eftersom det var ensamt och väldigt slitsamt att skriva den artikeln. QSBMR, Quantitative Structure-Biomagnification Relationships… som handlar om hur fysikalisk-kemiska och andra strukturer hos ett ämne kan leda till att det ökar i koncentration i näringsvävar (biomagnifikation) och kan till slut nå skadliga nivåer. Biomagnifikation kan leda till att vissa ämnen anrikas, till exempel DDT som ledde till skalförtunning mm hos havsörn och pilgrimsfalk, PCB som ledde till att sälhonor fick ihopväxta livmödrar och blev sterila mm.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 1a Maj

  1. katrinbiolog skriver:

    Ja nu är Ella 6 år och vi är ”barnvakter” (läs extraföräldrar) flera ggr i veckan. Ella har eget rum i huset och egen låda med kläder. För att inte tala om alla leksaker och andra grejor… Fullt utrustad är den lilla damen och ROLIGT har vi!

Kommentera

