Reinfeldt och kompani HAR FEL!

Jag är arbetslös sen snart ett år och söker många jobb.
Jag har inte blivit kallad på någon intervju men jobbar ihärdigt med att hitta ett arbete. Jag tycker att ett grundläggande socialt skyddsnät är ett minimum i ett rikt I-land. Om några månader är jag utförsäkrad och jag ser inte fram emot den dagen.

Jag RYSER när jag hör Reinfeldt och kompani tala om att det ska löna sig att arbeta och att det nu inte är någon skillnad i pengar man får om man arbetar eller är arbetslös. Jag hade ut ca 14 500 kr /månad som doktorand (22 000 i månadslön innan skatt) och har ut ganska precis 8000 kr /månad nu.

Hur kan de summorna vara lika stora?????

Skillnaden har i alla fall varit så stor att vår privatekonomi är mycket hårt ansträngd. Att då få höra att jag har lika mycket pengar som när jag arbetade är ETT HÅN.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Reinfeldt och kompani HAR FEL!

  1. Jag kommer inte ihåg att han sa att det inte är någon skillnad, men jag vet att han sagt att det närmar sig… Det ska löna sig att arbeta, idag kan männiksor faktiskt leva gott på bidrag och A-kassa, tro det eller ej. Men jag önksar att det går bättre för dig snart! 🙂

  2. Katrin skriver:

    Jag anser inte att 8000 kr per månad som jag nu får är att ”leva gott”. Mina erfarenheter av alla i min omgivning som någon del av sitt liv behövt bidrag är att bidragssummorna är absoluta minimum. Naturligtvis kan en ”ohederlig människa” missbruka systemet men de människorna missbrukar ALLA system. Vi alla andra ska inte behöva ha ”dåligt samvete” och ”känna oss som en parasit” pga ett fåtals kriminella handlingar.Jag hävdar med bestämdhet att det inte ”går att leva gott” på det svenska sammhällets hjälp (om man som sagt inte är ohederlig). Och den hjälpen ska definitivt finnas kvar!

  3. Pierre skriver:

    Jag håller med Viktor jag. Tyvärr har det blivit så att ungdomar (säkert en del äldre också) lurar alla system, lever gott på bidrag och A.kassan. Därmed säger jag INTE att DU gör det. Men det är ju dessa ”skojare” vi måste åt, det har helt enkelt blivit för lätt att lura systemet.Men jag önskar er all lycka inför framtiden och hoppas det löser sig.

  4. Katrin skriver:

    BLÄ! Jag vill veta vilka det ÄR som ”lurar systemet”. Jag vill ha siffror på hur många det är och hur mycket de felaktigt uppbär. Jag nöjer mig inte med smutskastningar och vaga antydningar. Jag har ENLIGT MINA MYCKET STORA EGNA ERFARENHETER aldrig kommit i kontakt med en endaste ”bidragsfifflare”. Vem har det? Var finns de?Hur mycket pengar snor de?

  5. Miss Jones skriver:

    Politikerna har HÅL i huvudet ! Vem överlever på 8000:- i månaden ? No one ! Bara för man blir eller är arbetslös så har man ju fortfarande lika mycket utgifter svårt att ”få väck” dom. Självklart vill ju alla få arbete (några kanske tycker det är ok att gå och dra men de är nog inte speciellt många). För att försämra för sjuka och arbetslösa ytterligare får ju då regeringen se till att det är lätt att få ett nytt jobb. Dessvärre lever dom inte på samma planet som oss andra ”dödliga” verkar det som. Men vadå dom har ju en lön på sisådär en 60.000:- i månaden och uppåt & blir dom av med jobbet ja då får dom ju bli landshövdingar eller nått för samma peng. Nope bort med dom å det snaraste och få in lite folk i regeringen som vet vad ett vanligt arbete är. Stort lycka till och hoppas du får ett jobb inom snar framtid.

