Snart ska jag frossa!

Snart kan vi skörda våra vindruvor. Vi satt dem för två år sedan. Nu har de två plantorna alldeles fullt av druvklasar. Den ena plantan har blå, den andra har gröngula druvor. Varje dag tar jag och provar några druvor för att de om de är tillrävkligt söta. Hittintills kanste 1 av 3 går att äta, de andra är SURA.

När kan man skörda vindruvor som växer ute i det fria i Uppsala?

Sorterna är sådana som kommer från Baltländrena/Ryssland och ska tåla -30 grader. Det är tur det för första vintern (2005) var det -34 grader här i över en vecka.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Snart ska jag frossa!

  1. Piraya skriver:

    gott, gottigottgotthade också vindruvor när jag hade trädgård. september någon gång skördade vi, om det fanns något kvar, fåglarna tyckte också om dem.

  2. Stellar skriver:

    Vilken lycka, jag köpte en gång en planta och hade i en stor hink på balkongen då jag suktade så efter de där vindruvorna. Fantiserade väl om att jag skulle sitta där på balkongen och plocka druvor i taket en ljummen höst. Men det blev inte ett dugg av det hela, plantan bara dog. Stor sorg blev det för mig, men efter den missen har jag inte försökt någon mer gång.Kram Maggan

  3. Karolina skriver:

    Nej, vad kul! Står de i ett växthus? Vad glad jag är för din skull. Vi har ju huset för första året ochjag lever på plommon, egna plommon. Helt fantastiskt.

  4. Katrin skriver:

    Karolina: Nej, våra vindruvor står på friland. Det är det som är så speciellt, att det var -32 typ i en vecka vintern direkt de var nyplanterade och ändå är de nu 1.5 år senare stora, med stora blad, många och långa grenar och som sagt massor av vindruvor. Jag har inte gjort något speciellt förutom att ge dem några liter kogödsel i våras och vattna ibland när det varit som varmast.Som sagt, de kommer från Baltländerna/Ryssland och ska klara det hårda Svenska klimatet. Så, även ni i Göteborg borde kunna ha dem. De är riktgt skojiga att odla! När de små klasaarna med blommor kom i maj kunde jag knappt tro mina ögon!

Kommentera

