Jag velar än hit och än dit om jobbet i Qatar…

Som sagt, jag velar hit och dit. Ingenting är ju bestämt om jobbet i Qatar ännu utan mitt arbetstillstånd ska först bli klart.

En kommentar om att man ofelbart är borta från forskningen för all framtid om man inte forskar dygnet runt fick mig att börja tänka. Om jag jobbar med undervisning av lärare kommer jag ju inte ha tid att forska dygnet runt…

Och då kanske jag aldrig mer kommer tillbaka till forskningen. Om inte JAG kan forska mer i mitt liv är det något fundamentalt fel! Jag är ”duktigast i världen” på det jag gör (eftersom ingen annan kan det jag kan) och det jag forskar om är mycket viktigt tex för att få fram säkrare kemikalier, dvs en renare natur. Sen vill jag också kämpa för att hålla mig kvar inom forskningen för att jag är kvinna. Alla män som disputerar på min avdelning klarar av det. Men väldigt få av kvinnorna. Varför ska det behöva vara på det viset? Vissa ”högre makter” på avdelningen säger att det bara beror på slumpen men det går jag inte på. Om 3 killar disputerar och alla får fortsatt  betalt för att forska och 6 av 9 kvinnor som disputerar får gå ut i arbetslöshet och snabbt ta jobb utanför forskningen… ja då tror inte jag på slumpen längre. (Statistik från de 12 personer som disputerat på avdelningen sen år 2000).

Och bättre miljö i Sverige och världen vill jag bidra till.
Så det så!
Hur ska jag få någon att betala för min forskning?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Jag velar än hit och än dit om jobbet i Qatar…

  1. Marcus skriver:

    Låter väldigt orättvist! Dr Karin trodde jag skulle klara mig för jag är ju man, men det är ju verkligen inte därför jag vill det! Usch vad trist, behövs nån attitydförändring kanske bland ”högre makter”?Är du ensam på ditt område? Då borde det isf vara enormt viktigt att du får anslag för att bedriva vidare forskning och presentera resultat, Östersjön som är så viktigt!jo jag har adobe, har försökt uppdatera men ännu vill det sig inte, ska prova imorgon om det funkar bättre då…hoppas det går bra framöver! När oljan är slut så är det på vetenskapsmännen allt hänger till sist på, och förhoppningsvis får vi människor att inse hur allvarlig situationen är på många håll, har börjat t.ex att kolla kex och sånt att de inte innehåller palmolja, bara en sån sak :)nu önskar jag god natt!mvh Marcus

  2. Rosa skriver:

    Vilka svåra problem du brottas med. Har inget råd att ge eftersom jag skulle välja äventyret. Jag kan inte det du kan, så därför blir mitt val inte svårt. Du befinner dig i en helt annan situation, så jag förstår att du våndas.

  3. Katrin skriver:

    Marcus: Hoppas länken fungerar för dig imorgon då. En attitydförändring hos de högre makterna skulle vara verkligt bra, men makten är lite för gammal (i sinnet) för att det ska vara bra. Jag är i stort sett ensam i mitt område och definitivt ensam med det jag disputerat på. Massor av människor jobbar med ”levels” dvs halter av miljögifter. Jag modellerar miljögifternas förekomst och transport i näringsväven och jobbar med VARFÖR vissa ämnen ökar i koncentration ”uppåt” (i de ”högre upp” i näringsväven) medan andra ämnen inte gör det. Vilka egenskaper har de ämnena som ökar… Om alla ämnen var sådana som inte ökar i koncentration skulle vi inte ha sådana miljöproblem som vi idag har.Dr Karin har massor av kloka ord att ge, jag läser hennes blogg med stort intresse!Jag spanar också efter palmolja och försöker välja bort den ingrediensen. Men det är inte lätt… Jag har handlat barnmat till mitt lilla barnbarn och vad får jag se att vällingen innehåller? Jo, palmolja! Så jag kollar de andra tillverkarna, palmolja så långt ögat når!BLÄ, det gillar jag inte!Ha det gott! /Katrin

  4. Maggis skriver:

    Konstig värld vi lever i när man kan studera så många år och praktisera sitt yrke och ändå bli utan en fast tjänst eller anslag till forskning. Det har blivit bakvända världen med utbildningar, allt för många som går utan jobb.Själv har jag alltid haft jobb då jag har jobbat inom två yrken där man alltid kan få ett jobb som tur var för mig.Jag önskar verkligen att du får göra det du brinner för, den rätten borde alla ha.Kram på dig

  5. Det satsas för lite på forskning i Sverige, skriv ett brev till regeringen o tigg pengar!! Jag hoppas att du får en fin dag och sköt om dig nu.Vicke

  6. Karolina skriver:

    Jag vet till viss del hur det är, även om vi inte delar bransch. Anledningen till att jag gick från privat näringsliv (Efter att ha varit anställd på 7 företag) till offentligverksamhet är just hur kvinnor motarbetas. Jag brukar säga att när jag jobbade privat började min skala på minut 10 varje dag och när jag givit 90% av min kapacitet var jag på noll. Inom offentliga Sverige ligger jag på plusminus noll när jag börjar jobbet och alla mina insatser jag gör gör att jag hamnar på plusskalan. Det är skillnaden. Visst finns strukturer, hierarkier och könsroller. Men för första gången i min sk karriär känner jag att jag har en rimlig möjlighet att göra ett bra jobb, utan att bränna ut mig och överleva. Och tro mig, jag har bra meriter, en bra cv, jag är bra påd et jag gör…men 7 företag inom privata näringslivet har inte lyckats ta vara på mig och min kompetens. Istället har de befodrat män, killar och pojkar. Samma pojkar som de låtit sexuellt ofreda kvinnor på jobbet, givit männen bättre förutsättningar….ja, du fattar vad jag säger.

  7. Madonnan skriver:

    Oj, så svårt att välja rätt. Kan inte råda i ditt fall, men gör det som känns rätt!:)

  8. Marcus skriver:

    Det du sysslar med låter och är väldigt viktigt! Kanske som madonnan sa, göra det som känns rätt, följa intuitionen :)Tack för fondtipsen, skulle kännas bra om man kunde göra nåt mer konkret för havet!filen strular, jag ska försöka på en annan dator istället, måste vara nåt med min som det är fäl på…Och Dr Karins blogg är väldigt bra tycker jag med =) Må de inse att du behövs! Ha det fint!mvh Marcus

  9. Om jag hade lite mer pengar…

  10. Tack. Hoppas du snart kommer till beslut om Qatar. Säkert en otrolig upplevelse men själv skulle jag inte klara att vara från familjen så länge, kanske innan jag blev mamma och sambo, jag vet inte. Det här med forskning dygnet runt känns ju helt otroligt, hur mycket man än gillar sitt jobb borde man ju få lite andra möjligheter. Lycka till med beslutsfattandet.

  11. Pysan :o) skriver:

    Jag hade åkt.. kan ju ge något annat i slutändan…Kram Pys

Kommentera