  6. Katrin skriver:

    PRECIS! Miss Jones, du har rätt. Jag ”överlever” på 8000 kr/månad tack vare min mans jobb. Om jag vore ensam skulle jag ha fått det synnerligen knapert.Men, vad är inte att vänta av politiker som tror att en tjej, direkt efter gymnasiet har en månadslön på 22 000 kr i snitt. Jo, det är rätt. Jag läste om att någon journalist frågat riksdagsmännen om ”vanliga” löner. De trodde att en tjej direkt efter gymnasiet hade en snittlön på 22 000 kronor i månaden. Sanningen?Jo, de har en lön på ca 13 000 kr i månaden… Snacka om att politiker lever i sin egen värld. Att då som Reinfeldt och kompani tro att en arbetslös lever på lika mycket pengar som om personen arbetar är bara SÅ i linje med alla andra tokigheter de tror…

  7. RitaC skriver:

    Man SKA kunna leva bra på A-kassa och andra bidrag – varför skulle man inte kunna det, när företagen avskedar på löpande band och ställer människor i den situationen att de inte har något val? Trots allt vill de flesta människor arbeta, inte alls lata sig som borgaralliansen påstår.

  8. RitaC skriver:

    Och det här med fuskarna – hur många är de egentligen – och framför allt; hur många är de i jämförelse med företagstoppar och politiker som uppbär fantasilöner och fantasibonusar?? Ve och fasa för en regering med Reinfeldt i spetsen! Låt oss hoppas att dagensu ngdomar (som inte alls är fifflare av naturen) slipper fyra borgerliga år. Själv minns man ju bara alltför väl tidigare mandatperioder med rysningar utefter ryggranden.

  9. Katrin skriver:

    RitaC: Precis, jag har samma åsikter och erfarenheter som du och säkert en majoritet av alla som någon gång kommit i kontakt med ”sammhällshjälpen”. Den ÄR inte så stor och så ymnig som Reinfeldt och kompani tror.

  10. Katrin skriver:

    RitaC: Precis igen! Hur många fifflande bidragstagare kan en fifflande ”direktör” EGENTLIGEN försörja. Pengarna finns i det svenska samhället. Miljoner och åter miljoner finns överallt, men vill jag ha mer än 8000 kr i månaden är jag en ”parasit”. Jag säger som du! Låt oss inte få uppleva det borgerliga vanstyret igen. Låt oss hoppas att en majoritet av svenska folket ser igenom alla ”sanningar” som borgarna kvickt vräker ur sig utan ett uns av sanningsenlig verklighetsuppfattning.

  11. evilgirl skriver:

    Det går nog inte att få upp ögonen på politikerna..som tror att a-kassa och sjukpenning är något man VILL ha.Själv är jag både arbetslös och sjukskriven sedan en hjärnblödning förra året..men jag kanske bara fejkade den för att få vara hemma och leva gott på bidrag.Och blev uppsagd av min arbetsgivare under tiden jag var hemma för att slippa ha ett arbete.Jag är livrädd för att moderaterna ska vinna..då kommer man väl att dö av svält.Det är lite otäckt..de svaga i samhället ska rensas ut…lite Tredje Riket varning där.

  12. RitaC skriver:

    Ja, vi får hoppas. Men jag är inte särskilt orolig. Skulle det nu bli regimskifte dröjer det inte länge förrän de fyra clownerna är osams och bildar ny regering. Och sen får vi väl lita till sossarna att städa upp efter dem, de är ju vana vid det numera=) Men vet du, jag känner inte riktigt den där vinden blåsa som blåste 1976, och lite på 80-talet – jag tror alliansen kommer att hugga i sten denna gång.

