Nedladdning av filmer är helt OK

Vi, jag o min man TB och alla våra tre barn har diskuterat det urkorkade att ta privata servrar för att ”komma åt” fildelare och  The Pirate Bay. De som blev lidande är de nästan 500 personer/företag som hade sina hemsidor, bokföring, firmalistor, adressregister mm mm på servrarna. INTE fildelarna.  The Pirate Bay är ju nu åter igång med servrar i bl a Holland. (Sen att jag aldrig lyckats ladda ned något därifrån är en helt annan historia).

Jag begriper inte heller det brottsliga i att dela filer.
Man får ju inte betalt. Om jag (på stenåldern när jag var tonåring) köpte en LP skiva så lånade jag genast ut den till flera kompisar som spelade in den på sin bandspelare (ja vi hade rullbandspelare innan kasettbandspelarna kom). Om jag lånade en skiva på biblioteket så spelade jag in den.

Om jag idag köper en film på DVD och låter mina barn kopiera den är jag då en brottsling?

Massor av filmer som jag sett som varit piratkopierade har jag gått och köpt. De jag gillar vill jag ha med textning (finns ofta inte på kopierade filmer) och med allt extra-material som bara går att få. Jag älskar ”the making of”… Tex såg jag alla Sagan om Ringen filmerna (LOTR) månader innan de gick på bio i Sverige. Sen såg jag dem alla tre på bio och så, direkt ”extended version” släpptes var jag iväg och köpte den dyraste och finaste varianten i affären. Jag vill ha filmerna kvar och njuta av dem många gånger till och anser att jag då har moralisk och etisk skyldighet att betala. Om jag däremot ser en kopierad film som visar sig vara skräp kan jag med lungt samvete bara kassera den. Jag kan ärligt säga att antalet filmer jag köpt efter att först ha sett kopierade piratvarianten är mycket högre än antalet jag inte har köpt. I hemmet nu har vi mer än flera hundra köpta DVD-filmer och jag kanske har sett max 25 piratkopierade filmer/serier totalt. Varav jag kanske inte har köpt ca 10. Till och med serier som ”Lost” köper jag lagligt på DVD efter att först ha sett några avsnitt piratkopierade…

Och jag är väl på intet sätt unik?
Så, jag menar att det enbart är dumheter att slå till mot Pirate Bay. Fildelning kommer alltid att finnas. Tillslaget kommer inte att ha lett till några som helst förändringar i antalet nedladdade filmer. Tvärtom… The Pirate Bay borde ha fått ohemult mycket gratisreklam! Se bara på denna blogg…
;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nedladdning av filmer är helt OK

  1. Marie skriver:

    Håller med totalt, tror inte att det någonsin kommer att försvinna. Fildelning är här för att stanna!

  2. Madonnan skriver:

    Om du var tonåring på stenåldern – då måste du vara väääldigt gammal…..:)

  3. Marie skriver:

    Än blir det nog inget frieri. har bara varit tillsammans i 4 månader =) Men jag släpper honom inte i första taget…

  4. Madonnan skriver:

    vi är väääldigt nära i ålder, mer säger jag inte…:)

  5. Kraka skriver:

    Tack för din mycket långa och innehållsrika kommentar hos mig! Även jag hade rullbandspelare på stenåldern och videoinspelande av film från TV var ett dagligt nöje under min sons hela uppväxt.

  6. RitaC skriver:

    Håller med. Samma sak gäller ju musik också. Jag lyssnar på massor av musik olagligt. Upptäcker nya band, nya stilar, nya artister. Och – sen köper jag det jag gillar. Faktiskt. Men det är väl just det som är problemet för film – och musikmänniskor också – att de inte längre kan vräka över oss en massa skit och vi bara tar emot och sväljer och betalar dyra pengar. Jag tror att fildelningen i förlängningen kommer att innebära högre kvalitet på både musik och film.

  7. Peter Eklund skriver:

    Solklart, bra formulerat..Ha det / Peter

  8. Katrin skriver:

    Marie: Stanna och förändras som allt annat i livet.Madonnan: Kaaaaannnnn du inte avslöja lite mer om din ålder. Jag är tex oxe, och född sista året av det glada 50-talet… DVS 590429… Du då?Kraka: Jo, vi har hyllmeter av gamla ospelade VHS filmer. Ospelade de senaste 5-10 åren vill säga (när kom DVDn?)RitaC: Instämmer med dig.Peter: Tack! ;o)

Kommentera

