Ja, jag är arbetslös sen ett år nu. Vad behövs jag till egentligen?

Ja, jag är arbetslös, söker alla tänkbara jobb och har inte en endaste gång kallats på intervju. Nu har jag varit utan lön i ett år. Jag fick ut nästan 15 000 kronor i månaden efter skatt när jag arbetade. Nu får jag drygt 7 000 kr i månaden efter skatt som arbetslös. Jag är 47 år och har stor studieskuld.

Sen när jag hör att det var runt 400 sökande på jobb jag sökt och att de som anställdes alla var docenter… Ja då räcker det inte med att jag anser att jag är väl kvalificerad med totalt 10 år av universitetsstudier och drygt 17 år av arbetslivserfarenhet och föräldraledighet.

Det finns helt enkelt för få lediga arbeten och för många arbetslösa.

Då kan ingen skapa ett jobb till mig genom att försämra MINA villkor. Försämringen av A-kassan är ett HÅN mot alla arbetslösa som inte annat än vill finna ett arbete.

Som städerska, vaktmästare, sopåkare, hantverkare mm och andra jobb, som det finns andra här på bloggen som anser att jag ska ta duger jag inte till. Vaddå ”ta” frågar jag, det finns inga sådana jobb för en sådan som mig att ta!  Söka ett jobb och vara ”överkvalificerad” går inte. När arbetsgivaren har en sådan mängd arbetslösa att välja ibland hittar de oftast en person med precis de rätta kvalifikationerna!

Då DUGER inte jag
!

Nu när jag fått förfrågan från Qatar om jag vill ha ett superjobb så är jag naturligtvis verkligen glad (se här). Det finns en arbetsgivare ”där ute” som verkligen tycker att jag och mina meriter är något att ha. Min självkänsla har höjt sig upp flera meter.

MEN, om jag inte fått den förfrågan då? Hade jag och alla mina kunskaper bara varit bortkastade? Är jag bara en fifflare som vill ”suga ur systemet” och ”få det så lätt som möjligt” ?? Jag säger bestämt NEJ! I alla år som student har jag jobbat extra som brevbärarbiträde och sjukvårdsbiträde. JAG har alltid betalt min TV-licens och alla andra avgifter och skatter. När jag jobbade som lärare (drygt 7 år) var jag duktig och omtyckt. Nu som disputerad kan jag ju inte plötslligt vara SÄMRE än när jag hade arbete, tvärtom!

Hur ska man då skapa fler riktiga arbeten i Sverige? När massor av arbetstillfällen flyttas utomlands pga låga arbetarlöner och bättre villkor för tillverkningsindustrin? Till tex Kina? De Kinesiska arbetarna har det inte bättre! Jag tror inte att en endaste Svensk skulle acceptera att arbeta för de villkoren som de Kinesiska arbetarna lever med. Så vad ska vi göra i Sverige?

Ta hand om varandra (anställa fler i omsorgen)

Ta hand om våra barn (anställa fler på dagis och förskola)

Undervisa våra barn (anställa fler i skolan och ha färre elever per klass. Anställa fler lärare på Universiteten! (som det nu är är det doktoranderna som gör mycket undervisning)

Uppfinna nya fiffiga saker(anställa fler forskare på Universitet och högskolor)

Vara bäst på att ta hand om vår miljö (anställa fler miljökunniga (som jag) i stat, landsting, kommun)

Odla frukt, grönsaker, spannmål (betala bra för svenskodlat)

Ha sund durhållning och god köttproduktion (betala bra för svensk”odlat”)

Utnyttja våra naturresurser, inklusive vårt Uran

Sälja saker till varandra, städa hemma hos varandra, administrera varandras arbete, ha bra och tydliga regler för egenföretagare (så de inte frestas att fiffla)…

Listan kan göras lång!

Men, hur många av dessa jobb kan skötas av ”billig importerad arbetskraft” eller maskiner/robotar?
När blir DU övertalig?
Vad behövs vi Svenskar till EGENTLIGEN?

Vad behövs jag till?
 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ja, jag är arbetslös sen ett år nu. Vad behövs jag till egentligen?

  1. Sango skriver:

    Vad bra att du tar upp problemet med överkvalificering, något som (precis som du skriver) ingen verkar tänka på när de säger att ”som arbetslös får man ju ta vilket jobb som helst”. Ingen arbetsgivare vill ju anställa någon som helt tydligt hellre vill arbeta med något annat och kommer att byta jobb vid första bästa tillfälle.

  2. Frida skriver:

    Suck vad jag känner igen mig. alla dessa jobbansökningar, telefonsamtal och mail ang jobb. Känns som att man gör allt detta i onödan, det man behöver är kontakter känns det som.

