Vad tyckte jag om äppelmos till surströmmingen då?

Om det tyckte jag INTE.
Jag tänkte som så innan jag åt att eftersom surströmming har samma karaktär som stark grönmögelost (typ Rocquefort, Dana Blö mm, sådär stark-salt-skarpt) och de ostarna passar till päron kanske äppelmos smakar fantastiskt till surströmming. Jag hade en positiv förväntan. Men döm om min förvåning när äppelmosets sötma helt dödade den stark-salt-skarpa smaken av surströmming. Det blev bara jolmigt…

Surströmmingen får även i fortsättningen enbart sällskap av potatis, lök och tunnbröd med bregott! Och öl och snaps! Jag drack OP Andersson, Norrlands Akvavit och smakade den med pommerans som jag alltid glömmer namnet på.

Kvällen var hellyckad och eftersom den 11-årige pojken som var med föll för Ella och satt och lekte med henne ”i timmar” var det extra roligt. Att vi kunde sitta ute i bara linne/T-shirt och fick en fantastiskt varm och stjärnklar himmel var en bonus som hette duga.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vad tyckte jag om äppelmos till surströmmingen då?

  1. Hedda HELL skriver:

    Låter spännande! Har aldrig varit i närheten av surströmming…Skulle vara kul att testa någongång!

  2. Madonnan skriver:

    Det låter verkligen inte gott, så jag förstår dig fullkomligt. Duktigt att kunna dricka sånt till, urrk. Nu vet jag vad jag ska skriva om 🙂

  3. Stellar skriver:

    Hmm, då behöver jag inte föreslå det där äppelmoset då när jag ska äta surströmming på mitt fd jobb.Igår var det verkligen en underbar kväll, lite fuktigt men så varmt och härligt nästan osvenskt nattväder.Kram Maggan

  4. Inger skriver:

    Tack för det! Tror inte jag skulle komma på tanken att ta äppelmos till surströmmingen! Jag har tom slutat med löken, den ger mig bara gaser upptill o nedtill. Jag tog Skåne till, den är suverän i det sammanhanget tycker jag.Kul att festen blev lyckad!Kram, Inger

  5. Sarabu skriver:

    😀 Prova varmkorv med kaviar. På egen risk ska tilläggas ;D

  6. Piraya skriver:

    Härligt!men då kanske äppelmos är till för dem som inte egentligen tycker om surströmmingens säregna smak?

  7. Karolina skriver:

    Vad underbart!!! Hos oss öppnade sig himlen, bokstavligt talat. Översvämmade köpcentrum och inställda fotbollsmatcher. Däremot klarade sig huset från läckage. Så arbetet vi gjort betalade sig. 😀

  8. Engel skriver:

    Vad härligt det låter med er ljumma augustikväll i suringens sällskap =)Aha, så det blev varken hackat eller malet med äppelmos alltså? Skönt att höra att det inte smakade förfärligt i alla fall 😉

Kommentera

