Här är lite nyheter om mitt eventuella jobb i Qatar och mina åsikter om den kristna trosbekännelsen.

Igårkväll fick jag iväg ett speciellt CV som jag fyllde i, i en mall som det Tyska företaget hade. Där skulle jag fylla i ”Religion” mm och annat svårt.

Jagmenar, jag håller på att gå ut ur Svenska kyrkan. Hela trosbekännelsen, mening för mening är bara SÅ FEL enligt mig. Jag tror inte att Jesus var Guds enfödde son, jag tror inte att han var född av jungfru Maria, jag tror helt enkelt inte att Jesus överhuvudtaget var något annat än en vanlig (ovanligt snäll) människa.

Då kan man ju inte kalla sig kristen, ej heller vara med i den Svenska kyrkan.

Sen att jag tror att den goda kraften, kärleken, omvårdnaden, medmänskligheten, glädjen mm kan kallas GUD är en helt annan historia.

Så, vad fyller jag in i rutan ”Religion”?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Här är lite nyheter om mitt eventuella jobb i Qatar och mina åsikter om den kristna trosbekännelsen.

  1. ataxia skriver:

    Var inte Jesus status som Guds son framröstad, eller var det en av bristerna i ”da Vinci-koden”?Vad du ska fylla i för religion? Vad VILL DE att du ska skriva och VAD är du? Där har du ett intervall, och sen beror det på hur fräck/samvetsgrann du är. Egentligen är det praktiskt att inte bekänna sig till någon religion: man kan tänja på sanningen i det avseendet med ett mindre mått av skuldkänslor. / ataxia

  2. Katrin skriver:

    jag kommer inte ihåg några som helst detaljer ur ”The Davinci code” för det är år sen jag läste den boken. Det jag fyllde i… Det stod ”Christian” redan förifyllt. Jag lät det stå kvar. MEN, jag känner att det var fel eftersom jag inte är kristen. Sen tänkte jag: -Vad är alternativet?Jag är ju inte tillhörande någon annan religion heller. Ateist? Nej, jag tror ju på Gud. Så, vilken religion passar mig?Jag kanske bara skulle ha skrivit ”None” istället… Nåväl, nu har CVn gått iväg till Qatar så jag får stå mitt kast.Ha det gott! /Katrin

  3. Niklas skriver:

    Nätverket uppe nu med ”forum”. Sprid jättegärna den här grejen så vi får fler medlemmar! Ha det bra/Niklas

  4. Karolina skriver:

    Jag förstår helt vad du menar. Jag har själv sånna funderingar eftersom vi själva gått ur kyrkan. Men jag skulle kryssa kristen. För internationellt sett är det oftare brukligt att ”ha religion”. Dessutom anser jag mig dela kristna värderingar eftersom vårt rättsamhälle ju bygger på kristendomen, de tio budorden….vår kvinnosyn…Att jag sedan inte vill ta steget fullt ut och vara kristen, vara med i kyrkan, deltaga i gudstjänster är mitt egna val. Men traditionen, kurturen och samhället är jag fostrad i och deltar i. Följer du min tankebana?

  5. sofia skriver:

    pröva ateist

  6. Rita skriver:

    Jesus ”status” som gudomlig röstades inte alls fram, som det påstås i Da Vincikoden, utan var klar och tydlig redan i evangelierna. (Som dessutom skrevs tidigare än de gnostiska, om nu nån trodde nåt annat). Men det var inte det jag skulle svara på egentligen.Jag tycker också du borde kunna prova med ateist. Eller agnostiker, om du känner att tror på nånting typ, men inte riktigt vet vad.

  7. Ida skriver:

    Är du döpt är du väl kristen antingen du utövar din tro eller ej.

  8. Wimlan skriver:

    Vad spelar det för roll vad du har för religion? Varför måste du fylla i det?

  9. Annica skriver:

    Hej!Vi stannar i Boden tills båten är iordning,mycket skall fixas, vi seglar upp den till Luleå till våren. Den får vila på land så länge.Lasses lilla mamma är ensam där uppe och börjar bli gammal. Det känns skönt att rå om henne lite! Så jag vet faktiskt inte hur lång tid vi blir där.

  10. Fyll i icke troende, det är väl lättast i alla fall!! Jag hoppas du får en fin kväll o sköt om dig.Vicke

  11. Piraya skriver:

    Fyll i Protestant ändå, jag tror att det blir fler frågor om du skriver ateist eller något annat.Jag har jobbat som språkstödjare för invandrare under en kortare period. Där var folk från bla irak och jag fick höra av dem att +25 i Sverige känns varmare än +40 i Irak. Men långa kjolar måste ju vara ett bra alternativ, lösa toppar.

Kommentera

