Temperaturen är över 30-40 grader i Qatar… vad har man för kläder?

Jag börjar fundera över det här med kläder i Qatar. Jag hittade en sajt med statistik om Qatars väder och blev lite matt… Över 40 grader i snitt från Maj tom September. Lite över 30 grader resten av året och hela tiden mycket hög luftfuktighet.

Jag som ligger i skuggan och flämtar de dagar det blir över 25 här i Sverige… Så, vad ska jag ha på mig? Det är inte lag på att bära slöja i Qatar som det är i Saudi Arabien men jag tänker då inte traska runt i linne och shorts. man ska ta seden dit man kommer i rimliga proportioner (lagom Svensk ÄR jag ju!)

Så vad ska jag ha? Och var hittar man de kläderna nu i Sverige?

GUD så roligt det känns! Det börjar kännas mer verkligt nu…

Alla era uppmuntrande och stödjande tillrop har också peppat mig!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Temperaturen är över 30-40 grader i Qatar… vad har man för kläder?

  1. Maalin skriver:

    Tunna skjortor är jättehärliga! Långa kjolar? Jag vet inte vad du brukar ha i vanliga fall men.. 🙂

  2. Vendettanbettan skriver:

    Sorry, rara Katrinplommonet,har inte greppat förräns nu!Är det klart?Är det klart är det världens grej!Wow, skit i kläderna nu, släng av dom och krama gubben för allt vad du är värd, även om det inte blir jobb.Rid på glädjevågen!:)

  3. Katrin skriver:

    Kruxet i mitt fall är att jag har storlek 48-50-52 och har jätteproblem med att finna något som passar. Mina svarta promenadskor tog det också dagar att hitta…;o)Det ska bli kul att se mig stappla fram i Qatar i långärmad plyschtröja, svarta byxor och svarta promenadskor som jag går i nu hela dagarna…

  4. Katrin skriver:

    VB: Nej, det är inte färdigt med något. Men, mitt CV har gått till immigrationsmyndigheten för bedömning och anser de att jag är lämplig för jobbet får jag ett visum. Då kan jag börja tro att det blir av. Det har gått så fort! Jag tror att han från Tyskland (typ deras SIDA) ringde i måndags eftermiddag…Så, håll tummarna!Och andas, ät chokladhallonen och känn allt stöd från alla dina bloggvänner!KRAM! /Katrin

  5. Vendettanbettan skriver:

    I do, på samtliga punkter!Love you!

  6. Karolina skriver:

    Har du bestämt dig? Har du acceterat?

  7. Karolina skriver:

    http://www.rabalder.s…Jag drar en strl 40 men har höfter och midja. Jobbigt med byxor…som du har läst. Men Rabalder har toppenbra byxor som är som en byxkjol. Sitter bra i midjan och över höfterna men som är vida i benen vilken gör att de är luftiga. Har tre par i olika färger. Bär strl S i deras värld. Det är det svalaste klädesplagget som finns. De har dessutom massor av toppar, skjortor och tröjor i matchande färger. De kan köpa en kofta randig kofta som i ränderna har samma färg som minst två par byxor…alltså, lätt att kombinera.

  8. Katrin skriver:

    Karolina: Jag har bestämt mig för att köra full fart framåt och se vart det går. Om jag får ett konkret erbjudande (kontrakt) med specificerat lön, boende mm så är det bara att åka. Om det inte blir ett bra erbjudande och allt verkar lurt… Ja då får jag se. Än så länge har de bara skickat mitt CV till immigrationsmyndigheten i Qatar för deras godkännande. Om jag blir godkänd får jag ett visum och så får vi se.Så, inget ”klart” ännu men på god väg framåt!Tack för tipset om Rabalder! Jag har redan varit inne på deras nätaffär och beställt 5 kläder på rean efter att jag fick länken av dig! Jag tror att jag klär i Azur…I alla fall beställde jag alla kläderna i azur!Ha det gott! /Katrin

  9. Piraya skriver:

    glad för din skull, så himla glad löst sittande kläder i naturmaterial är klart bättre än med inblandning av syntet.

  10. Använd de kläder som de bär i landet. Långa svarta klänningsliknande tunikor. Svart tar bort lite av värmen….*tipsar* *ler* Lycka till…

  11. Karolina skriver:

    Katrin;Oj, här går det undan. Jag är glad för din skull. För ett par veckor sedan bloggade du om resan man pratar om resten av livet och om dina driftiga underbara ungar. Tror att du står på tröskeln till en sådan resa. Eller ytterligare en sådan resa i ditt fall. Och ungarna är garanterat stolta över sin driftiga mamma. Jag håller tummarna för att kläderna blir bra också. stor kram

  12. KarinK skriver:

    Det låter ju jättebra med jobb där! Lycka till!Jag misstänker att klimatet där är som det var här i Japan i somras…svettigt och jobbigt…Några tips: skjortor i viskos eller sånt där tunt tyg. Byxor är ingen höjdare alls…de klibbar fast. Långa kjolar borde väl vara ok där? Och med resår passar dom ju bra i flera år! Indiska skulle jag pröva, de rear säkert ut sommarkläderna nu?Sedan ett kontroversiellt ämne: trosor…gissa hur ”skönt” det är med bomullstrosor i värmen. Nix. inte alls. Ju mindre tyg desto bättre…Andra tips: köp solfjäder om det finns.. Men jag skulle inte oroa mig för mycket, dom har säkert AC överallt! Sedan så upplever man inte värmen så där enormt varm efter ett tag. Man vänjer sig liksom…Det där med naturmaterial vet jag inte riktigt eftersom torktiden är oändlig när det är hög luftfuktighet för en del tyger…Hoppas allt går bra, men det gör det säkert!MVH Dr. Karin

  13. Madonnan skriver:

    Tunna blusar och byxor, eller kjol. Men inte T-shirt, det blir nog för varmt! Spännande… 🙂

  14. Pysan :o) skriver:

    Kläder i bomull och lin.. tunna…Min mor sydde jättefina skjortor till mig utan knappar som man knyter i midjan när jag skulle till Sri Lanka.. användes flitigt kan jag tala om…Kram Pys

  15. Maggis skriver:

    På söder i Stockholm finns en affär som säljer kaftanklänningar i alla färger och mönster sånt ska du ha på dig, det är svalt och skönt. Ut och leta!Kramis

  16. izzy skriver:

    tyvär så tillhör jag det släktet som inte alls kan slappna av o göra roliga saker när det är rörigt runt mig, jag måst egöra alla måsten innan jag är harmoniskt nog för annat =)

Kommentera

