Jag blev utmanad av Karolina, så här är mina svar!

Karolina utmanade mig… Så!


Vad har du för bil och vilken färg?

En Volvo, S60 T5. Den är pärlemorguld… Jag har aldrig tidigare haft en så häftig bil. Motorn är på 255 hk och bilen går FORT.

Bor du i hus eller lägenhet?
Vi har byggt ett hus 1998 som är nästan 200 m2 med en jättestor veranda där jag spenderar all min lediga tid.

Är du gift eller sambo?
Gift, lyckligt gift till och med! Vi hade 26 årig bröllopsdag i förrgår (16 augusti).

Har du barn eller husdjur?
Vi har tre barn, 25 år, 23 år och 18 år och så lillsonens dotter som vårt hittintills enda barnbarn. Lillsonen har precis flyttat hem och vår dotter ska på sitt livs äventyr (se tidigare inlägg) och ska snart flytta hem alla sina saker…

Reser du mycket?
Mja, när jag var doktorand var jag på några konferenser utomlands. I Berlin, Bergen och Barcelona. Privat? Hm, jag var på Kanarieöarna i januari med min mamma. När jag växte upp åkte vi till farmor och farfar i England varje sommar och någon jul och påsk. Då var jag ”berest” jämfört med mina klasskompisar i Ö-vik som knappt varit ute ur kommunen. Nu reser ju alla Svenskar ”jorden runt”…

Vilken hobby har du?
Vi flyttar om i huset och fixar med trädgården. Jag gillar att fotografera, läsa böcker och tidigare (innan jag blev en stressad doktorand) målade jag många akvareller och oljor. Lite av det har jag visat i mina tidigaste bloggar… (se härhär , här och här för att se 4 av mina tavlor). Nu när jag är färdig doktor borde jag börja med någon hobby igen men jag har inte hämtat mig än från disputationen… ;o)

Är du bra på språk och vilka?
Svenska och engelska helt flytande (jag är Engelsk medborgare). Vi bodde i Frankrike 13 månader (vår dotter är född där) så jag pratar hjälpligt Franska med Marseillansk brytning.

Hur många timmar tillbringar du framför datorn varje dag?
Uj, jag skriver på en vetenskaplig artikel som ska skickas in på söndag så nu sitter jag ca 18 timmar om dygnet… Annars? Hm… kanske 8-12.

Hur fördriver du din fritid?
Fritid? Som arbetslös forskare som försöker förbättra sina meriter har jag ingen fritid. Jag skriver på min artikel som sagt ”dygnet runt” när jag inte söker jobb. När jag tar en paus sitter jag och bloggar… När jag tar en längre paus ligger jag under parasollet på verandan och läser. SF och Fantasy blir det för hela slanten. Jag är stamkund på SF-bokhandeln, på Amason, på Alibris, på Mystical Unicorn, på bokus…   

Bloggarn du någon annanstans?
Nej, bara på Aftonbladet.

Använder du dig av MSN varje dag?
Nej, jag kan använda MSN och skrev flera gånger till dottern i juni för att höra hur hon hade det i Grekland på sin båtluff men jag använder det inte annars. Förutom för att skriva små kärleksfulla ord ibland till min man…  

Vilket TV-program är bäst?
Ser sällan på tv men tycker om ”BBC prime” och deras program om antikviteter, trädgårdar och mat.  

Bor du i södra eller norra Sverige eller i mitten?
Uppsala är ju i södra delen. Mitt i Sverige är väl någonstans vid Sundsvall i Medelpad…

Älskar du havet?
Ja, men jag föredrar en skogssjö.

Badar du varje sommar?
Nej, jag försöker men det blir inte alltid så varmt som jag vill.

Har du varit till Norrbotten?
Ja, en skolresa till Sorsele och till Luleås tekniska högskola.

Till Piteå Havsbad kanske?
Nej men jag skulle vilja!

Tycker du om surströmming?
Javisst! Med mandelpotatis, hackad lök, tunnbröd och Västerbottensost. Öl och nubbe till. Jag har redan hunnit med två gånger i sommar och ska ha vänner igen på surströmming nästa helg.

Läser du mycket böcker?
Absolut! Jag har flera tusen i mina överfulla bokhyllor…

Vilka färger gillar du?
Alla mina kläder är blå… Eller svart. Indigoblå jeans är fina. I heminredning använder jag mest vitt, beige, sand, trä, och andra neutrala färger men vårt sovrum har jeansblå (åt blåklintsblåa hållet) väggar.

Är du fåfäng?
Mja, jag träffar inte gärna de jag känner utan att först satt på mig mina ögon. Naturligt har jag ljusare ögonbryn och fransar så mascara och ögonbrynspenna dagligen… Annars? Nej! Hel och ren försöker jag vara men mina favoritkläder som inte är hela duger om de är rena…

Vilken färg på hår och ögon har du?
Ljusbrunt (cendre) hår med ljusare, guldigare slingor och ögonen är klarblå med en mörkblå ring runt det.

Jag litar på att alla som vill som läser detta kommer att anta utmaningen! Fyll i din egna lista.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Jag blev utmanad av Karolina, så här är mina svar!

  1. barbakvinna skriver:

    Den finaste utskrivna lista jag har sett..

  2. izzy skriver:

    =) JAG HADE DOCK väljad se hans min =) ja det var hemskt äcklig ska du veta

  3. Barbamama skriver:

    Grattis på eran bröllopsdag i efterskott 🙂

  4. Karolina skriver:

    Oj, vilka tavlor. Jag uppskattade alla men blev förälskad i ilska! Fast jägaren hade gjort sig hemma hos oss i vardagsrummet.

  5. Karolina skriver:

    Pinsam? Nej, lyssna inte på dem. Lova det!!! Hade vi haft större hus (50 kvm är inte mkt att komma med just nu) så hade jag på allvar frågat vad det är för storlek och pris. Vart det hade hamnat sedan vet jag inte. Vi är ju två här hemma. Men jag hade definitivt varit spekulant på en av dem. Trevlig helg

  6. Piraya skriver:

    JÖSSES! jag är totalimpad!!!! vilka tavlor! vilka färger!!!! Herrejösses människa. måla inte för garderoben! visa upp din konst!Är du dyr? storlek? byteshandel? jag har tidigare bytt till mig en målning mot ett lapptäcke ;-)enkelsängstäcke till en tös, mot en målning som hennes mor gjort!Snälla, säg om du är intresserad av att sälja, och hur stora dina verk är!jag är seriösKRAM

  7. Madonnan skriver:

    Vad duktig du är. Och flitig. Och bra på att skriva. Den mest välskrivna lista jag läst tror jag… Ha en bra kväll 🙂

  8. Katrin skriver:

    Piraya: Uj, tack för dina berömmande ord om mina tavlor! (Skruvar generat på mig…). Jag har funderingar på att göra fina tryck av mina bästa tavlor och sälja dem. Med bästa färg och papper och utfört av proffs naturligtvis. Vad nu det kallas? Litografier?Så skulle jag sälja dem men för hur mycket har jag ingen aning om. Flera tavlor har tagit veckor av vånda att måla och hur tar man betalt för det?Jägaren och Kvinnan är ganska stora, större än A3. De flesta är dock bara något större än A4. Jag gillar iofs stora tavlor men har aldrig haft utrymme för att måla utan suttit inklämd i köket typ…;o)Det var i alla fall trevligt med ditt beröm. Jag borde mao lägga ut fler av mina tavlor kanske?Ha det gott! /Katrin

Kommentera

