Katrin Biolog på sopjakt

Vi har ju tre barn.
Storsonen (25 år) som gifte sig för snart 2 år sen och bor med sin duktiga fru ca 10 minuters bilkörning härfrån. Bägge läser sista året på Universitetet och kommer att klara sig finfint här i livet. Men nu ska det inte handla om dem. Inte heller så ska det handla om lillsonen… Han som är 18 år och som blev pappa till Ella i våras. Han som flyttade hem efter att ha renoverat (orkanvinden) sitt gamla rum för två veckor sen och som nu börjat i 3an på gymnasiet.

Nej, idag ska det handla om Raradottern (23 år) som flyttade hemifrån så fort hon tagit studenten och som sen flyttat runt i olika städer (Uppsala, Göteborg och Umeå) i sin jakt på kemikurser på de tre universiteten.

Hon har ju kommit på den BRILLJANTA iden att hon ska åka till Norge ett halvår och filea fisk och tjäna ihop en liten förmögenhet… För att kunna göra det behöver hon flytta hem alla sina saker och säga upp sin lägenhet. Sagt och gjort! Men var ska hon ha alla sina saker? JO, I SITT GAMLA RUM.

Det rum som vi har städat ut i ca 3 dygn… Och UJ, vad med sopor vi fått ihop. Tre stora svarta sopsäckar med skräp och 2 stora sopsäckar med kläder som ska skänkas bort. 3 papperskassar med pappersskräp och en stor flyttkartong med sånt som ska sopsorteras. Det är inte klokt… Det som blev kvar? Jo, en liten kartong med ”skatter”. Små askar med glitter, smycken och fina stenar. Den kartongen ska hon ge till sin brorsdotter Ella när Ella är ca 6-7 år. Ella komer att älska alla skatter. Det var så fint att höra alla Raradotterns komentarer när hon la ihop skattlådan.

Sen blev det en liten hög kläder kvar som hon vill ha kvar, bla balklänningen jag sydde när hon slutade 9an. Några teckningar och en gipsavgjutning av hennes lilla hand som hon gjorde när hon var 5 år. En karong med spel och med hennes favoritleksak, Kemilådan! (Det är inte för inte hon läser kemi på universitetet och ska bli KEMIST!). En trasig keramikgiraff som hon fått av sin morfar, min pappa. Det är den enda sak hon fått av sin morfar och jag blev rörd när hon insisterade på att spara den.

Det var allt… Det blir inte mycket kvar när sopkvasten går fram och sentimentaliteten enbart finns hos mig… Men MAMMA, släng den har varit ord jag hört ofta dessa dagar…

Så, nu kör vi till sopstationen och sen… sen så kommer flyttlasset med alla hennes grejor och möbler som hon samlat på sig de senaste 4 åren.
HUGA!   

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Katrin Biolog på sopjakt

  1. Rosa skriver:

    Jag har två kompisar som varit i Norge och fileat fisk. De hade tråkigt, men sparade pengar gjorde de. Sedan åkte de iväg på en l å n g resa och var så nöjda. Hoppas din dotter blir nöjd.

  2. Katrin skriver:

    Rosa: Min dotter ska spara ihop 100 000 kronor MINST har hon och hennes kompisar bestämt. Sen ska de på en LÅÅÅNG resa, ta körkort och åka till USA. Jag står beundrande vid sidan om och njuter av initiativen.

  3. Stellar skriver:

    Så du får raradotterns inflyttningslådorna hem till dig. Så är det nuförtiden de flyttar ut och in ingen ordning alls.I helgen ska vår raradotter flytta ut och det ska blir så underbart för oss alla.Jag ser fram emot allt jag ska sortera och rensa ut nu när hösten kommer.Kram Maggan

  4. Piraya skriver:

    Jojo, man har ju varit med om det där, flytta ut och sen flytta hem för att sedan flytta ut. Men nu är det stopp för det här i alla fall.Lycka till med filérensningen och sparandet av pengar…. hälsa henne

  5. Karolina skriver:

    Vad snabba alla dina barn är. Barn vid 18, gift vid 23 och raradottern har redan gjort halva Sverige. Det är toppen. Driftiga hälriga intensiva barn du har. Undrar vem de har ärvt det av?

