Älsklingsböcker

Jag gillar att läsa massor av bokgenres, bla Science Fiction och Fantacy (SF/F)

Jag läser massor, minst en bok om dagen om jag har möjlighet. Jag började som 7-8 åring med min mammas och mosters gamla flickböcker från B. Wahlströms (ack serierna om ”Sprakfålen” och ”Kulla Gulla”). Sen läste jag min morbrors Biggles- och Worralsböcker. Som 10-åring hittade jag Robert A Heinlein på biblioteket och läste ”Egen rymddräkt finnes” (ERF)  och direkt efter ”Vintergatans son” (VS).

    Jag har funderat mycket över den där hisnande, nästan ”sexuella” känsla som jag fick och får av SF /F. Speciellt när det hände något ytterligt ovanligt och främmande som när huvudrollsinnehavaren i ERF träffade maskansiktet, insåg att han var på väg till månen, kom till Pluto, till Vega. När Thor i VS blev såld som slav, fick åka ut i rymden dold i narkotiskt doftande Vegablad (jag känner fortfarande den kryddiga doften), pulveriserade rymdpiraternas skepp (är jag månne sadist?) mm mm. I en mängd SF / F efter dessa två initiala har jag fått den fascinerande känslan, djup förundran!

    Sen kan jag rekommendera en SF bok till någon bland släkt och vänner och personen säger prosaiskt ”Nej något sådant med monster läser jag inte”. Och jag blir ”galen” över personens kategoriserande.

     Jag lyckades för några år sen få en släkting att läsa Robert Jordans första bok i  ”The weel of time” serien. Det enda sättet att äntligen få personen att ”ge sig” var att pika denne för att ha fördomar mot vissa genres som personen aldrig hade läst och inte visste något om och att jag tyckte det var skräp att inte läsa SF/F. Några dagar efter den första boken kom personen tillbaka efter de nästföljande 5 (som då var publicerade, nu är de 12). Sen gav jag personen SF-klassikern, Heinleins ”Dörren till Sommaren” och personen blev fast…

    Så, tveka inte att pröva alla typer av böcker, några få av mina favoritförfattare finns i listan med länkar till vänster. Som med musiken har jag dock en lista till på hundraals favoriter. Tack så mycket för det!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Älsklingsböcker

  1. Tonårsmorsa skriver:

    Ang. din kommentar: Ja, visst är det toppen! Då slipper man liksom städa… Jag har alltså fortfarande inte kommit igång! Kram!

Kommentera

