En kommentar på Vendettanbettans sida fick igång ilskan i mig!

Vendettanbettan skrev en fråga om var vi bloggar. Hemma eller på jobbet?
När jag skrev min kommentar satte en flod av ilska igång inom mig. Angående forskares arbetsbelastning. Så här skrev jag…

Jag är arbetssökande och bloggar vid min kära hemdator.
Jag skulle däremot inte ha ett uns dåligt samvete om jag bloggade på mitt tidigare jobb. Jag har alltid jobbat på tok för mycket, 60-100 timmar i veckan var inte något konstigt och aldrig att jag fått en minuts övertidsersättning.
Forskare får inte det! ALDRIG!!!!!!!!!!!
Det är helt upp till en själv hur mycket tid forskningen ska ta. Det säger sig självt i dessa penningmagra tider att en forskare som jobbar 60-100 timmar i veckan får mer gjort och alltså mer pengar i anslag… Meriter i ansökningar (när man ansöker om forskningspengar jämförs forskares meriter) är ju att ha producerat de flesta artiklarna, varit på de flesta konferenserna, varit inbjuden till att tala på konferenser, handlett de flesta studenterna mm och det snor man inte ihop på en kafferast. De senaste åren som anställd hade jag inte en endaste dags semester. Jag ansåg mig inte ha tid till det vilket stämde. Pengarna jag fått i anslag var slut innan jag disputerade och då fick jag gå helt utan pengar fram till att avhandlingen var klar och inskickad.

TACKA FAAN ATT JAG skulle ha bloggat på ”arbetetsplatsen”!!! (Uj, nu satte mitt höga blodtryck igång… )

Jag anser att nuvarande arbetsbelastning för forskare är olagligt, omoralisk, oanständigt, frånstötande! Lägg till alla negativa epitet som finns. Forskare sitter i en rävsax av krympande pengapott och hårdnande konkurrens och jobbar idag alldeles på tok för mycket!

Så det så!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till En kommentar på Vendettanbettans sida fick igång ilskan i mig!

  1. Fattar att du é sné, men Förtydligande från mig:Kärnpunkten var, att folk klagar på sina jobb, men måste vara bra arbeten eftersom dom har tid, och får, å har möjligheten att Blogga Från Jobbet!hej

  2. Katrin skriver:

    VB: Ja jag har då aldrig tänkt klaga på mitt jobb när jag får ett… förutom att jag inte har något… Och att när jag får ett anslag ska jag i alla fall försöka att enbart arbeta 40 timmars vecka och ta semester… Det var ju inte din fråga som jag tände till på utan att jag hade sådan gräslig arbetsbelastning och att alla forskare jag känner har det lika dant.Kramisar! /Katrin

  3. Stellar skriver:

    Jag har läst om hur orimligt det är för forskare och också att det inte satsas pengar på forskning utan att folk får resa utomlands för att få anslag till forskning. Att vi tappar våra nytänkande unga forskare till andra länder?Men det finns många fler grupper som får jobba utan övertid. De flesta med chefsposition som tjänar över en viss summa får inte heller övertid och där kan du också snacka om övertid…obetald.Maggan

  4. Alma Mater -252 skriver:

    Det är ungefär som musiker ( borträknat då alla stora kända dansband)Dels kan folk fråga – men vad har du för yrke annars?Uppenbart så förstår inte människor att det är ett yrke som är väldigt dåligt betalt, snarare arbetar man med det för man älskar musik.Alltså säg ett band på 5-6 personer, kan få mellan 5-15 000 kr för en spelning.Oftast har man utrustning på avbetalning, man har bil eller buss som kostar såväl i bensinpengar som i drift. Man kan ha en restid på åtskilliga timmar, sen tar det några timmar att rigga upp.När så dansen sätter i gång så ser folket bara dansbandet. När det stänger så ska det packas ihop x flera timmar, resan hem x flera timmar.Så varken arbetstid, timpenningen/lönen kan vara normal för den gruppen heller.(som exempel på andra drabbade)

  5. Katrin skriver:

    Stellar: Eftersom min man är CEO på sitt företag så vet jag precis hur många timmar han jobbar. Utan övertidsersättning. Däremot… han har ganska mycket mer i lön än vad en forskare kan komma upp i.Alma Mater -252: Jo, jag vet hur musiker har det. Min sons svåger är musiker och jag har pratat med honoom om detta med musikerlön massor av gånger. Det är patetiskt vad musiker är underbetalda, liksom forskare!