  13. Katrin skriver:

    evilgirl: Blä så jobbigt för dig! Jag anser att det skulle behövas fler berättelser från sådana som du och jag så att det skapas en ”alternativbild” av ”bidragstagare”. Vi är många som råkar illa ut i livet av olika anledningar och som under kortare eller längre tid behöver hjälp av alla andra i sverige. Jag hoppas att alla ska ses som människor med lika värde. Och att vi alla behövs!Ha det gott! /Katrin

  14. Katrin skriver:

    RitaC: Jag är orolig. Jag tycker att tidningar, TV mm mm är fyllda av Reinfeldt och kompani i parti och minut… Och står det något om S, MP eller V så är det negativa skriverier. Jag vet inte hur mycket ”vanligt folk” bryr sig om att försöka förstå vad som sägs. När R säger att vi bidragstagare lever lika gott som om vi jobbat… tror de flesta på det?Självklart hoppas jag på röd/grön vinst men det är inte utan att jag är lite nervös…

  15. Pierre skriver:

    Det finns gott om dessa fifflare, jag vet för jag känner många som gör så. Jag vet också att det är ett stort problem. Men som jag skrev innan, tror jag inte att det är ni som är dessa. Vad jag skulle vilja är att man satte dit dessa ”puckon” så man kan ha kvar den A-kasse nivå vi har nu eller kanske t o m höja den. Jag hoppas på en blå seger jag, det är enda receptet mot bidragsfifflare då inte sossarna vill ta tag i det.

  16. Katrin skriver:

    Om du känner ”många” bidragsfifflare… Varför ringer du inte polisen, soc. f-kassan, a-kassan eller dyligt?Jag känner som sagt ingen och jag är röd/grön i mina åsikter / vänner. Säger det något om de som fifflar om du som är blå ”känner många”?

  17. Pierre skriver:

    Då jag umgås med både blå och röda vet jag inte vad dem har för politisk åsikt. Dem kan lika gärna vara gröna eller rösta på Kalle Anka partiet.Därmed bör vi inte ta upp den diskussionen om deras politiska åsikt.

  18. Katrin skriver:

    OK vi lever ju i ett fritt land och behöver inte alls veta bidragsfifflares politiska åsikter. Jag bara undrade för att du skulle få en tankeställare. De två personer som fuskade till sig pengar som jag personligen kände för drygt 10 år sen fuskade med sin egna firma. De var uttalade moderater, en man och fru och de tog ut i stort sett ett helt hus inkl möbler på sin firma, mm mm. De hade en skyhög levnadsstandard!

  19. Barbamama skriver:

    Jag kan bara hålla med dig. Jag är orolig för hur det kommer att bli om makten ändras i Sverige. Det finns många som vill jobba men som inte kan. Ska alla de som inte fuskar behöva lida för de som fuskar? Då tycker jag att man ser till att få tag på de som fuskar och utnyttjar systemet istället.kramAnnelie

  20. Samuel skriver:

    Ny regering omgående, önskas!

  21. tyrla skriver:

    vad är rätt och vad är fel, egentligen?

  22. NIX skriver:

    Din situation är ohållbar, det är under värdighet att behöva ha så låg inkomst.Håller tummarna för att det ordnar sig för dig snart eller att du kommer på ett alternativ och kanske startar eget eller någonting annat..Min kind emot din lycka tillkram NIX

  23. Lilla Varg skriver:

    Jag håller med dig!Jag har 6000 ut i månaden. Hade det inte varit försparade pengar från ett morsarv och att jag har en väldigt generös och snäll sambo hade jag ALDRIG klarat mig.Man kan inte sätta dit dom fifflare som finns genom att ställa till det för alla.För den delen anser jag det vara fiffel om nått att ha fallskärmar på miljoner, men det är det ingen som bryr sig om.Sätt direktörerna och politikerna på en vanliga A-kassa så ska vi se sen om dom fortfarande tycker att den är för hög.

