Ska jag straffas nu om jag inte söker detta arbete?

Min höst har ju varit något kaotisk. Inte minst för att jag fick det där erbjudandet om arbete i Qatar som jag jobbade som en besatt med (och betalade en förmögenhet för) att kunna åka ned på och börja på  ”drömjobbet”.

Hela hösten har alltså försvunit i en virvel av aktiviteter MEN nu sitter jag här utan arbete likt förban*… och inte fick jag pengarna jag ansökt om från Vetenskaperådet heller.

Så, vad gör jag? Jo, går in på ”min sida” på Arbetsförmedlingen. Det är 14 arbetsgivare som till dags datum har läst mitt CV (på ganska precis ett års arbetslöshet) och inga av dem har lämnat ett meddelande.

Jag har fått 2 (automatgenererade?) förfrågningar och bägge två har jag läst sen länge. Bara så att ni ska få en uppfattning om vad en ”Förfrågan” är visar jag här det nyaste.

Om man trycker på länken för mer information står det bland annat…

Key Account Manager till BD Diagnostics

Arbetsuppgifter
Ansvar för introduktion av MRSA test i Norden
Kontakter med sjukhusens opinionsbildare
Ansvar för att försäljningsbudgeten uppfylls i Norden
Samordning med säljansvariga i övriga Nordiska länder

Utbildning
Du har troligtvis högskoleutbildning i mikrobiologi eller molekylärbiologi.
Du kan också vara klar med din disputation och vill arbeta med marknadsföring.
Alternativt är du biommedicinsk analytiker med erfarenhet.

Erfarenhet/egenskaper
Du har helst erfarenhet av PCR och mikrobiologiska tekniker.
Några års erfarenhet från industrin är meriterande.
Vi ser gärna att du jobbat med MRSA.

Orden som sticker ut när jag läser är mikrobiologi eller molekylärbiologi. Jag har läst en grundkurs (5 veckor) i mikrobiologi på 1980-talets början och det jag kan från den kursen gör inte ens min mormor glad. Nästa ord som får mig att backa är vill arbeta med marknadsföring… och erfarenhet av PCR och mikrobiologiska tekniker, Några års erfarenhet från industrin, Vi ser gärna att du jobbat med MRSA…


Finns det någon endaste människa som tror att jag skulle kunna få detta arbete om JAG sökte det. Jag som inte är mikrobiolog, som aldrig arbetat med marknadsföring, MRSA, i industrin eller har ens en minuts erfarenhet av PCR och andra mikrobiologiska tekniker. Skulle jag kunna få detta arbete ens om jag var den enda sökanden?

Jag vet att jag inte kan få arbetet och jag sökte det därför inte. Jag ÄR kvalificerad och kunnig på en massa områden och totalt okunnig när det gäller andra. Om jag ärligt och uppriktigt säger att jag kan massor när det gäller mitt forskningsområde och sen lika ärligt säger att jag kan ingenting om mikrobiologi, jag har aldrig jobbat med PCR tekniker, jag kan ingenting om marknadsföring och jag har aldrig velat bli marknadsförare.

Ska jag behöva böta nu då om jag inte söker detta totalt opassande arbete? Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Jag söker alla arbeten som har det minsta att göra med det jag är utbildad till. Men jag hävdar med bestämdhet att det är att kasta bort min tid, papper, tankemöda, mm att skriva ansökningar till arbeten som jag inte är kvalificerad nog att få. Så, de söker jag inte. Gör jag fel då?

Någonstans finns det arbeten som jag passar till (tänk bara på det i Qatar) men inte skulle en arbetsgivare som vill ha en marknadsföringskunnig mikrobiolog ens drömma om att välja mig? Nej, aldrig!

Vad gör då Moderaternas nyaste förslag för nytta?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Ska jag straffas nu om jag inte söker detta arbete?

  1. Anita skriver:

    Det gör ingen nytta alls, tvärtom!

  2. Mumlans ränder skriver:

    Det är nog tänkt att du ska söka alla jobb som du kan utföra, och det är inom ditt område och neråt.Vissa jobb kräver t ex ingen utbildning.Det finns alltför många som sitter hemma och myser med sin A-kassa att de andra som verkligen kämpar med att skaffa ett jobb får lida av det.

