Jag har nu lätt PANIK, tänk om jag glömmer något LIVSVIKTIGT?

Jag hade ju ett större datorhaveri i måndags.
Operativsystemet (Windows XP) var ”försvunet” och skärmen förblev svart. Nu har jag lyckats finna alla mina filer som jag har utspridda på datorn lite här och lite där. Jag backuppar för brinnande livet ”överalltifrån”… På centralservern är det fullt (med andras grejor som jag inte kan kasta bort) så jag sitter och bränner skivor. Dessutom  flyttar jag allt till en extern hårddisk. Sammanlagt ca 20 Gb som jag anser är ”oersättliga”.

Blä, vad jag känner mig nervös! I eftermiddag ska datorn formateras om och jag är nervös för att jag missat någon ”livsviktig” fil. Som sen är borta för altid. Nu har jag dessutom fått undervisningsjobb i eftermiddag (jippiii jag har ett jobb i några timmar!) så jag måste vara klar med mina kopieringar kl 13.15 då jag har studenterna.

Håll tummarna för att  jag har kopierat allt till dess!
Ha det gott!
/Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Jag har nu lätt PANIK, tänk om jag glömmer något LIVSVIKTIGT?

  1. Babsan skriver:

    Ta det bara lugnt så blir det säkert bra, har gjort precis som du men jag lägger allt mitt viktiga på D: hårddisken då räcker det om man formaterar C: Lycka tillBabsan

  2. Stellar skriver:

    Klart att jag håller tummarna för dig.Konstigt nog så brukar allt ordna upp sig vad det lider.Kram Maggan

  3. Miranda skriver:

    Hoppas det går bra för dig…kul, men jobbigt. Skulle själv känna mig lätt pressad om man säger så….

  4. Katrin skriver:

    Babsan, Stellar och Miranda: Tack för era lugnande ord. De behövs! Nu har jag lämnat datorn till ”doktorn” och kommer att få den formaterad om och alla program installerade till jag kommer hem från konferensen jag ska åka till på fredag. Jag blir borta en vecka och hoppas att jag har kopierat alla filer och kan sluta fundera på det… Konferensen går på ett kryssningsfartyg i Medelhavet så jag tror (!) att jag kan glömma datorn och bara ha det skönt!Ha det gott! /Katrin

  5. Karolina skriver:

    Lycka till! Och köp en bärbar disk. Jag sparar mina viktigaste dokument i datorn och på den externa…

  6. Syster Yster skriver:

    Vad kul att du fått jobb grattis och jag hoppas du fick med allt.

  7. Inger skriver:

    Passa på att njuta lite av Medelhavets skum, samtidigt som du konfererar!Jag är djupt imponerad av alla som fixar med sin dator själv!Kram, Inger

  8. Katrin skriver:

    Karolina, Syster Yster och Inger: Jo, jag har en extern hårddisk MEN det är inte speciellt ofta jag backuppar… Sist var i juni och jag har ju producerat lite sen sist…Jag ska VERKLIGEN passa på att njuta av Medelhavet. Jag ska på en konferens som pågår på ett kryssningsfartyg och tänker passa på att prata JOBB med världens främsta forskare inom mitt gebit. Så, håll tumarna också för att jag hittar en stenrik forskare som saknar en forskningspartner som har mina expertkunskaper!Sen att jag kan uppleva Italien, Frankrike, Spanien, Malta och Tunisien ”på köpet”… Det kunde väl knappt vara bättre?Ha det gott /Katirn

  9. Annika skriver:

    Usch, så hemskt när datorn havererar. Det påminner mig om att jag måste bränna ner alla kort jag har i min dator. I Morgon! Då ska jag genast ta tag i det (har jag tänkt det förut)Ha det så kul på konferensen!Annika

  10. Ok, jag håller tummen för dig!! Lycka till med datorn nu!!Ha nu en fin dag och sköt om digVicke

  11. Camilla skriver:

    Hej! Min digitalkamera är jag supernöjd med, det är en Konica Minolta G400, en sån där vanlig liten en…Läste lite i din blogg, vad synd att du inte får rösta…Tack för att du läser min blogg! /Camilla

  12. Katrin skriver:

    Camilla! Tack för tipset. Nu när jag ska ut o resa kan jag ju se om de finns någonstans ”lite billigare”.

  13. Syster Yster skriver:

    Du den där resan ni behöver kanske ha med en sköterska om någon blir sjösjuk *ler förhoppningsfullt*

  14. ataxia skriver:

    Det kommer att ordna sig, var så säker. Det är inte utan att man blir lite lätt oroad och väntar en datakrasch. Det hade dock varit värre i somras när datorfläkten var på för fullt. Det väsnades minst sagt olycksbådande./ ataxia

Kommentera

