De lata kapitalistblodsugarna

Dandelion skrev att hon kunde köpa fönsterputsning av sin son… vilket fick mig att minnas de goda dagarna då alla våra tre gullungar bodde hemma.

    Jag kunde be snällt om hjälp med tex. att skotta snö och fick alltid ett klart och konsist NEJ till svar. Då sa jag (lika snällt)…(tandgnissel)…

    -Jamän jag betalar naturligtvis. Du får en timpenning på 50 kronor. NEJ blev det lika obevekliga svaret. Då började jag med ”om alla hjälps åt så går det så mycket fortare” och ”lite jobb av flera hjälper den ensamme att bli fortare klar” bla bla bla jag kunde lika gärna ha bett ungarna om att de skulle behöva anstränga sig och vandra över sydpolen
 
Jag kunde säga till slut (väldigt hopknipen mun) …

     -100 spänn om du skottar snö i en halvtimme (och det är mer än vad jag får i timmen, långt mer) och latdrävlarna sa lojt (med ett tonfall som fick mig att vilja sparka dem från firman, hur jag nu skulle kunna göra det)

    -Nej, det är det inte värt…

    Mina kapitalister till blodsugare (dvs ungar) tyckte inte att mödan var värd pengarna.

    VAD 100 kr för en halvtimme och det var det inte värt?????

Och så stod jag där med snöskoveln själv och tänkte med välbehag på ”förr i tiden” då man kunde slå sina drular…  ;o)

    Nu har de flyttat hemifrån alla tre men vi har tät och fin kontakt. Ibland ringer de dock och börjar samtalet med ”hheejj lilla mmaammmmaaa” med en slags sirap i rösten… Då tänker jag ”och hur mycket pengar vill du nu ha”???

    Jag har hittintills aldrig haft fel, efter lite gulligt småprat kommer det, Jo, mamma, du vet den där bilen jag vill köpa, / …  kappan jag sett / … maten som börjar ta slut i skafferiet och ALLA pengar har tagit slut…

    Då är det tur för dem att jag är världens mesmamma som alltid glatt sätter mig framför internetbanken och betalar.

Jag menar, vad är väl bättre här i världen än mina tre gullungar?
   

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De lata kapitalistblodsugarna

  1. Jag som fick slita häcken av mig för min månadspeng på ca. 150 spänn i månaden så vägrar dina ungar arbeta för 100 spänn för en halvtimme? Voijne, Voijne!

  2. Ping: Det är sig fortfarande likt… Jag kan mina ungar! | Katrinbiolog

Kommentera