  24. Min ”bror” har snott till dagens datum ca 600.000 av Fk, som han nu är återbetalningsskyldig!Polisanmäldes inte,eftersom han är ”rubbad”, men inte så ”rubbad” att han kunde ura systemet…

  25. Tonårsmorsa skriver:

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg… Skratta för att det är som ett stort jäkla skämt att man kan påstå att det är lika mycket pengar att jobba eller gå på A-kassa. Eller om jag ska gråta för att det är så förbannat jobbigt att inte ens ha pengar som räcker till räkningarna… Ja, jag håller med dig helt! Är så trött på vad människor ”tror” eller ”antar”, innan de själv hamnat där! Sen är det en himla skillnad att gå ner några tusen/månad när man har hög lön, än att göra det när man redan lever på mer eller mindre existensminimum! Tänk om jag och Reinfeldt kunde byta ekonomi en månad. EN ENDA MÅNAD, sen skulle vi kunna sätta oss ner och diskutera ekonomi…

  26. Pettsson skriver:

    Liksom du efter din utbildning, så lär nog även jag bli arbetslös efter min universitetsutbildning, detta trots att jag med övertygelse från ”de som visste” kunde vara säker på att få ett arbete. Att efter ett antal år komma ut som färdig lärare på grundskolans senare år och märka att man inte behövs känns jobbigt. Naturligtvis har jag inte kastat yxan i sjön än, men med kraftigt sjunkande elevunderlag på skolorna på grund av sjunkande födslotal, lär de inte ta in så många nya lärare efter 40-talisterna. Att då gå och vara orolig för att a-kassa och övriga sociala skyddsnät kan komma att försämras beroende på valutgång…Man vill spy åt politiker som avskärmat sig så långt från verkligheten. Jag har hus som ska ha sin del av min inkomst, barn boende hemma som behöver sitt, hur ska jag fixa det med a-kassa? Jag har för övrigt aldrig haft en lön över 18000 i månaden brutto. Innan jag började studera hade jag aldrig varit arbetslös, men räknar nästan med att jag när jag är färdig med min utbildning att bli just det. Naturligtvis kan jag göra annat än att arbeta som lärare, jag är inte rädd för att prova andra jobb. Jag önskar och hoppas naturligtvis att min utbildning kan komma till nytta.Oavsett vilken politisk övertygelse andra har så är jag ändå glad för att mina döttrar insett att följderna av allianspolitik kan bli alltför kostsamma för folk med små inkomster.Jag kanske ska satsa på att bli politiker… Å andra sidan så är de flesta politiker i Sverige fritidspolitiker och uppbär inte några jättelöner för sitt politiska intresse. Toppskiktet inom kommun- och rikspolitik har däremot löner som i de flesta fall skiljer sig avsevärt från fotfolkets inkomster.Hur svårt är det att vara politiker? Synas vid varje val, lära sig att inte kunna ge ett rakt svar på en fråga är några ting en politiker behöver klara av. Förmodligen är det ett jättesvårt jobb eftersom ingen numera vill eller orkar engagera sig politiskt. Gör de ett bra jobb? Den frågan kan väl bara besvaras med ja eller nej beroende på vilket politiskt läger man tillhör. är man sosse tycker man förmodligen inte att alliansen gör ett bra jobb. Tillhör man allianssidan blir väl svaret att sossar och övriga partier gör ett dåligt jobb. Jag tror ändå att politiker gör ett så bra jobb de kan oavsett politisk övertygelse. Gör de ett bra jobb ska de ha bra betalt.Likaså tycker jag att undersköterskan, vårdbiträdet, personlige assistenten, kassörskan på Ica som gör ett bra jobb ska ha bra betalt, men har de det?Ha de gott Katrin!Lasse

  27. RitaC skriver:

    Jag håller med dig om medias fokusering på alliansen. Jag brukar säga så här: Om röd/grönt vinner så blir det trots medierna – om alliansen gör det blir det på grund av medierna. Men jag litar på att människor inte är så dumma som man kan tro – och att det finns fler än vi som minns de tidigare borgerliga mandatperioderna. Vi håller tummarna (och själv ber jag en liten bön, eftersom jag är troende=)

