Ett slag räcker… Dax att kämpa mot det ökande våldet!

Christer Vicke Vickström skriver (Se här) …
”Jag uppmanar alla bloggare att blogga emot våldet nu! Ju fler som skriver om det, desto bättre! Kanske våra politiker kan släppa till lite resurser, så att vi får bort vapnen från våra gator!”

Jag håller med! När jag jobbade som lärare visade jag alltid en ruskig film som hette ”Ett slag räcker”. Den innehöll berättelser från en massa ungdomar som råkat ut för våld. En hade tex fått ett slag, fallit med huvudet emot en trottoarkant och spräckt skallen. Bilderna på honom och hans sneda trasiga skalle kommer jag alltid att bära med mig. Frakturen var verkligen gräslig och alla elever fick klart för sig att det var sant, ett slag kan räcka för att förstöea en annan människas liv och rent av döda. Vid diskussionerna efter filmen var alla rörande överens om att de lärt sig något mycket viktigt. Att ett slag kan vara nog för att för alltid ha förstört livet.
Alla sa att de ”inte hade en aning” om att människan är så skör som hon är.

Alla vuxna måste med egna goda exempel visa att våld är förbjudet. Tyvärr verkar utvecklingen gå åt andra hållet. Att våld blir vanligare och vanligare samtidigt som våldet blir råare.
Kämpa emot det ökande våldet!

Detta ÄR mycket viktigt för alla människor. I alla fall om vi även i fortsättningen ska vara mänskliga och inte som djur… Det som utmärker oss som människor är vår aktning om varandra, att vi bryr oss om andra människors väl och ve, att vi tillsammans skapar en bättre tillvaro än vad den ensamma människan kan göra.

Så, gör som Christer uppmanar idag: Skriv MOT våldet!
Ha det gott! /Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett slag räcker… Dax att kämpa mot det ökande våldet!

  1. Tack för att du för budskapet vidare!! Ha en fortsatt fin dag nu o sköt om dig.Vicke

  2. Katrin skriver:

    Självklart! Ett så viktigt budskap vill jag givetvis föra vidare!Ha det gott! /Katrin

  3. Christian skriver:

    Är det bara jag som inte märket av våldet?? Har jag haft tur?

  4. Equilibrium skriver:

    Dom två sista är definitivt Auguste Renoir som målat, dom två första kan också vara han (den första ser dock lite ut som Monet, men det är nog Renoir..Kram

Kommentera