  6. Sarabu skriver:

    Låter som att du har rätt att vara arg. :/ Huvva.

  7. Katrin skriver:

    Sarabu: Jamän vad kan jag göra för att förbättra eländet? Jag har en obeskrivligt stark drift att förbättra eländen…

  8. Katrin!!Andas… ;-)Jag har/hade ingen aning förrän jag läst här vad du berättat om hur det är med att vara forskare! Tack! Nu vet jag lite bättre!Kärringen

  9. Svava skriver:

    har varit studierektor, och chef för forskare och forskarstuderande – där behandlade vi inte folk så, men jag vet andra som gjorde det!grattis till din hatt i alla fall!var det länge sen?

  10. Sarabu skriver:

    Vänner som det verkligen funkar så med är jättehärligt. Ledsen att ni förlorat kontakten. Kanske en annons i lite olika tidningar? Jag vet inte om det fungerar. Det enda jag efterlyst är en badanka…Angående arbetsituationen… Tja, jag vet faktiskt inte… *pannan i djupa veck*

  11. Katrin skriver:

    SARABU! Du har just gett mig min tusende (1000) kommentar! Storartat. Du vann min tävling som jag i spänd förväntan suttit och haft här på min blogg. Och priset? Hm… flera bloggmiljoner bloggkronor minst!Varsågod!Fanfar!!TARRA tara tam!

  12. Madonnan skriver:

    Jag skulle inte haft tid att blogga från jobbet heller…Men tycker det är roligt med mkt att göra.Du – har sammanställt stjärntecknen nu: finns på min sida! Du kan väl göra nån tjusig tabell eller graf eller så??…Nej då, men lite roligt att se restultaten iaf 🙂 Ha en bra kväll! Kram!

  13. Svava skriver:

    ånej!då var jag ju 999!skulle ha skrivit en till!!!

  14. ataxia skriver:

    Måste erkänna att jag aldrig tänkt på forskares arbetssituation så mycket. Samhället ”straffar” er, precis som det gör med de kreativa själar som startar eget företag. Undra på att Sverige står i stiltje och har onödigt hög arbetslöshet. / ataxia

  15. Katrin skriver:

    Madonnan: Grafen är klar se mitt senaste inlägg. Den var rolig att göra eftersom jag inte gjort den typen av graf förr.Svava: Jäpp, du var nummer 999 vilket också tarvar en fanfar! Tutelitut tut tuuuuuuttt!Ataxia: Jag vet inte om det är samhället som straffar oss. Men systemet med anslag till de få ”flitigaste” gör att arbetsbördan blir för tung ”per automatik”. Jag tog det aldrig lugnt utan skaffade på några få år en CV som får mig att bli matt bara av att läsa den. Doktorandkurser på 47 p (mer än ett års studier), 6 vetenskapliga artiklar, drygt 15 posterpresentationer (på internationella konferenser), ett stort antal konferens proceedings (som ett slags artiklar i korthet), jag handledde studenter (både grundkurser och till Fil. Mag.) var med i institutionsstyrelsen och docenturnämnden, var reviewer (granskare) för tre internationella vetenskapliga tidskrifter mm mm i all oändlighet. Och allt bara på drygt 5 år varvat med all egen forskning, redovisningar av forskningen, äskande av budget, budgetredovisningar mm också det i all oändlighet. Nu i okt/nov bestämmer alla forskningsråden om jag får de anslag som jag sökt. Jag blir besviken om inte allt mitt jobb ger utdelning men det är ca 300 projekt av 1400 sökande som får pengarna…Det ÄR något sjukt med systemet! I stort sett all forskning och undervisning på Universitet och Högskolor i Sverige idag sköts av doktoranderna. Tjänster på nivån ovanför, när man väl disputerat är försvinnande få. Jag kan som sagt bli riktigt engagerad när jag diskuterar detta…Ha det gott! /Katrin

  16. ataxia skriver:

    Min poäng är att samhället borde göra det mer attraktivt att bidra till att dra upp Sverige ur problemen, vare sig det gäller att bidra med ny kunskap eller konkreta arbetstillfällen. Det måste löna sig att anstränga sig lite extra, annars lever folk hellre på bidrag och gör inte ett smack. Det var rent allmänt menat, att folk i allmänhet är logiska, att det sen finns människor som vill och försöker är en helt annan femma. / ataxia

  17. ataxia skriver:

    Och tack för boktipsen förresten, det glömde jag säga. / ataxia

Kommentera

