2 timmar på telefon med Qatar… Vad kostar det?

Nu har jag pratat med hon i Qatar som jag ska ersätta. I två timmar… HIMMEL vad kostar det samtalet?

Eftersom jag fortfarande inte har alla mina ”måsten” utredda har jag ännu inte fått ett arbetskontrakt. Företaget jag ska jobba åt säger tex att jag inte kan åka hem över julen men eftersom allt har skett så snabbt (och jag omöjligt kan vara borta 8 månader så här snabbt) har jag gjort ett jullov till en förutsättning för att överhuvudtaget ta jobbet…

Jag har ännu inte fått svar om det är OK.

Jag har också fått reda på att det är ca 1.5-2 timmars avstånd ENKEL RESA mellan min lägenhet (som ska ligga långt norr om huvudstaden) och skolan (som ligger långt söder om staden) (och där finns inga kringleder klara än, de beräknas vara klara 2008…). En så lång pendling har jag också sagt är en omöjlighet i längden och att jag inte kan tänka mig ta jobbet om de inte hittar närmare boende. Jag skulle ALDRIG klara 4 timmars sittande i  bilkö VARJE DAG ovanpå en 50-60 timmars arbetsvecka!

ELLER?

Tänker jag fel?

Så, om jag inte kan ta jobbet kommer jag att ha följande utgifter helt i onödan…

– Inköp av bärbar dator, ryggsäck, web-cam mm     15 300 kr
– Inköp av långärmat, höghalsat (kläder)             2 200  kr
– Inköp av STOR resväska                                 800 kr
– Ett oändligt antal timmar på telefon till Tyskland och nu 2 timmar till Qatar  ? kr.

Så, kanske 20 000 kronor i utgifter för ett jobb jag inte kan ta. Håll tummarna för att de finner lösningar på problemen med hemresa och lägenhetens läge.

Arbetet som sådant verkar vara mycket intressant och riktigt utmanande. Få lärarnas förtroende, hjälpa dem våga laborera, hjälpa dem med lektionsplanering, red ut vad laborationssalen har för utrustning, packa upp den utrustningen (som nu allt ligger i sina orginal förpackningar), få lärarna att använda utrustningen, röj i rummet med ”hjälpmedel”, inspirera lärarna att använda hjälpmedlen, inventera biblioteket, inspirera lärarna att använda biblioteket, plocka fram material till ”mönster lektioner” och håll kurser i hur en lektion planeras, utförs och efterarbetas mm mm. Enligt hon som nu har ”mitt jobb” har lärarna en obefintlig utbildning (som mest enbart bestått i att läsa koranen) så behoven för att utbilda dem till bra lärare i ”Science”  är OÄNDLIGA!

KUL!!
;o)
 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till 2 timmar på telefon med Qatar… Vad kostar det?

  1. Karolina skriver:

    Oj! Bra att du har förklarat vad arbetet handlar om!! OCh jag förstår att du kräver en hemresa inför jul. Det hade jag också gjort. Av erfarenhet vet jag att det är svårt att komma över biljetter så här sent på året. (Har kompisar som bott i Saudi). Men det borde gå att lösa om du kan tänka dig att flyga runt en aning. Däremot förstår jag att pendlingen inte är ok. Inte i längden. Möjligtvis fram till jul…alltså din första period. Jag har 1,15 timm jobbet men jobbar hu hemma vissa dagar. Och inga bilköer. Det är gott. Jag följer dig med spänning.Stor kram

  2. Madonnan skriver:

    Håller med dig, så skulle jag också tänka…Blir iofs inte aktuellt!Och håller med Karolina, att pendla ett tag men att de måste ordna annan lägenhet närmare!Lycka till, ser fram emot fler rapporter!Ang kommentar:Katrin: Jag som är rätt lugnt lagd, blev faktiskt riktigt förb….d! Larvigt kanske, vi kommer få se Danny ändå, det är jag övertygad om! 🙂

  3. Mrs C skriver:

    Jag bor själv i Dubai och trafiken här i mellanöstern är inte att leka med! Jag vet också att boendefrågan i Qatar är besvärlig – många som flyttar dit, hinner inte bygga boende i samma takt. Men är övertygad om att de OM DE VILL kan fixa boende närmre, troligtvis bara en kostnadsfråga… Allt är förhandlingsbart här nere, jag lyckades fixa vårt boende på två månader (är två års väntetid annars på de husen vi ville bo i).Ang dina utgifter… riktigt trist! Men kolla runt med andra som flyttat/försökt flytta utomlands, alla jag vet har misslyckats med några kontrakt innan de äntligen kommit iväg. Lite som att investera i en lott, en dyr sådan! Hoppas allt löser sig!!!!! Kommer du iväg kommer du att få en underbart intressant tid! Vet att det bor en hel del svenskar i Qatar, kolla med ambassaden/konsulatet, kan vara bra för kontakter. Tror ABB har folk därborta? Kanske kan hjälpa till med bostad, värt att testa! Lycka till!!!

  4. Karolina skriver:

    jag svarade på mail

  5. Tonårsmorsa skriver:

    Attans vad jag håller tummarna nu!! Kram!

  6. ataxia skriver:

    Äsch, fega inte ur nu! ;-)Vad gäller juluppehållet: eftersom de förutsatte att du skulle vara kristen får de väl stå sitt kast. Respekt för ”Jesus födelsedag” ingår liksom i paketet.Och steken var inte så invecklad. Det var en skinkstek (de hade extrapris), ugnen på 175 grader. Saltade, och pepprade överdrivet. Steken var inne tills köttermometern visade 75 grader, sen virade jag in den i aluminiumfolie där den fick gosa sig någon halvtimme medan jag gjorde (läs värmde) pommes frites.Ska experimentera mer sen, men det var en bra början! 🙂 / ataxia

  7. Piraya skriver:

    hoppas att det löser sig, du verkar vara på G inför detta läser vidare med glädje

  8. Det är klart att det fixar sig, det vore helt orimligt annars! Håller tummarna!

  9. Rosa skriver:

    Det här är så spännande. Vilket stort äventyr. Va´ kul att du kommer att blogga. Kommer att läsa med stort intresse. Absolut att du måste kämpa om en bostad närmare. Det kommer att knäcka dig annars mentalt. Bli för jobbigt. Resvägarna är inte lätta. Hem till jul förstår jag att du också kämpar för. Tror att allt blir bättre om du vet att du kan fira jul med familjen. Annars får de komma till dig, men det är ju det här trista med pengar. Allt kostar.

Kommentera

