Arbetslöshetsförbannelse

  Jag är ju en arbetslös akademiker, disputerad doktor i Biologi som nu efter sammanlagt 23 års studier är utan inkomst sen 1 november 2005. Den 4 November var jag på information  på AF tillsammans med ca 5 andra personer. Alla var listade på en lista som hon från AF prickade av oss från (med namn, personnummer och allt).

    Det hade varit URLÄTT för henne att innan mötet slå upp oss på datorn och kolla vilka vi var och vilken typ av arbeten vi sökte.

    Men, icke sa Nicke. Vi fick en grundlig information om vad som skulle hända om vi inte rapporterade korrekt till AF, om vi underlät att inställa oss på möten mm mm och annat OTÄCKT. Jag kände mig som en ung och dum brottsling. Ni vet, så där man kände sig när hela klassen fick utskällning av någon lärare när några få ickeidentifierade elever gjort något busstreck…

    Sen kom det… en annan person informerade oss hur vi kunde gå på ett centrum på stan och förbättra våra LÄS och SKRIVSVÅRIGHETER! Jag kan inte begripa vad de sysslade med! Och det kastade jag bort min tid på, jag blev förbannad och kände att människorna på AF inte kunde ha ett uns av yrkesstolthet!

    Det är en förbannelse att vara arbetslös! Jag och alla andra buntas ihop i det kollektiva B-laget som dessutom är analfabeter. Självklart ska de människor som har läs- och skrivsvårigheter få hjälp och självklart är inte dessa personer mindre värda på något vis. Det är bara det att jag anser att jag också skulle behöva hjälp från AF, hjälp med mina problem. Men börjar jag prata forskningsanslag och Vetenskapsråd får alla på AF utan undantag något flackt i blicken och mumlar något obegripligt samtidigt som de hastigt bestämmer att jag ska höra av mig och berätta hur det går innan 31 augusti… (bestämt 28 april, dvs 4 månader utan kontakt).

   Jo, jag hoppas att jag hittat något innan 31 augusti men det blir helt utan hjälp från AF.

Så, varför ska jag ha den kontakten över huvud taget?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Arbetslöshetsförbannelse

  1. Anna skriver:

    Tack! Du beskriver min känsla väldigt bra! Jag är själv 33 år och akademiker med inriktning mot beteende och kommunikation. Jag blev arbetslös den första januari i år och fick precis som du gå igenom den generella informationen och fick lära mig veta hut om jag inte gjorde som jag blev tillsagd.Idag fem månader senare har jag fortfarande inget arbete, jag har haft kontakt med Af 2 gånger och har en tid med Af kundtjänst om två månader. Jag har pratat om att få hjälp till utbildning (kognitiv terapeut) och fick svaret att ”sådanna där fotterapeuter och massörer och annat flum” finns det alldeles för mycket av redan! Herregud man blir rent mörkrädd, sådanna människor skall hjälpa mig tillbaka till arbetslivet!Jag stör mig så in i norden på diskussionen att ”unga arbetslösa” är ett stort problem och vi måste lägga ner alla resurser för att få in dem på arbetsmarknaden. Men JAG då?? När jag ska jag få ett fast jobb?? Har arbetat på projekt i flera år och vill inget annat än ha ett fast jobb. Jag har sökt över 50 jobb under de här månaderna och varit på två intervjuer. De yrken jag söker har 200 ansökningar per tjänst. Mina papper drunknar i massan oavsett hur bra och långt och kort och fint jag skriver mitt personliga brev och mitt cv.Och nej jag tror givetvis inte att andra ska fixa allt åt mig (även om det vore skönt för omväxlings skull!) men LITE hjälp vore väl ändå på sin plats kan man tycka…

  2. MKs blogg skriver:

    Ja, det är verkligen märkligt vad som sker och inte sker på denna s k arbetsförmedling… jag förstår inte vad dem gör där. Förutom att jävlas. Jag klurar starkt på en insändare för min egen del om alla turer och märkligheter.Nåväl. Hoppas du har en bra onsdag!kram

  3. Camilla skriver:

    Men så tröstlöst! Måste kännas förnedrande nästan att bli behandlad så!Önskar dig stort lycka till med framtiden…Ha det gott/C*

  4. Regnbågen skriver:

    Ja, AF i ett nötskal! Suck… En och en annan med undantag, men det är få… Kommer det på tal vid något tillfälle om bemötande osv. Tex. det här när de skickar ut anvisningar, och det finstilta längst ner på pappret, ett hot, att om man inte hör av sig, så måste dom kontakta A-kassan. Och man kan bli av med sin ersättning. osv. Ja, då är ju ursäkten att de ”högre” har satt dessa regler och att dom måste följa dessa. Okey, så är det väl. Det måste vara skönt att skylla på att ”vi inte ha satt reglerna..” Okey det har dom väl inte gjort heller. Men så enkelt att säga… men de tänker inte på bemötandet.. På att vi faktiskt är vanligt funttade människor. Ibland känns det som om man vore mindre värd. De måste ha bevis på det vi gör och att vi är där vi ska vara – checka av på listor. Snart får man väl stå i en kö när man har blivit kallad till något info. prick prick. Säga namn osv. pricka av. OK-stämpel. Suck… Ha det bra.

  5. Studenten skriver:

    En akademisk examen verkar inte längre vara lösningen på att få ett arbete. Jag har själv börjat fundera på vad jag ska ta mig til den dagen jag studerat klart – är det arbetslösheten som ska ta vid då? Känner mig något maktlöst, speciellt när jag vet att arbetsmarknaden med min inriktninger är mager…

  6. zoowie skriver:

    Ohh Jesus! Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Låter som det vore dags att utbilda AF´s personal i de mest elementära kunskaper…såsom hur man bemöter andra människor…eller helt enkelt: Hur man sköter ett jobb :oÖnskar dej iaf. lycka till!! Du kommer att fixa detta mycket bättre på egen hand, gissar jag…hälsar en som lyckligt nog aldrig behövt ha någon kontakt med AF. /zoowie

  7. Jag måste kommentera ditt svar till fotobiologen.Hahaaa

  8. Johan skriver:

    Hej, och tack för inlägget i min blogg. Kollade lite i min fågelbok och insåg att det var en storre hackspett. De är fina i färgerna. 🙂

  9. Annica skriver:

    Här är det tvärtom, jag behöver inte höra av mig ens, väntar på starta eget bidrag. Det har tagit tre mån. de ringde idag och ville ha fler uppgifter! 3 månader för att upptäcka att det saknas uppgifter???

Kommentera

