Jag har fått svar från Swedish Meats!

Jag skrev tidigare till Swedish Meats och protesterade mot att Svenskt kött måste skeppas till Polen / Tyskland för att styckas och packeteras. Se min blogg ”Protestbrev att använda”. Svaret nedan fick jag från Swedish Meats informatör. Han menar att det är till ”de tre handelsblocken” man ska skicka sina protester och önskemål till. Jahapp! Då gäller det bara att finna vilka de är. Några förslag?

Här följer brevet från Swedish Meats. Acceptabelt?

******************************************************************

Hej Katrin

 

Tack för ditt mail och för att ditt beröm gällande våra miljömässiga åtgärder.

 

Fram till Sveriges EU-inträde reglerades import och export av ett antal olika handelshinder. Idag har livsmedelnäringen, både när det gäller industrin och handeln, blivit allt mer konkurrensutsatt och därmed internationaliserad.

 

Just handelns inflytande över tillverkningsindustrin har blivit allt starkare med en tidvis ganska aggressiv prispress mot leverantörerna vilket för Swedish Meats bl a inneburit stora omstruktureringar i produktionen för att möta de nya förutsättningarna.

 

De stora handelskedjorna i Sverige har under de senaste åren skapat egna distributionscentraler för alla de varor som går ut till butikerna. Detta innebär att det blir allt svårare att få utrymme för lokalt producerade produkter eftersom butikernas utbud inte längre styrs av individuella avtal utan genom centrala uppgörelser med kedjan och leverantören. I Sverige innebär det att övervägande delen av alla livsmedelsuppköp görs av de tre handelsblocken. Givetvis kan du som konsument påverka utvecklingen i butik men det är hos handelsblocken de avgörande besluten tas som ger förutsättningarna för oss som livsmedelsproducent.  Det är utifrån dessa förutsättningar vi måste agera för att kunna överleva på sikt.

 

Samtidigt ökar importen av köttvaror till Sverige, ofta producerade i länder med lägre löner och det är med dessa importvaror som vi skall konkurrera med. Även om det är många konsumenter som väljer sina produkter utifrån olika etiska och miljömässiga krav är det också väldigt många som endast väljer utifrån priset på varan. Vi vill fortsätta att vara den kött- och charkleverantören som har högt ställda krav på miljö och etik men vi måste samtidigt anpassa oss till den gällande konkurrenssituationen. Vad jag menar är att vi kan säkert ta lite mer betalt för våra svenska produkter men det får inte vara för stor prisskillnad.

 

För Swedish Meats del har den hårda prispressen lett till beslut om en satsning på en egen anläggning utanför Sverige i polska Swinoujscie. Geografiskt ligger den anläggningen inte längre från Skåne, där en stor del av vår råvaran finns, än vad den stora konsumentmarknaden Mälardalsområdet gör.

 

Etableringen innebär att vi får en chans att bearbeta nya kunder och marknader, samtidigt som vi också kan konkurrera med det billigare importköttet. Det är viktigt, inte minst för de svenska djuruppfödarna som kräver avsättning på sina djur för att inte den svenska slakterinäringen skall dö ut. 

Hälsningar
(Här har jag tagit bort hans namn)
Informatör
Swedish Meats

Mitt svar som jag precis skickat till Swedish Meats informatör.
**********************************************************
Hej!
Tack för ditt utförliga svar. Jo, jag förstår det du skriver men hur ska jag kunna bidra till att vända den tråkiga trenden med alla långa transporter? Jag vill att alla ska jobba för att spara miljön i största möjliga mån. Vilka är ”de tre handelsblocken” så jag kan skriva till dem också. 

I ditt svar skriver du att  ”Geografiskt ligger den anläggningen (i Polen) inte längre från Skåne, där en stor del av vår råvaran finns, än vad den stora konsumentmarknaden Mälardalsområdet gör”. Hm, det var ett dåligt argument. Det finns stora köttproducenter även utanför Skåne. Och att först transportera ned köttet (även det Skånska köttet) till Polen och sen upp till Sverige igen blir inget annat än en omväg. Om man tar som exempel ett djur från en uppfödare i Uppsala så ska det först transporteras ca 1400 km (fågelvägen!) till och från Swinoujscie innan köttet kan säljas i Uppsala. Kortaste vägen är ALLTID direkt från producent till konsument utan att passera kontinenten…

Med Vänlig Hälsning
Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Jag har fått svar från Swedish Meats!

