Testa hur stort ekologiskt fotavtryck du själv gör /KatrinBiolog

Nu när människans påverkan på miljön debatteras och hur den påverkan kan leda till en förändring i klimatet, skulle jag vilja påminna om begreppet ekologiskt fotavtryck, eller Ecological footprint som det heter på Engelska.

Forskaren Michael Tedengren är docent i systemekologi vid Stockholms universitet och under en exemplarisk och synnerligen intressant föreläsning som jag hade förmånen att få höra för flera år sedan så talade han kunnigt och engagerande om våra ekologiska fotavtryck (se här och här).

Det vi gör påverkar jorden i mer eller mindre utsträckning, är skadligt för miljön i mer eller mindre grad och man kan därför beräkna den yta av jorden som blir förstörd av en mänsklig handling. Både av att producera en vara men också av att ta hand om varan när den förbrukats och blivit sopor.

Hur stor är det ekologiska fotavtrycket om du äter 1 kilo odlade jätteräkor från Indonesien jämfört med det som blir om du äter ett kilo fiskade av liten lokal fiskebåt i Lysekil?

Hur mycket skiljer de ekologiska fotavtrycken om du använder 1 liter palmolja (som finns i allt nuförtiden, från barnvälling till kex), palmolja som odlas på jätteplantager där tidigare regnskog vuxit, eller en liter ekologisk, svenskproducerad rapsolja? Om du kör bil eller om du cyklar?

Summan av alla dina aktiviteter kan läggas samman till just ditt ekologiska fotavtryck.

Vitsen med begreppet ekologiskt fotavtryck är att man ska få en uppfattning om den påverkan som ens livsföring totalt har på jorden. På systemekologens sida står det… ”Det ekologiska fotavtrycket är ett mått på hur stor yta det behövs för att förse befolkningen i ett område med livsmedel, energi och transporter, samt ta hand om det avfall och de utsläpp som uppkommer”.

Där finns också en länk där man självkan testa hur stort ekologiskt avtryck man själv gör… den länken fungerar inte men det gör den HÄR. Så gå in, gör testet ärligt och se hur stor yta ditt ekologiska fotavtryck har.

Det viktigaste av allt är att sen ta sig en funderare på hur man själv kan minska ytan av sitt ekologiska fotavtryck. Och sen göra det.

Själv har jag ett ekologiskt fotavtryck på 6.2 hektar. Om alla på jorden levde som jag skulle vi behöva använda upp 3.4 Jordar, vilket vi inte har tillgång till…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Testa hur stort ekologiskt fotavtryck du själv gör /KatrinBiolog

  1. leverilivet skriver:

    Intressant! Testade och kom fram till 5 ha och 3 jordklot. Hmmm…fast iofs kom det mesta från att jag kör mycket bil i jobbet. Sedan kan man väl diskutera vad som egentligen stämmer hur man skall räkna maten, men i stort är det en bra tankeställare.Den är lite för översiktlig, för man borde ta med uppvärmningssätt på huset, hur mycket el man använder, är det en miljöbil, hur är de djur man äter uppfödda och hur är resten av det man äter odlat? Men alla borde göra den för att få en uppfattning om hur det faktiskt ser ut idag!!!

  2. Anita skriver:

    Jag fick det till 2,6 planeter för mitt levnadssätt. Det var dock inte en speciellt bra undersökning. Jag åker buss de få gånger jag inte samåker med 2 kollegor, så frågorna var inte lagom detaljerade.

  3. Imse Vimse skriver:

    Hörde om detta i ett radioprogram nyligen. Om jag minns rätt lämnar en människa i Sverige fotavtryck motsvarande 12 fotbollsplaner, en människa i Afrika lämnar 2 fotbollsplaner. Intressant.

  4. Katrin skriver:

    Jag håller med om att det var ett onyanserat test. Men, jag anar att om det var superdetaljerat skulle ändå jag göra av med mer än vad en jord mäktar med. Precis allt i mitt hem mm är ju tillverkat av olika gjorda material. Sjukhus, skolor, kommunala inrättningar mm mm ingår ju i beräkningarnaockså. Och i dem får nog alla ”svenskar” lika stor del. Ha det gott! /Katrin

  5. Marcus skriver:

    7,6 i avtryck och 4,2 planeter. Den största bidragande orsaken goods/services (2,9) eftersom jag måste åka mer än 15 mil tåg varje vecka och dessutom ca 12 mil/veckan bil till tåget…Men tåg är iaf bättre än bil hela vägen till skolan..Men det visar ju vikten iaf av en utbygd kollektivtrafik och problemet med att man inte bor i tätorten… Så trots mina palmolje/ekologiska varor/källsorteringstankar så är jag en kraftig överkonsument av jordens resurser. Visar hur nog hur stort problemet är, och att västvärlden måste vara beredd på att göra stora förändringar. Iaf, jättebra test Katrin! 🙂 ha det gott!mvh Marcus

  6. Helena P O skriver:

    Det har aldrig funnits så många människor på jorden som nu och vi blir hela tiden flera. Vi tar för mycket av fotosyntesen – nu är människan ett hot som aldrig förr mot dom andra arterna. Inte kul….

  7. Helena P O skriver:

    Katrin – sjalen är virkad…

  8. Karolina skriver:

    Marcus;Jag har 13 mil enkel till jobbet varje dag och åker själv, jämt och flyger dessutom en del. Men jag fick 6,2 (medel i Sv var visst 6,2) Så det verkar som om testet slumpar ut betygen??!!! Å andra sidan bor jag litet och har färre sopor än grannarna. Kande det ena vägde upp det andra?

  9. trollhare skriver:

    2 jordklot. Förut hade jag 1,2, men då var jag sambo. Det är min enorma lägenhet som drar ner mig…Annars är det ett ganska klumpigt test, en tidigare version hade fler frågor som var stört omöjliga att svara på, ex. med kwh och reslängder i miles. Den kanske var närmare sanningen?

  10. Marcus skriver:

    Hm, jadu, jag bor stort och vi sorterar och komposterar, jag vet inte riktigt vad de isf räknade på riktigt,du har ju skapligt längre till arbetet än vad jag har till skolan…De övriga områdena fick jag mellan 1,4 och 1,9 tror jag. Några faktorer kanske betyder mkt mer än de andra? Skulle vara intressant iaf om de utvecklade testet mer, ur ett rent vetenskapligt perspektiv åtminstone 🙂

  11. Niklas skriver:

    Idag är det ju helt åt helvete…

  12. Kira skriver:

    3,8 och 2,1 jordklot. Lite läskigt för jag tycker nog att jag är ganska miljömedveten…

  13. MKs blogg skriver:

    😦 Jag är jättemiljöbov.

  14. Barbamama skriver:

    Det var intressant läsning det du har skrivit här och jag förbrukar två jordar. Att det inte är flera beror nog på att jag inte kör bil, har nära till jobbet och går mycket. Ska skicka den länken till alla mina vänner.

  15. Piraya skriver:

    jag hamnade på 5.9skrämmande, jag kör bil i jobbet men har ingen egen…

Kommentera

