Tandläkarskräcken, ett minne blott

När jag och alla andra som var barn på 60-talet fick våra nya permanenta tänder kunde det låta så här hos tandläkaren… (Folktandvården i Ö-vik)

    –Oj, vilka djupa veck och fåror du har i den nya molarenDet är bäst att vi fyller den med amalgam innan det blivit ett hål... Och så satte tandläkaren igång, borrade bort ”halva tanden” och fyllde med en jättestor, svart FUL amalgamfyllning.

    Utan bedövning!

    Där låg jag och snyftade och grät, utan mamma eller pappa närvarande för till tandläkaren gick man på skoltid. Efter flera år av plåga började de ge bedövning, med hästsprutor som de tryckte i lite hursomhaver. Klagade jag och tyckte att det gjorde för ont när de borrade sade de bara ”uppmuntrande” Snart klart! och så höll de på i ytterligare 5 – 15 minuter… Med en gammal gisten remdriven borr som hackade och hoppade… Och fastnade i tänderna så att det knastrade och knakade och tungan blödde av alla ”felskär”…

    BLÄ! Denna behandling gjorde att jag som vuxen inte gick till tandläkaren på över 7 år, mellan jag var ca 20 till jag var 28. Då var det jag som med darrande ben lyckades ta mig till en tandläkare.

    ROTFYLLNING! Som dessutom gick på tok… han höll på att (cencur) i månader!

    Sen gick jag inte till tandläkare igen på drygt 10 år… Borstade tänderna som en professionell tandvårdare och var noga med att inte äta socker. Jag tordes helt enkelt inte gå till en tandläkare och hoppades att om jag var noga skulle det inte behövas heller.

    När jag flyttade hit till min nuvarande stad gick det inte många månader förrän jag fick se en tidningsartikel om tandläkare Lina B som speciellt välkomnade tandläkarrädda patienter. Det tog mig massor av försök och mod men till slut lyckades jag att ringa och få en tid.

    Lina tog emot på ett gulligt och lugnt sätt och jag förklarade min rädsla. Hon satte igång, jag hade flera hål… Så fort hon duttat lite med borren tog hon ut den och lutade sig över mig och frågade,
    -Känns det något? Nej, kunde jag sanningsenligt svara. Dutt, dutt med borren… -Känns det nu? Är det OK? Hur har du det? Lina frågar och frågar och borrduttandet känns aldrig. Jag är trygg i att hon avbryter sitt arbete och drar ut alla grejor från munnen MOMENTANT jag bara gurglar till lite!

Och så har det fortsatt. I snart 9 år har jag gått hos Lina. Varje gång en stor amalgamfyllning varit sprucken eller haft något annat fel har hon bytt den mot fint tandfärgat porslin/plast. Hela min mun är numera frisk och ”vit”, alla gamla svarta fula fyllningar är borta!

    Idag var jag och lagade en tand, inte en sekunds nervositet!!

    Hurra för duktiga tandläkare som tar patienternas rädslor på allvar!

    Hurra för Lina B!!

   

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tandläkarskräcken, ett minne blott

  1. Tonårsmorsa skriver:

    Tack för kommentar, förstår att det var svårt att ”se receptet” på drinken;-), men la in det nu, för din skull! Lycka till!

  2. Christian skriver:

    Lyckliga du som hittat en bra tandläkare.Det har inte jag, och fortsätter därmed att enbart av nöd uppsöka tandläkare vid akut behöv, typ rotfyllning, var 10:e år.Nu är det dags igen….

  3. Soffi skriver:

    Åhhhh,jag vill också ha din tandläkare.. Min vet att jag är livrädd men gör som vanligt ändå!!! Jag kommer inte överleva morgondagen!!

  4. Michis skriver:

    Vad skönt med en bra tandläkare. Själv har jag som tur är aldrig haft tandläkarskräck, vilket ledde till att jag låg och fnissade vid visdomstandsutdragning – det hade den tandläkaren aldrig varit med om. Medges, jag skrattade inte mycket under läkningen efteråt, men det är ju en annan historia. 🙂 Grattis till en lyckad tandläkardejt! 😀

Kommentera

