Kan en arbetslös bli sjukskriven? Få arbetslöshetsskada?

Nu har jag suttit framför min dator hela dagen med knapp paus för liten lunch. Sökt jobb, skrivit på min CV, letat jobb, formulerat fina ansökningsbrev…

Uj, jag har kramp mellan skulderbladen igen. Det gör ont att andas. Och att lyfta armarna. Kan inte jag som är arbetslös bli sjukskriven? Och skickad på vilohem… och hälsohem…

Jag har blivit sjuk av att vara arbetslös!

Jag har en arbetslöshetsorsakad skada. Finns det?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kan en arbetslös bli sjukskriven? Få arbetslöshetsskada?

  1. Guldfisken Ferdinand skriver:

    Din guldfiskkompis här….glad att äntligen ha hittat hit! :)Självklat kan man ha en arbetslöshetsskada. Själv undrar jag om man kan få en sjukskrivningsskada? Med symtom liknande dina (förutom de som står på sjukintyget då). Och borde inte en bordsfläkt kunna lånas på hjälpmedelscentralen (alt. arbetsförmedlingen i ditt fall)?Vi borde åka på Spa, du å ja (eller till ett pumphus kanske, som förr)! Kramkram!

  2. Ingemar skriver:

    Jag kollade i formulären som Försäkringskassan har och jag tror man kan lägga till en själv, så tolkade jag det i alla fall så det ska nog inte vara några problem…Kramp mellan skulderbladen tyder på överbelastning av vissa muskler som annars inte brukar arbeta så mycket. Det i sin tur ger naturligtvis en möjlighet att anmäla arbetsskada under arbetssökning. Det borde funka.Jag minns när jag fick musarm pga för mycket lyftande av ölglas och det fick jag godkänt som arbetsskada. Att armen rörde sig upp och ner av en helt annan anledning var ju inget som angick dom!Lycka till!vhI

  3. Katrin skriver:

    Ingemar: Det luriga är att jag sitter framför datorn 8-16 timmar per dag och har gjort de sista 8 åren, Så, ovana muskler tror jag inte på. Däremot att jag spänner mig annorlunda när jag skriver jobbansökan, letar jobb…GULDFISKEN! Min älsklingsguldfisk!!! Har du hittat mig! ÄNTLIGEN!JA! Vi åker på spa! Jag har hittat flera i Estland / Lettland som är billiga och verkar bra. Augusti? När? När?Så härligt att ha dig här! Skaffa ett bloggkonto så vi kan kommunicera mera! Om våra respektive härliga minnen av pumphuset…*ASG*PS Finns här nån annan spasugen?

  4. EnQ skriver:

    Inte spa men jag ska på ”utveckla-dig-själv-kurs” om jag nu vågar…. Spa är väl toppen! När det gäller skadan, kan du inte stämma någon för att du inte får jobb? Hrmmm… Eller starta eget? ”Arbetslösas sjukförbund”.

  5. Katrin skriver:

    EnQ ”Arbetslösas sjukförbund” en sån förträffligt ide! Jag kan bli gräsrot och verkligen påverka!Vad ska du utveckla på din ”utveckla-dig-själv-kurs” ?

  6. EnQ skriver:

    Ärligt talat så har jag ett superbra tips. Av allt jag har testat, så är frigörande andning det som har gett mig mest, på kortast tid. Det är bl.a. det som kursen handlar om. Kolla om det finns någon andningspedagog i närheten av dig. Terapi fungerar också bra men mycket hänger ju då på terapeuten/psykologen. Det är ett himla tufft jobb att arbeta med sig själv, men mår man dåligt och vill må bättre så är det kanske enda utvägen om man inte klarar av att utvecklas på egen hand… *kram och tack* för dina inlägg!EnQ

Kommentera

