Fönsterfotografiet berättar massor av historier

Uj, det här fönstret berättar många olika historier…
Jag tror jag drar dem från vänster. Där står två roliga snapsglas min man fick i julklapp för flera år sen när han jobbade på ”det stora läkemedelsbolaget”. Jag tänker alltid använda dom men glömmer alltid det av någon underlig anledning.

Sen kommer jag till min mans nya leksak… kaffekvarnen. Husets herre har alltså hittat en liten kvarn som han mal 2 mått kaffebönor med, häller pulvret i nästa pryl (vad den nu kallas, perkulator?) och så hett vatten på. En ljuvlig doft sprider sig och kaffet som är klart på 4 minuter är himmelskt gott, starkt och mustigt utan att vara fränt.

Näst efter kaffesakerna kommer min mugg som jag köpte på Madeira för 8 år sen. Min mamma hade pratat om Madeira enda sen hon fyllde 50 så vi tre systrar (se foto på oss här) samlade pengar under flera år och åkte med mamma till Madeira våren 1998 och firade mammas 60 års dag (iofs ½ år i efterskott men ändå…). Nåväl, muggen är fin och handmålad och jag minns hur fint och roligt vi hade det. Jag kom hem med 7 rullar film och hade fotograferat hundratals foton på ljuvliga blommor.

Sen har jag min tekanna som jag mest använder när min släkt är på besök för vi är alla tedrickare (ja, jag ÄR Engelsk medborgare).

Under alltihopa ligger en fönsterremsa virkad av min nu 98-åriga kära mormor. Tänk vilka massor av timmar min mormor har virkat remsor till mig. Jag hisnar vid tanken. Jag har fönsterremsor till alla husets fönster och i flera färger om jag vill byta. Vita på sommaren, blå när jag känner för det och röda till julen. För mormor var det något som fick henne att känna sig behövd. Jag skulle inte kunna virka en remsa klart på år och dar men mormor gjorde minst en i veckan då och då under flera år bara till mig.

Jag är så tacksam! De sista remsorna virkade hon i fjol och de är krokiga och har vågig kant jämfört med hur remsorna såg ut bara för några år sen. Då var de raka som om hon använt vattenpass och kanterna hade inte en krusning. Åldern tog till slut ut sin rätt även i min starka och duktiga mormor.

Sen står en av Ellas nappflaskor där och väntar på att bli diskad. Vårt barnbarn Ella som nu sover i sin resesäng som står bredvid min säng. Lillsonen har henne till imorgon kväll men var ute och  träffade kompisar några timmar på stan nu ikväll. Då var det smidigast om jag fick ha henne nära mig… Hm, är jag för snäll? Nej, jag njuter av sällskapet eftersom min man är på tjänsteresa och inte kommer hem förrän sent natten mot söndagen.

Så det var köksfönstrets historia… Och jag som tog fotot för körsbärsträdet som står utanför fönstret har tagit sig och växt så det knakar nu i år. Sen att fotot blev så överexponerat att inget träd syns är en annan historia…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fönsterfotografiet berättar massor av historier

  1. Piraya skriver:

    Precis! hur värderar man ett hantverk? jag har samma problem, eftersom jag syr tycker de flesta att ”det är ju bara tyg” ingen ser de timmar man lagt ned, tankearbetet före när det gäller mönster och färger, att bara handsy kantremsan på baksidan av ett babytäcke tar flera timmar. Vi var två man som tråcklade ihop ett täcke till en dubbelsäng, för att alla tre lager skulle ligga jämnt, det tog oss fem timmar! Nåväl, jag är fortfarande intresserad, vill du se min hemsida så sänd din mailadress till min tillfälliga piraya45@hotmail.comJag vill inte lägga ut hemsidans namn här eftersom jag har bild på mig själv där. hemsidan är inte helt klar än, men har även länkar till ett ”online foto album” med fler bilder.Kram o sov gott eller godmorgon 😉

  2. Ett härligt sätt att beskriva ett köksfönster på!!!Ha en fin dag nuVicke

  3. Barbamama skriver:

    ”ler” vilket härligt foto! Ett foto med en sådan historia när du beskriver det så där! Jag har en massa trasmattor ifrån min farmor som hon har vävt åt mig. Tyvärr har jag inte plats med dem men jag har dem liggande på vinden och jag brukar gå upp och titta och känna på dem bara för att få vara nära min farmor. Hon gick bort för tre år sedan men jag saknar henne.kramAnnelie

  4. Madonnan skriver:

    Vilka fina saker och minnen, måste nog säga att duken är allra bäst, så vacker! Roligt med kaffekvarnen också 🙂

  5. Stellar skriver:

    Åh, det var en underbar resa i ditt liv på fönsterbänken. Det du skrev om din mormor tog sig rakt in i mitt hjärta, då även min mormor som var som en mamma för mig virkade precis samma saker som du skrev att din mormor gjorde. När min mormor gav mig alla sina virknålar och stickor då grät jag för det var då jag förstod att hon inte ville leva längre. Det tog inte så lång tid efter den gåvan så dog hon och jag sörjer henne fortfarande fast det var många år sedan. En sån där sorg som bara finns där utan att tränga sig på så ofta. En längtan efter det som var mellan henne och mig.Här kommer lördagskramen tillbaka och tack för att du hälsade på i mitt hjärta idag med din berättelse om din mormor.Maggan

  6. Syster Yster skriver:

    Vad glad och varm jag blev av ditt minnesfönster! Visst uppskattar vi våra ting alldeles för dåligt ibland. Har precis satt mig och titta runt här hemma, bara för att se vad JAG har. Fick då direkt ögonen på pappas elefantsamling! Lilla pappa, han dog för 4 år sedan och var mot slutet orolig för att ingen skulle ta hand om hans elefanter. Tänk vad ett inlägg på en blogg kan starta. Tack och kram

  7. Mysig läsning om fönsterbänken.Ang barnbarn. När min systers dotter fick barn bodde hon fortfarande hemma. För att hjälpa till brukade syrran ta in barnbarnet på hennes rum ibland när hon vaknade på natten.När systerdottern äntligen fick egen lägenhet så var det nån som fick svårt att sova, syrran saknade ju lillsmulan!

Kommentera