  3. Thomas skriver:

    Nä du gör inte fel… men det finns mängder på exempel när AF:s handläggare anvisat folk jobb som de saknar utbildning för, och jobb som redan blivit tillsatta… sökar de inte, riskerar de avstägning från a-kassan.Systemet är redan ur rättssäkerhetsynpunkt förkastligt och med böter blir det ännu värre. (OBS Exemplen ovan är från en småstad i Småland, här är ”Blåmesarna” ännu värre! ”Blåmes”= inkompetent handläggare på AF, Soc; F-kassa)

  4. Katrin skriver:

    Jag har den erfarenheten att om jag söker ett arbete med LÄGRE kvalifikationskrav än vad jag har att komma med så är jag ÖVERKVALIFICERAD.Det finns INGEN arbetsgivare som vill anställa mig som är överkvalificerad. Du ”Mumlans ränder” ska bara veta hur många arbeten jag sökt. Till inte ett enda har jag blivit kallad på intervju. Jag kan ärligt säga att jag varit överkvalificerad för de flesta.Så, var finns de alla arbeten som inte blir tillsatta av EXAKT de människor som efterfrågats?Ingenstans där jag finner dem i alla fall och jag är ju bevisligen beredd att tom flytta till Qatar. Jag blir SÅ LESS på folk som käckt säger åt mig att jag skulle få arbeten om jag ”nedlät” mig att söka jobb som kräver lägre utbildning än vad jag har.Skitsnack säger jag eftersom jag har massor av egen erfarenhet att så inte är fallet. Arbetsgivarna hittar alltid exakt den som är bäst lämpad för ett arbete. Jag skulle vilja att du ”Mumlans ränder” gav mig konkreta, sanna exempel på folk som ”som sitter hemma och myser med sin A-kassa”.Ha det gott! /KatrinPS HA! Mumlans ränder är dessutom anonym och kan inte få denna kommentar… Eller?

  5. Mumlans ränder skriver:

    Jodå, jag kan se denna kommentar..Jag visste inte att jag var anonym. Jag registrerade mig igår. Jag kan väl se om jag kan ändra på det då.Jag är själv arbetslös. Jag har själv sökt hundratals arbeten som jag också var överkvalificerad för. Men mitt mål är ju att till varje pris få ett jobb.I Malmö där jag bor är kravet att jag även söker jobb i Köpenhamn, med de kostnader det innebär.Men jag ser inte problemet.Ansvaret är ju fortfarande mitt.Det finns en liten klick som utnyttjar systemet, och därför får vi alla andra seriösa jobbsökare lida för detta genom förslag till böter och andra galna saker, men till syvende och sist är det vårt eget ansvar, och ingen annans.Kan alliansen få till det att arbetsgivaravgiften sänks, så vågar dessutom fler företag anställa:)

  6. Livia skriver:

    KatrinJag sökte 250 jobb och fick komma på sex intervjuer, därför att jag först inte hade någon erfarenhet (var nyutexaminerad) sen blev jag överkvalificerad därför att jag använde tiden till att fortsätta utbilda mig…. Jag sökte jobb som jag var mer kvalificerad för än dem som fick det… Man måste passa perfekt för arbetsgivarna. Det är deras marknad inte vår. Då skall inte det tyngsta ansvaret ligga på oss. Arbetsgivarna måste sluta vara så petiga om det här som regeringen infört skall gå vägen. En som är överkvalificerad kan klara jobbet bra mycket bättre, men de kan enligt AG också bli till besvär, kräva högre lön, inte passa in i gänget… osv. Jag kan förstå deras resonemang, men inte den tyngd de lägger på de som är arbetslösa och inte passar in i AGs mall.Jag förstår dina problem…

  7. Livia skriver:

    Jag kan förstå arbetsgivarnas resonemang men inte den tyngd regeringen lägger på de som är arbetslösa och inte passar in i AGs mall.*en liten rättelse*

  8. Katrin skriver:

    Jo, det är precis som du Livia skriver. Man måste passa perfekt för arbetsgivarna och det är självklart så. Om en arbetsgivare får 450 sökande på ett arbete så sållas givetvis 449 st personer bort. Varför då inte sålla bort alla med fel kvalifikationer och behålla den med bäst? Bäst är då lika med mest passande för arbetet…Ha det gott! /Katrin

  9. Imse Vimse skriver:

    Jag tror inte att arbetsgivare så gärna anställer en person som är överkvalificerad. Risken finns ju att denna person rätt snart söker sig ett annat arbete.

