Var håret värt det?

Jag har ju varit på en konferensresa i Medelhavet på ett kryssningsfartyg (se tidigare inlägg, Del1, Del2, Del3, Del4, Del5, Del6). En dag skulle jag stå på eftermiddagen vid min poster och ha en så kallad ”postervisning”. För er som inte vet vad det är så ska jag förklara. Först gör man en poster där man tex beskriver ett försök. Med en liten inledning, metoder man använt, några fina grafer på resultat och en slutsats. Denna poster på denna konferens var 90 cm bred och 120 cm hög och jag hade grava problem när jag gjorde den eftersom min dator havererade när posterfilen skulle skickas in för tryckning (se här). Nåväl, den var en sammanfattning  av min artikel som handlar om varför vissa miljögifter biomagnifierar. Det vill säga, varför vissa gifter ökar i koncentration ju högre upp i näringskedjan ett djur befinner sig.
Jag visade i artikeln att ca 20 olika egenskaper var vanligare hos gifter som biomagnifierar. Och så menar jag att med hjälp av denna kunskap kan man undersöka om nya änmen riskerar att bli miljögifter.

Nåväl, om detta kan jag skriva spaltmil… Nu var det ju om mitt hår detta inlägg skulle handla om.
Jag skulle alltså stå där och presentera min forskning, dela ut visitkort och allmänt göra reklam för mig själv arbetslös som jag är. Mitt hår såg dock bara för risigt ut så jag bokade tid hos fartygets frisör. Jag var dit dagen innan och förhörde mig om priset…
Jo, 90 Euro skulle det bli, för tvättning, ”highlights” (slingor) och klippning. Det var ju rimligt så jag beställde tid på morgonen samma dag som postervisningen.
Jag satt hela fm och njöt, frisören var en ambitiös Rumän som drömde om att flytta till USA. Han använde mig för att träna sin engelska. han var intressant och vi pratade glatt hela förmiddagen om ditt och datt. Sen var jag klar och det var dax att betala. nu kostade det inte 90 Euro som jag fick besked om dagen innan. Nej, han hade glömt att det han sa dagen innan var för KORT hår… Jag har ju LÅNGT…
Han beklagade så mycket och försökte ge mig en rosa tygväska som bonus. Den tackade jag bestämt nej till, betalade och gick raskt därifrån.
Men vad kostade det då?
Gissa!
Först visar jag en bild av mitt hår…

Jag gick ned till vår hytt och min man sa genast att jag var fin i håret. Jo, men gissa vad det kostade sa jag, och höll fram kvittot. Min älskade man skrattade högt och länge och sa:
-Ja så det kan gå!
MEN vad kostade det frustar du…

Jo, kalaset gick på 201 Euro!
Jag vet bara att för mig som har knappt 8000 kr i månaden ut i A-kassa var det en veckas ersättning…
Ja, ja! Så det kan gå!
Var mitt hår värt det?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Var håret värt det?

  1. Karolina skriver:

    Jag tycker att slingorna blev jättebra. Och ibland behöver man en lite tuff i form av slingor, nya underkläder eller ett par snygga skor. Så du var värd frisören, trots priset. Men gör det inte varje månad 😉

  2. Annika skriver:

    DU var värd det! Det är ingen tvekan om det men jag själv hade gråtit blod. Fast jag är ju smålänning. Sedan vet vi inte (iaf inte jag) hur historien slutar. Om du får jobb genom den där presentationen så ökar ju värdet av frisörbesöket. Du blev jättefin!Annika

  3. Karolina skriver:

    Kommer du ihåg mitt inlägg om flygande fåglar i butiken? Jag mailade till kommunen och fick detta svar;Hej Angående din fråga om fritt flygande fågel i blomsteraffär kan jag meddela dig att butiken XX innehar Länsstyrelsens tillstånd till att offentligt förevisa denna papegoja i butiken. Förvaltningen skall dock framföra till buriksinnehavaren att ett anslag omt att fågel flyger fritt i butiken bör sättas upp. Med vänlig hälsning—————————————–DjurskyddsinspektörMiljöförvaltningen i GöteborgKarl Johansgatan 23-25414 59 GÖTEBORGJaha, de får alltså ha en goja, men de sätter ialla fall upp en skylt så slipper jag gå in där fler gånger.

  4. Syster Yster skriver:

    Håret blev jättesnyggt. Men nästan 2000 kronor jisses!!Kram

  5. Vendettanbettan skriver:

    Yes, worth any penny!Skitasnyggt, kanske magsåret känns bättre med semestern från PT,*s* please come back, när du är redo!kram

  6. Det är tur att jag aldrig behöver gå o klippa mig, jag har min trimmer!! Men det blev ju bra i alla fall, även om det var dyrt!! Ha en härlig dag nu och sköt om dig.Vicke

  7. Piraya skriver:

    Håret är helt klart vackert!!! verkligen. men jag förstår att du baxnade inför priset. Du kunde tagit väskan, gett den till Ella att leka med när hon blivit lite större. 😉

  8. Madonnan skriver:

    Men å vilket snyggt hår, kan man ha så tjockt hår eg?!! *fnyser avundsjukt*.Tycker ändå att du var värd det, man har bara en sig själv! Kram 🙂

  9. Imse Vimse skriver:

    Jamen, det var helt klart värt pengarna. Jättesnyggt. Även om du fick leva på gröt och blodpudding efteråt.

  10. Whackylinsan skriver:

    Det ser jättefint ut men för de priset borde de ju vara något extremt.. men jag e lite van iaf mina besök hos frissan brukar gå på 1300-1500 kr. e man dum eller?