  28. Katrin skriver:

    Pettsson: Tack för din långa kommentar till mitt inlägg om att Reinfeldt och kompani har fel. Och att jag fått läsa om hur du funderar på hur det ska gå för dig när du är färdig lärare. Jag har ju jobbat som lärare i nästan 8 år på högstadiet (Bi, Ke, Ma, Fy, Dator) innan jag gick tillbaks till Universitetet och disputerade. Och det kan jag ju säga att inte verkar det finnas många lärare… De flesta är 40-talister och en OHEMULT stor grupp ska gå i pension under de kommande 5 åren. Jag var ju ”obehörig” lärare, i och för sig hade jag betydligt mer ämnespoäng än de andra lärarna, men ingen pedagogik/metodik. Då anställdes jag 25 aug tom 19 december och sen 10 januari – 6 juni… resten av året fick jag vara arbetslös med A-kassa. Jag hade turen att få vara på bara 2 skolor under alla år men UJ vad less jag var på att bara vara anställd på terminerna, jag kände mig utnyttjad. Med låg lön dessutom… Nu ska det ju inte handla om mig utan om dig. Hur ser det ut i din kommun? Är det inte så att det blir stora barnkullar när de födda på -90-talets början kommer upp till högstadiet? Är det inte så att många ska gå i pension? Kolla hur statistiken ser ut och ”hav tröst”. Lärare kommer det alltid att behövas. Det är annat med en som vill forska om miljögifter i Östersjöns djur…;o)Ha det gott bland tulpanlökarna! Katrin

  29. Syster Yster skriver:

    Snälla Katrin läs gärna mitt inlägg som jag precis skrivit. Kram

  30. Katrin skriver:

    Syster Yster: PRECIS! Gud så gräsligt för dig!Ha det så gott du kan! STORKRAMEN!!! /Katrin

  31. Syster Yster skriver:

    Måste skriva ett inlägg till. Jag har en nära släkting som lever på bidrag sedan många år. INGE ska säga att hon lever gott på sitt bidrag. På grund av sjudom har hon aldrig kunnat ta ett jobb. Har därför aldrig haft A-kassa är nu 24 år. Lever på soc.bidrag. Hon får hyra och el betald och sedan får hon 3.300 kronor till mat, hygien och busskort i månaden. Snälla rara söta Viktor och Pierre jag vet inte vad ni har för bakgrund men jag tror inte ni har behövt gå på soc. Tänk efter före ni uttalar er. Alla har inte samma möjligheter i livet och någon måste tänka även på de som inte föds till framgång.

  32. Felix Andersson skriver:

    Men hela Moderaternas jobbpolitik går ut på att man ska få fler människor i arbete genom att sänka arbetsgivaravgifterna och regelkrånglet, vilket kommer öka företagens lust att anställa.

  33. Victoronia skriver:

    Håller med Pierre i denna diskussion. Visst finns det fifflare och dem är väldigt många. Tyvärr hamnar de godtrogna i kläm. Så har det alltid varit. 8000 kr är väldigt mycket enligt mig. Jag har drygt 7000 kr ut varje månad och då består 70 % av studielån. Jag klarar mig. Man klarar sig ju alltid på något sätt. Fast man slutar aldrig tänka på den ekonomiska faktorn. Det är en börda. Har vuxit upp under jobbiga förhållanden med en ensamstående mor som själv studerade. Vi klarade oss då också md nöd och näppe. Tror dock inte att det du påstår att Reinfeldt har sagt, skulle gå igenom. Jag säger hellre som Bush. We have to smoke’em out. Alltså fifflarna. Men då måste alla individer granskas och då kommer strax problemet med integritet in. Tror att du får ta och klaga på fifflarna istället än på politikerna. De försöker ju ändå förbättra samhällets ekonomi t ex från dem andra.

