Tajta jeansmodet på 70-talet? Och idag då???

Det är ett Trångt mode nu, figurnära som man säger…
När mina barn kommer på besök har jag slutat kommentera deras nya, pyttesmå kläder. Raradottern som har jeans som knappt täcker rumpan och jackor som definitivt inte går att knäppa över varken mage eller höft. Lillsonen med t-shirts som smiter åt och slutar på halva magen och med byxor som sitter nedhasade så de hänger på…

Det är modet nu och jag tänker på hur det var för mig på 70-talet då jag tog på mig våta jeans LIGGANDE PÅ RYGG för att kunna dra upp dragkedjan…
Allt för att ha dem så tajta som möjligt! Och små toppar med snörningen löst knuten så långa killar kunde se halvvägs ned till naveln. Och min stolthet, en Dobber jeansjacka (som var ohemult dyr) som jag hade på mig i ur och skur under flera år. Roligt nog så har raradottern använt den jackan och Dobberjeansen som hörde till också i flera år. De är ju gubevars VINTAGE… Så kul att jag och de kläder jag hade för inte så länge sen är vintage numera.
;o)

Så UJ vad lika det är med jämna tidsintervall.
Allt kommer igen och jag tycker mycket i modet nu påminner om det på 70-talet då jag var tonåring. Så om ett tag kommer nog 80-talet igen… Jag ser INTE fram emot att se unga fräsha människor i det modets  axelvaddar, knytblusar och pösbyxor… Men jag är i alla fall beredd… tror jag?

Jeansen och topparna på 70-talet skulle vara TRÅNGA (bilden kommer härifrån). För killarna måste det ha varit jobbigt, inget lämnades åt fantasin… Jag kommer ihåg mina avklippta jeansshorts med ett stort leende, jag var SÅ fin…

Jeansen 2006. Något lägre men precis lika tajta…

En viktig skillnad var det mellan 1970 och nu.
Då hade vi de kroppar vi hade. Eftersom jag gick och cyklade överallt och aldrig någonsin blev skjutsad av mina föräldrar så hade jag bra kondis. Men som många unga gör nu… styrketräning och bodyshaping och gud vet vad. Allt för att ändra kroppens utseende till att bli mer muskulös och smal. Se på tjejens mage på bilden här ovanför. Så såg inga tjejer ut på 70-talet, hoppas och tror jag.

På mitt tidigare jobb finns en drös unga tjejer som är fantastiskt fina.
Ofta på lunchrasterna satt de och klagade på någon liten centimetersmal valk som ”hängde” ut över byxorna. Jamenarjamenar… det var ju bara det skinn vi alla behöver för att kunna röra oss! Helt orealistiskt att ens tro att man kan vara utan det! Ändå gnällde de och skulle intensifiera sin träning och minska på maten… Jag som är  överviktig och som skulle må bra av att bli av med masor av kilo kunde bara förundras och försöka peppa dem till att vara mer nöjda med sig själv. Om jag hade kropp som de skulle jag vara VÄLDIGT glad och tacksam. Tänk om jag hade kunnat få dem att NJUTA av sina fantastiska kroppar istället för att bara se de små (inbillade) skavankerna…

Mode, det var roligt att skriva om.
Nu ska jag gå och leta fram de vita supertajta jeansen min man hade på sig den kvällen vi träffades och flyttade ihop (det skrev jag om här). Jag har sparat dem och tänker be honom pröva dem ikväll. Så smal han har blivit (jag bantar och min man blir smal…) kanske han kommer i dem…

MUMS!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Tajta jeansmodet på 70-talet? Och idag då???

  1. Karolina skriver:

    HAHAHA, jag minns faktiskt hur mamma låg på sängen på rygg och knäppte sina byxor. Jag trodde alla gamla människor gjorde så…..HAHAHAHAH det är inte lätt att vara liten

  2. Katrin skriver:

    Karolina: ”Alla gamla människor”… Hm, jag gjorde så, låg på sängen och knäppte byxor alltså, mellan det jag var 14 till jag var ca 20 år. Inte var jag sååå gammal då?

  3. Ingemar skriver:

    Jag är 52 och minns också mycket väl det tajta modet på 70 talet, som förresten redan startade i slutet på 60 talet och att tjejerna låg på sängen och bad om hjälp med att dra upp dragkedjan fast man helst ville dra av dom brallorna. Det var ett mycket sexigt mode iofs även om det inte var så himla kul för oss som var tvungna att få plats med mer än tjejerna (så kom varningar om sterilitet som tur var och modet rann ut i sanden runt 77) och det jag minns bäst från den tiden är nog de korta kjolarna för redan då fanns det tjejer som kommit på att man kunde skippa trosorna… mmm… 😉

  4. Ingemar skriver:

    Varför står det att du skrev ditt inlägg den 10 juli??

  5. Pysan skriver:

    Minns fortfarande när jag låg på hallgolvet och drog på mig mina Wrangler.. stuprör.. ursnygga…Kramar Pys

  6. *Q* skriver:

    80-talet var mitt tonårsdecennium. Och jag har faktiskt i postorderkataloger nu sett tröjor med pingvinärm. Huva!Och haremsbyxor! Ännu mer hu.Men det glassiga pastelliga ”synth-modet” var rätt mysigt. Fast hårdrock och nitbälten förstås mycket tuffare. Lappade jeans med mer lappar än byxor… Coolt! Mycke’ finare än dagens illa sydda låtsaslappade jeans.Och vad är grejen med att ha bakfickorna NEDANFÖR rumpan?

  7. Katrin skriver:

    Ingemar: Sexigt var rätta ordet! MUMS!Ingemar: För att jag skrev det igår, 10 juli, vad menar du? När trodde du jag skrev det?

  8. Ingemar skriver:

    Jag trodde du skrev det idag eftersom det låg i den turordningen i listan…nåja, tack snälla, i alla fall för din vänliga kommentar i min blogg, den värmde..vänliga hälsningarIngemar

  9. Katrin skriver:

    Q: Pingvinärmar… Jag ryser!

  10. Linda skriver:

    Kom din man i byxorna? 😉

  11. Mitsouko skriver:

    Ljuva 70-tal! leende minns man. jag kunde aldrig ha höftjeans, var för mager, jeansen stod ut på höftkammarna, fri insyn nedåt! 168cm lång och 43kg tungOch så klagas det på Nicole Richie idag, hon har samma vikt men är kortare än jag var! hur f-n såg jag ut egentligen?

  12. kia skriver:

    HaHa…jag mins när min mamma köpte mig ett par byxor i rutigt mönster. Fy vad dom stacks…klippte dom i bitar…

Kommentera

