Sverige

Jag kommenterar ett av Viktors inlägg…

    Jag tycker lugnt att människor ska ”hylla sitt land” och göra det ofta och i glädje och inte bry sig ett dugg om små glädjedödare.

    Sen tror jag att det inte är ”landet” man hyllar utan företeelser som man är stolt över. De företeelser jag är mest stolt över i Sverige är yttrandefriheten, religionsfriheten, rösträtten, allemansrätten, att alla får gå i skolan gratis, att alla har möjlighet att gå på Komvux, högskola/universitet tack vare studiestöd och lån.            
    Vidare, att vi har gratis sjukvård, föräldrapenning, mm mm. Att det finns fungerande polisväsen, brandkår (se längre ned om min gräsbrand…), räddningstjänst, vägbyggande… Att gator blir röjda från snö på vintern, att vi har utbyggda fjärrvärmenät, att vi har …

    Ja min lista kan göras precis hur lång som helst! Jag har bott 6 veckor på Shetlandsöarna, 6 månader i Brighton och 13 månader i Marseille (där fick vi vårt andra barn vilket är en helt annan, ganska uppskakande historia) och jag kysste marken när jag kom hem efter året i Frankrike!

    Sen att jag pga födsel och ohejdad vana är medborgare i Storbritannien är också det en annan historia…
 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