  34. Pierre skriver:

    Syster Yster, jag har då aldrig sagt att ALLA som får bidrag är fifflare. Men det finns en stor grupp som är det. Vad jag menar är att det är bättre att ha ett moderaterna som tar tag i sitautionen och sätter dit alla fifflare än ha Socialdemokraterna som inte vill titta på problemet. Hade partierna tyckt tvär om, ja då hade jag hoppats att Sossarna suttit kvar. Men då inte Sossarna gör något åt problemen med fifflarna eller med AMS, då vill jag ha en förändring. Jag vet att många av dem som är arbetslösa inte vill vara det utan vill ha ett jobb, vilket jag förstår. Då måste vi också effektivisera AMS. Ett AMS som inte fungerar kan aldrig hjälpa folk. Vad det gäller min bakgrund, har det ingen betydelse om jag har varit på SOC eller inte då jag inte finner att alla som får bidrag fifflar.Tack för mig

  35. Piraya skriver:

    Känner igen det där med A-kassa. Min exman och jag blev arbetslösa samtidigt vid ett tillfälle, räknat på det så förlorade vi i stort sett en av lönerna, tror A-kassan var på 80%, maxersättning … men både mannen och jag fick ut ca 60% eftersom vi hade högre lön och så att säga ”slog i taket”eh? – hängde du med?;-)

  36. Camilla skriver:

    Angående mitt klockrena parti, ja enligt mig det enda parti som dom som går på akassa, soc eller sjukpenningar kan rösta på….och hör och häpna, det är socialdemokraterna…dom vill åtminstone inte försämra nåt…dessutom vill dom mkt bra saker med skola och barnomsorg…kanske beror lite på vad man är mest intresserad av också…trodde aldrig jag skulle rösta på sossarna men i år är det det enda tänkbara alternativet för mig…/Camilla

  37. ataxia skriver:

    Jag håller stenhårt på Alliansen.Som doktorand verkar du ha haft en rätt hygglig lön. Tänk då på dem som har riktigt låg lön, vilken efter skatt och div utgifter (resor till och från jobbet, mat ute varje dag) har lika lite som de skulle ha som arbetslösa. Jag kan gott förstå att om skillnaden ekonomiskt i princip är noll mellan att slita häcken av sig och gå hemma, så är det senare valet fullt logiskt.Man rör sig inte förrän det gör ont att sitta kvar, och ett sting i plånboken bör nog få de flesta att göra mer än halvhjärtade försök för syns skull att skaffa sig ett jobb.Och 8 000 i månaden skulle jag kunna leva som en prinsessa för efter att ha levt på studiemedel om knappt 7 000 i månaden 10 månader per år. Det ska ju räcka till kurslitteratur också, och som du vet är den allt annat än billig.Sossarna kör Sverige i botten, vi behöver nya krafter! / ataxia

  38. Pierre skriver:

    Helt rätt Ataxia.Vi behöver ett fungerande Svergie nu.