  11. Barbamama skriver:

    Det blev jättesnyggt! Visst var du värt det, synd att ingen annan betalade det åt dig! Tur att det inte kostar så varje gång.kramannelie

  12. Stellar skriver:

    Ja, tamme sjutton var det det. Du satt där en hel förmiddag och NJÖT av att bli omhändertagen och tyckte under den tiden att det var värt varje krona, så strunta i den sura eftersmaken.Man blir så lätt lurad när man är i andra länder…har själv varit med om några praktfiaskon som vi skrattar gott åt idag, men då var det rätt surt.Kramar till dig

  13. Sensua skriver:

    Njut bara *ler*

  14. ataxia skriver:

    Det blev väldans snyggt! och du får väl se det som en investering i möjligheten att få jobb, det brukar kännas bättre än att se det som en utgift. Men av mig skulle rumänen ha fått sig en skopa och fått förklara minutiöst varför långt hår gick på mer än det dubbla för kort hår. / ataxia

  15. Pettsson skriver:

    Visst var det ett fint långt hår! Å andra sidan har jag aldrig begripit hur kvinnor kan lägga så mycket pengar på sitt hår, vare sig det är 50,75,100 eller 200 euro.Fast det är väl så att jag tillhör den skaran av män som inte begriper sig på sådant…tror vi är rätt många. *ler*

  16. Katrin skriver:

    Tack för alla snälla kommentarer! Jo, jag hade det skönt men jag baxnade inför priset! VB: Jag kommer med stormsteg snart, gör dig redo!Vicke: Jag klipper min man med trimmer (som jag fick i julklapp av honom…) och har i ca 20 års tid alltid klippt mina tre barn. Så, kanske jag har tjänat in mitt ”rekorddyra” frisörsbesök?

  17. Vendettanbettan skriver:

    *loggar ut blixtsnabbt*Haha, det är ingen fara just nu.Håller i hatten…

  18. Katrin skriver:

    Piraya: Gett väskan till Ella? Vilken god ide, men nu är det ju försent. Jag får leta fram några av vår dotters alla väskor till henne. Hon har kanske 10 liggande i garderoben i sitt gamla rum, det hon nu har flyttat tillbaka till… Norgejobbet har inte blivit av ännu.Madonnan: Tjockt hår… Mja, jag tycker själv att jag har många hårstrån men varje hårstrå är inte så tjockt. Jag äter en B-vitamin tablett varje dag (innehåller en massa olika B-vitaminer) och jag har sen jag började med dem fått bättre hår och mycket bättre och längre naglar!Imse Vimse: Risgrynsgröt ÄR gott, det har jag ätit tre gånger denna vecka… Blodpudding har det inte blivit men väl bruna bönor och fläsk, mjölkstuvade makaroner och köttfärsbiffar (jag ids inte rulla köttbullar). Billig mat blir det alltid hos oss förutom någon helg i månaden då min man blir KOCK och lagar hälgeflundra i vitvinssås, gratinerade humrar eller annat supersmaskens!

  19. Katrin skriver:

    Wackylinsan: Uj, kostar det SÅ mycket att gå till frissan i Sverige. Jag är nog knepig på så vis att jag oftast klipper mig själv. Och färgar håret gör jag vanligtvis aldrig… Jag kanske inte har betalt så gräsligt mycket för mycket ändå…;o)Annelie: Tack för att du tycket det! Ja, tänk om ”någon annan” hade betalat… Som jag tidigare skrev, jag klipper min man med en trimmer (som jag fått av honom i julklapp…) och har i säkert 20 år alltid klippt våra tre barn. Så, jag kanske har sparat in det rekorddyra frisörsbesöket?Stellar: Ja visst är det härligt att man kan skratta åt sina knepiga erfarenheter i efterskott! Vi har också massor att skratta åt!! ;o)

  20. Madonnan skriver:

    Hej Katrin!Tack för din kommentar. Nu har jag ett vatteninlägg på min blogg som jag tror du kan svara på? 🙂

  21. Se nu till att du får en härlig dag o sköt om dig.Vicke

  22. Miranda skriver:

    Snyggt! Väldigt snyggt! Själv har jag långt, mörkt hår (mörkbrunt) som är väldigt tunt. Jag är alla frisörers mardröm. Har försökt permanenta för att få volym men nej då, det hänger bara som två oattraktiva draperier.

  23. Katrin skriver:

    Sensua: Jo, jag njöt under ”pysslet” på förmiddagen!Ataxia: Jo, så kan jag ju också se på detta, en investering! Bra att du skrev så. Tack!Jo, han Rumänen fick förkklara för mig också… Det att jag hade långt hår när han sagt priset för kort var bara en del av det hela. Sen tillkom färgen (för jag blekte ju inte bara håret… (och jag hade sagt dagen innan att jag måste ha färg i håret annars blev det bara matt och dött). Sen tillkom torkningen, schamponeringarna (x2 för han tvättade innan och under, hur man nu kan färga håret utan att tvätta…), klippningen, balsamet han hade i mm mm jag bara storknade av allt som tillkom!!!Pettsson: Jag tror att skaran av kvinnor som inte begriper sig på karlars inköp av prylar till bilen, MCn, stereon, kameran, soundsorround anläggningen, traktorn, motorsågen, slipmaskinerna, cirkelsågenmm mm är precis lika stor…;o)Ha det gott! /Katrin

  24. Annica skriver:

    Mycket snyggt!

  25. Madonnan skriver:

    Hej Katrin!Äntligen fick jag mitt svar på min blogg!Katrin: Jag tror på dig! Och du är den kloka jag har väntat på, även om det säkert finns olika teorier om det. För en förklaring som din måste det finnas, det kan nog inte vara inbillning?! Tack 🙂

  26. Annica skriver:

    Katrin. Äsch! Man e la kvinna *asg*

Kommentera