  3. Jag behövs inte heller. Jag är också bara en last för samhället… Jag hoppas nu att jag kommer in på höskolan som jag sökt till och hoppas sen efter det att någon har behov av mej och mina kunskaper och annat som jag kan bidraga med. Förhoppningsvis kommer mitt självförtroende och min värdigehet att stärkas.Det sista som överger en är ju hoppet…

  4. Katrin skriver:

    Sango: Precis! Den arbetsgivaren vore ju korkad som anställde mig för att steka hamburgare. Arbetsgivare:-Och hur länge har du planer på att jobba här?Jag:-Jag letar aktivt arbete inom min utbildning och har gott hopp om att även jag ska finna ett passande arbete. Hur lång var uppsägingstiden sa du?… RIDÅ!

  5. Imse Vimse skriver:

    Vad är det för samhälle vi har egentligen, när högutbildade människor inte kan få jobb? När invandrare med universitetsutbildning måste städa på sjukhusen. Jag skulle vilja veta hur den nya regeringen tänker göra, när de ska skapa alla dessa nya jobb?

  6. Frida skriver:

    Usch vad hemskt, då vet jag inte vad jag skulle ta mig till… om jag ska njuta åt den lille! Har nedräkning, 17 dagar tills jag hämtar honom. Ha de så bra!

  7. Sango skriver:

    Wow, jag blir alltid lika smickrad när någon orkar läsa hela min blogg! Författare är jag bara i min egen värld, i den offentliga jobbar jag med något så oromantiskt som administration.

  8. Vulco skriver:

    Gör som vi andra måste göra: skaffa ett jobb till att börja med. Sen kan man söka jobb som man verkligen gillar men man måste ju börja någonstans…En del svenskar är så jävla dumma ..

  9. Helena P O skriver:

    Katrin – du är välkommen i klubben! Tips – du kanske ska starta eget i något? Då kan man gå runt i två år på startaegetbidrag och entreprenörsträning och spara a-kassedagar. Om det inte bli något går man tillbaka till a-kassan. Det har jag gjort! Jag kan tipsa dig. Fundera – vad skulle du vilja göra?

  10. Katrin skriver:

    Vulco: Jag har skrivit ett långt svar på din insiktsfulla och konstruktiva kommentar på din blogg. Så, se där!Ha det gott! /Katrin

  11. ataxia skriver:

    Konstigt nog verkar inte invandrare ha samma problem. Många förare jag stöter på inom färdtjänsten har synnerligen god utbildning från sitt hemland. Jag har aldrig tänkt på hur det är för ”de inhemska”. / ataxia

  12. Piraya skriver:

    jadu, du behövs till allt…KRAM jag själv arbetslös i 10 år från mediacirkusen, frilansade som säljare och demonstratis, blev tvingad till att ta det jobb jag har idag, tjänar ett par tusen mindre i månaden än när jag frilansade, låst och fast och jaaaabara klicka på länken jag har i ”a reminder to you all”:-)

  13. Du har så rätt, regeringen gör ju inget annat än kallar alla som inte arbetar för myglare!! Jag hoppas o tror att det kommer bli nyval innan dessa 4år har gått!! Sköt nu om dig och ha en härlig kväll.Vicke

  14. KarinK skriver:

    Hallå kära båtkamrat!Vi sitter ju i samma båt…eller ja, nästan…(förrut i allafall).Arbetslösheten bland oss kvinnliga högutbildade akademiker går upp och upp..Jag har funderat på följande: 1. Jag som kvinna får inte jobb men det får mina manliga kollegor i EXAKT samma sits…vi doktorerade samtidigt, vi har exakt samma utbildning…är det inte väldigt konstigt?2. Varför utbildas så många naturvetare som inte kan få jobb när det alltid är brist på utbildade läkare/tandläkare (de utbildningarna som regleras av staten). 3. Varför skall staten spendera ca 1.5-2 miljoner på en forskarutbildning (/person) när man ändå inte får jobb sedan? Många dr-kollegor jobbar som lärare (gymnasiet), eller inom statlig förvaltning (där deras fou är helt oväsentlig)…till löner som man skäms att diskutera. 4. Varför läggs jobbansvaret på den enskilde individen när man är högutbildad. Hade jag inte varit kompetent nog för min utbildning så hade jag ju aldrig blivit antagen eller doktorerat…kompetensen finns redan men inte jobben. Vulco: Att ta nåt jobb under sin utbildningsnivå när man är doktor är tyvärr att begå karriärmässigt självmord…DET är antingen UPP eller UT. Forskningsvärlden går inte att jämföra med övriga samhället, tyvärr…Är man väl ute kommer man aldrig in igen. Tar man lön under sin lönenivå får man aldrig sin riktiga lönenivå igen…varför skulle man? Arbetsgivaren fattar ju att man nöjjer sig med mindre. Dumma är dom ju inte…Ha det bra Katrin…ps läste du mitt inlägg om svenska forskningsatmosfären?dsMVH Dr. Karin

Kommentera