  39. Dom som aldrig har vart arbetslösa vet inte vad dom pratar om!!Ha en fin dag nu och sköt om dig.Vicke

  40. Katrin skriver:

    Ja det var ju många som hade åsikter om det här… Jag har läst alla kommentarer och kan sammanfatta lite. Det finns de som anser att det finns för många fifflare och de ska sättas åt. Min replik på det är att jag vill VETA hur många fifflare där finns innan jag accepterar uttalanden om ”massor av bidragsfifflare”. Enligt mina erfarenheter är en ÖVERVÄLDIGANDE STOR majoritet av de som får bidrag också berättigade till samhällets stöd. Naturligtvis ska de som fifflar inte slippa undan straff. Men skilj på fifflare och vi som av olika anledningar oförskylt behöver stöd.En del anser att mina 8000 kronor ut i månaden är fullt tillräckligt. Jag säger inte direkt emot. Det jag menar är att jag innan arbetslösheten fick ut 14 500 kr i månaden och att mina A-kasse pengar inte alls är i närheten av det jag tidigare fick. Jag får nu ut ca 55% av min tidigare lön. Och då ska ni veta att jag INTE ALLS går i något tak. Jag har med andra ord ut exakt proportioneligt av det jag skulle få ut om jag tjänade flera tusen mer eller flera tusen mindre. Så, Ataxia, om jag tidigare fått ut 10 000 kr skulle jag nu få ut 5 500 kr.Vidare, att 8000 kr ut i månaden är mycket för en som är studerande och har 7000 kr per månad begriper också jag. Det är ju inte allt för många år sen jag själv hade studielån. Men för en 47 årig trebarnsmor som fått ut 14 500 kronor? Det ÄR knepigt att få ekonomi i min tillvaro och jag skulle ha varit i direkt trångmål om jag inte haft min man som buffert. Vad gör den i min situation som inte har en make/maka med inkomst?Ataxia anser att jag som doktorand ”verkar ha haft en rätt hygglig lön”. Hm, Uppsala Universitet ligger bland de lägsta doktorandlönerna i Sverige. De 22000 kronorna i månaden jag hade som slutlön (14700 i ingångslön) är LÄGRE än vad många Universitet har som ingångslön. Betänk att man måste ha en Fil. Mag examen innan man kan bli doktorand och studielånen för en 5 års utbildning är INTE direkt låga. Själv lyckades jag skrapa ihop ca 240 000 kr i studielån och jag ligger på intet vis högst bland doktorander.Det här om att Moderaterna skulle rensa i ”svårigheterna” som egenföretagarna har… Skitsnack! Sverige har bland de lägsta företagsbeskattningarna i världen. Vi har också bland de enklaste reglerna. Min man är egenföretagare (de är 4 som tillsammans har ett företag) och de har nära kontakter i USA, England, Finland, Frankrike, Indien och Lettland som har det betydligt snårigare. Speciellt i USA behövs det en advokat för att klara ut alla regler, det behöver man inte i Sverige.Camilla har hittat att Socialdemokraterna passar henne. Det har jag också. Sen att jag inte får rösta i riksdagsvalet är en PLÅGA i år! (Jag är ju medborgare i Storbritannien, kan man bli Svensk snabbt?). Naturligtvis ska alla rösta helt enligt egen övertygelse, vi lever i ett fritt land och fria val är bland det bästa som finns. Men att som Reinfeldt och kompani säga direkta osanningar om ”bidragstagare” anser jag vara fel och orättvist mot oss alla som de facto HAR mycket lägre ersättning än när vi arbetade.;o)Ha det gott! /Katrin

  41. Johan skriver:

    Nej det är så klart du som har fel. Vi måste stimulera arbete före fritid annars finns det inga pengar över till dina bidrag. Det är ungefär samma regler som gäller när du går på fest. Du sätter på dig något nytt och fräscht för att få framgång. Du delar inte ut skoluniformer till alla i dörren och blundar och låtsas att folk har fina kläder på sig.

  42. Katrin skriver:

    Johan: (Varför är du anonym? Hur kan du påstå att jag har fel? Du kan möjligen anse att jag har för mycket pengar eller dylikt, men fel? Det enda jag hävdar är att herr R och kompani anser att det inte ÄR någon skillnad på det man får i lön och det man får i bidrag. Jag är ett levande bevis på att det uttalandet är fel.Stimulera arbete före fritid? Vem vill inte det? ”Du sätter på dig något nytt och frächt för att få framgång” VAD h..vitte är det för uttalande? Med 8000 kronor i månaden har jag inte köpt något nytt och frächt på evigheter. Individualism ÄR bra så länge alla individer respekterar alla andra individers rätt att klä sig och uttrycka sig precis hur de vill. I detta ligger också en förutsättning för att inte ljuga om verkligheten. Jag anser att herr R och kompani ljuger. Och det är min rättighet att säga att de ljuger. Din rättighet, att sätta på dig något nytt och fräscht när du går på fest hoppas jag att du alltid kommer att ha råd med!

  43. RitaC skriver:

    Katrin, bry dig inte om tramsiga kommentarer från människor som lever uppe bland molnen. Vi vet att det är precis så som du säger – att Reinfeldt talar för de sina och att de är färre än han vill låta påskina. Det är helt okej för bratsen på Östermalm att rösta på Reinfeldt. Men för oss andra, som inte är födda med ett par silverskedar i munnen, är det ju bara ett steg på väg tillbaka till statarnas tid.

Kommentera