  1. *Q* skriver:

    Hej!Jag har också fått svar från Sw. Meats. Tänker väl skriva om det på min blogg också, men då hänvisar jag nog till dig. Det var ju din idé från början.Två av de tre blocken är iaf ICA & Coop. Det tredje är jag osäker på. Willys/Hemköp + ngn mer kanske?ICA har förvandlats till en stor otäck drake. Blev inte bättre av att de köpts upp av nån holländsk ännu större drake (Ahol tror jag det hette).F.ö. är mitt nya jobb på fjällanläggningens sälj/boknings-avdelning.

  2. Ingemar skriver:

    Tack för din vänliga kommentar på ett gammalt inlägg men det är lite inaktuellt för stunden, orkar du kan du ju läsa några till…vänliga hälsningarIngemar

  3. Gör du puddingen på Swedish Meat?*s*

  4. Ingemar skriver:

    Jag är smickrad, då förstår du oxå varför jag reagerade som jag gjordevänliga hälsningarIngemar

  5. Åh, när mamma levde och vi bodde norr om Sthölm, så åkte vi ofta och plockade svamp nära Åby Gård, Husby Långhundra, fan vad vilka fina dagar det var!*melankoliskt*Nu måste se tv3,ny miniserie!

  6. är inte den tredje Axfood?? tror de har willys, willys hemma och hemköp

  7. MK skriver:

    Gött med engagemang! På dem bara! Jag känner att jag ”borde” engagera mig mer, men men, det är väl lite för mycket med att hålla näsan över vattenytan i 100% egoism. Eller 99% kanske.Nåväl. Allt gott!kram

  8. Katrin skriver:

    Sportgalningens_fru: Axfood? Hm, kanske det, jag ska kolla!MK: Var sak har sin tid. Engagera dig du i dig själv ännu ett lllåååånnnggggtttt tag. Du ska inte göra annat än att må så gott det bara går. Engagera mig i bråk mot långa transporter av mat kan jag göra å` din sida också. Ditt stöd i ock med denna kommentar gav mig extra energi och ”kämpaglöd”.;O) Största kramarna! /Katrin

  9. izzy skriver:

    va trevligt att du hittade in till mig då , ja livet bli sällan som man har tänkt sig men bland tårar försöker jag se guldkorn även i mitt dammiga liv, visa dagar är bättre andra lite tristare men en dag isänder försöker vi ta det , ja o min hund (och särbo/sambon)lustigt nog så var det inte alls det jag tänkte på när jag dopte bloggen ,jag läste en bok under tiden o frasan tilltåalade mig men nu när du säger det så =) VISST loppor (våra då ) vaccinerade med stift stämmer otroligt bra för ICSI jooo helt otroligt att jag icke tänkte på det innan i all afall medvetet :))

  10. izzy skriver:

    och JA fönstret såg otrolig lockande jo =) var finns den föresten ? =)

  11. Islin skriver:

    Tack för dina kommentarer. Oc angående trasmattan. Hm, mycket bra fråga. *s* har aldrig tänkt på det ingen aning faktiskt. Isf är det nog min mormor som gjort den. Måste fråga 😉 Nu blev jag ju sälv nyfiken Haha

  12. izzy skriver:

    ne det har jag jo inte, inte medvetet i all afall ,inte förren du sa det jooo, helt knåppigt hehhehe ja jag berättade för sambon/särbon eller hur fan jag ska kalla fanskapet för =) och han hade inte heller tänkty på det jo , heheh ja helt fantastikt jo

  13. izzy skriver:

    I SKÅNE, NÄRMARE SAGT MALMÖ här bor vi :)vad pyssla du med om dagarna då ?

Kommentera