  6. Du har lyckats bra med alla dina barn ser jag!! Vad ska hon göra med pengarna som hon ska tjäna i Norge??ha en fin dag nuVicke

  7. Madonnan skriver:

    Vad svårt det är att rensa, har alldeles för många nostalgiska minnen o därför svårt att göra mig av med kläder o saker.Va duktig du var tycker jag! Ha en bra dag idag 🙂

  8. Sarabu skriver:

    Jag är ju själv en sån där som ställt in mina flyttlådor. 🙂 Mamma och pappa är världens snällaste päron. 😀

  9. Gujje skriver:

    Gud vad skönt att rensa det behöver man ibland.Hoppas att din dotter får det bra i Norge.Det verkar som att dina barn är väldigt själv ständiga och det är bara ett + här i livet,dom kommer att klara det galant.Kram

  10. Barbamama skriver:

    Vilka härliga och driftiga barn du har, jag hoppas att mina också blir så.

  11. Katrin skriver:

    Stellar: Jo, det är härligt med en riktig utrensning. Och denna gång är det en REJÄL utrensning också. Annars är vi duktiga på att provisoriskt skyffla runt prylarna men denna gång så åker de ut. Tyvärr bara till bron eftersom sopsorteringsanläggningen har stängt pga renoveringar denna vecka…Piraya: Jag ska hälsa henne imorgon när vi ska flytta. Tyvärr är min man i England, hennes storebror på födelsedagskalas (grattis till min svärdotter som fyller 22 år!) och lillebror ”kan inte”. Så det blir reumatiska jag kvar… Det ser jag INTE fram emot!

  12. Karolina skriver:

    Var inte orolig. Så bra kontakt som du verkar ha med Ella så är det bara en tidsfråga innan hon skuttar upp i sängen hos er :-DVilken fråga? *vad har jag glömt och missat?* Om att du har så driftiga och ”tidiga” barn?

  13. Katrin skriver:

    Karolina: Jo, jag undrade varför du ställde DIN fråga… Hur låter barnfötter mot parketten tidigt en helgmorgon?Jag blev nyfiken på varför du undrade över just barnfötter på parketten… Funderar ni på att få höra sådana i ert hus? Kommer grannens pojkar in och tassar och du undrar om det är barnfötter ni hör?Eller? ;o)Eftersom jag o min man har haft ett sjusjärdeles fartfyllt liv, bott på Shetlandsöarna, i Brighton och i Marseille, fött upp 3 barn, disputerat mm mm (allt innan vi var 30 år) så anar jag att både han och jag är initiativrika. Så, jag tror nog att våra barn brås på oss…Tursamt nog!

  14. Katrin skriver:

    Vicke: Jag har skrivit om vad hon ska göra här http://blogg.aftonbla…Hon ska verkligen ut på äventyr!Madonnan: Om du såg mitt hem skulle du inte säga attjag är duktig på att slänga. Sentimental så det DRYPER om mig är mitt fjärde namn (”Katrin Nyfiken Tjurig Sentimental så det dryper om mig” heter jag tydligen). Det var raradottern som slängde!Sarabu: Så härligt att du har päron till föräldrar. Det ville jag också ha! Och någonstans att ställa alla kartonger, definitivt bra!Guje och Barbamamma: Ja, driftiga, självständiga, initiativrika, påhittiga, charmiga, glada, positiva, flitiga, envisa, tjurskallar till barn har vi. Storsonen jobbar som nämdeman (sen han var 19 år) och konsult i datorer (sen han var 15 år) när han har tid (studerar på heltid), raradottern jobbar som chefscroupier (studerar på heltid) och lillsonen som IT-”expert” (programmerar)(studerar på heltid) och det är alltid fullt ös.Tack och lov!;o)

Kommentera

