Formas är inne, vad finns det för typ av Engelska pubar?

Äntligen, ansökan till Formas är inskickad. För alla som inte vet vad en ansökan till Formas innebär… var glad för det! Totalt var mitt färdiga alster på 20 sidor och allt från ”sektorrelevans” till ”den populärvetenskapliga sammanfattningen på Svenska” har jag svettat fram.

    Jag skulle tro att VR ansökan och Formas tillsammans tagit ca 3 månaders jobb av skrivande och tänkande. Och så är jag bara en av mer än två tusen människor som är involverade i skrivkramperna… Det är med andra ord massor av viktiga och dyra forskartimmar som spenderas på anslagssökningar. SLÖSERI med pengar, kraft, utbildning och att det tar tid från annat viktigt.

    I och för sig är det viktigt att formulera tankarna kring sin forskning men för mig som bara skrivit få ansökningar är det fortfarande ett hästgöra och fullt av ångest och beslut som ska tas som kanske är det som gör att jag ska få min hetaste dröm i uppfyllelse, det är inget jag kan ta lättvindigt på.

    Varför har jag då ägnat månader av jobb till detta undrar vän av ordning. Jo, utan en bra ansökan bllir det inga pengar. Utan pengar blir det ingen mer forskning för mig. Jag är ju arbetssökande och har inga egna pengar att forska för. Jag brinner för min forskning och vill inget annat än att fortsätta med mitt spännande och viktiga projekt men utan pengar kan jag inget göra.

    Så, nu är det bara att sitta och vänta på beslut, om VR eller Formas tycker som jag. Håll alla tummar för att det går vägen för mig!

    Så, om några dagar (måste bota huvudvärken först) är det bara att börja med alla stipendieansökningar… De är inte lika stora och på så mycket pengar som VR och Formas. Från de stora anslagsgivarna har jag sökt ca 3 miljoner kronor som ska räcka i 4 år. Från de flesta stipendiefonder kan man söka ca 10-30 000 kronor.
   
    MEN, många bäckar små och så vidare…

     Privat är det inte lika kul, husets herre, min älsklings-TB är i England och festar i London. Det hade varit roligt att följa med men Formasansökningen  tillät inte det.
   
    Med alla barnen lyckligt utflugna så känns vårt stora hus ganska tomt. När vi byggde det med 3 stora sovrum till ungarna, alla exakt lika stora, kunde vi inte tro att det skulle gå så fort att bli av med barnen.

    Lilleman 18 år flyttade nu i februari och då hade vi bott i huset i prick 8 år, sen han var 10… Så, bara några år var det viktigt med de tre stora barnrummen. Nu ska jag inreda ett till mitt eget arbetsrum och TB ett till sitt. Det tredje har blivit vårt sovrum och vårt stora på nedre botten ska bli… en Engelsk pub säger min anglofil till man.

    Kul att göra något helt annorlunda! Jag har visioner om ekpanel på väggarna och mörkt gröna skinsoffor men det vill jag egentligen inte ha… Finns det någon annan typ av Engelska pubar?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Formas är inne, vad finns det för typ av Engelska pubar?

  1. Anonym skriver:

    Hej! Grattis till att du är klar med din ansökan och fingers crossed! Söker information om var man kan få tips om att skriva ansökan. Har du något tips skulle jag tacksamt ta emot det.MvhEn forskare in spe

    • Katrin skriver:

      Wallenberg, Carl Tryggers, Formas, VR, Mistra, andra forskningsstiftelser, stipendiehandboken, titta på anslag, leta bland kollegor (vad har de sökt och från vilka fick de pengar) och så gneta, gneta, gneta…Jag fick ju mina pengar från Formas och har jobbat som fo ass sen i januari. Men jag har inte slutat söka pengar för det. Nu vill jag ha mig en doktorand!Och lite extra till konferensresor tackar jag ju inte nej till direkt… Så, mycket av min tid går FORTFARANDE åt till ansökningsskrivande.Lycka till du själv också och berätta för mig hur det går!Ha det gott! /Katrin

  2. katrinbiolog skriver:

    Och nu är det 2012 och jag är ånyo utan pengar…

Kommentera