  10. Katrin skriver:

    Precis Imse Vimse. En överkvalificerad (som jag) är naturligtvis också intresserad av att finna ”det perfekta jobbet”. Precis som arbetsgivaren är intresserad av att finna ”den perfekte för jobbet”. Det är just det jag menar, att det alltid finns någon som är perfekt för ett jobb. Och då vill inte arbetsgivaren ha alla de som av olika anledningar inte är bra, de blir utan arbete…Som jag är.Ha det gott! /Katrin

  11. KATTEN skriver:

    *skrattar*……fick ett jobberbjudande hemskickat från AF…..BILBÄRGARE….fan vad kul, skulle jag faktiskt kunna tänka mig, speciellt med tanke på att det i brevet också stod att om jag inte sökte anvisat jobb skulle A-kassan dras in…..tilläggas bör kanske att jag är ekonom, har B-körkort, och aldrig har kommit i närheten av en bärgare……(och, ja, brevet var till mig….*nickar*)

  12. Niklas skriver:

    Nej ofta är de supermänniskor som söks. Och ibland är det så att tjänsten redan är tillsatt men annonseras ändå pga att det är lag på det.

  13. Katja skriver:

    Moderaterna är ute på hal is nu med dessa idiotiska förslag.Ja det är väl bara till att söka alla jobb även om man inte är kvalificerad eller om man är överkvalificerad. Det är så jag gör hehe…Kram

  14. Karolina skriver:

    Det är det som är problemet. Hos arbetsgivare är jag ofta överkvalificerad men hos AF underkvalificerad. När jag slutade som markandschef ville jag gärna får en projektledartjänst. Arbetsgivarna var tveksamma…skulle jag inte ledsna eftersom jag hade för få utmaningar? AF tyckte att säljassistent jobb med gymnasiekomp var intressant för mig. Arbetsgivarna och AF är inte överens. Och ingen frågar arbetstagaren.

  15. Marcus skriver:

    Usch ja, det här verkar helsnurrigt…Måtte det ordna sig!önskar en god kväll trots allt!mvh marcus

  16. Dandelion skriver:

    Jag tror ju att arbetsgivarna kommer att sluta annonsera ut jobben och gå vid sidan av för att hitta arbetare, arbetslösa kommer ju vara tvungna att söka allt även det man inte är kunnig i, vilket kommer göra arbetsgivarna vansinniga tillslut.Tror jag.

  17. Miset skriver:

    Håller med dig om allt du skriver också. Suveränt!!!Och listan på band du gillar – den kunde jag ha skrivit själv! Lever av musik! En av de häftigaste konserterna jag varit på var när husgudarna Uriah Heep (sedan 1970) spelade skjortan av Purple för några år sedan. =)Bilden med folket som står och väntar och lägger ut sina kläder är en del av ”Jesu intåg i Jerusalem”, min variant av en gammal kurbits. Kanske ska lägga ut hela bilden.Jag har inte heller målat på mycket länge, några år, p g a värken och okoncentrationen. Mina målningar är precisionsmålningar med en 1 mm pensel… *S*Husläkarchefen på Surbrunnsgatan 66, 5 tr passar in i den listan.Misse3 heter så för att det är tredje katten som heter Misse i familjen. Men hon är 3 år också!Ha en underbar dag! Kram från Miset – även kallad Ann Mari.

  18. Miset skriver:

    Kolla in min sida på MySpace = http://www.myspace.com/miset2/Finns du på Vilda? Miset heter jag där också. ”Stor” sida med många bilder.Gillar du Flash & the Pan? Lyssnar på ”Lights in the Night” just nu.Miset är ett smeknamn från tidigare år i livet.#:)

  19. Anita skriver:

    Jag har hänvisat till din blogg i en kommentar i mitt senaste inlägg. Jag hoppas att det är okej.

  20. Mamman skriver:

    Söka kan man väl alltid göra? Många arbetsgivare slänger ju ur sig en total-önskelista…och hoppas på att hitta någon som matchar hyfsat…Man kan kanske inte få allt, men lite?Generellt kan jag tycka att moderaterna har rätt. Det ska krävas ett aktivit arbetssökande. Kanske får man t o m tänka om och söka jobba inom andra sektorer…för att kunna försörja sig medan man väntar på det rätta jobbet?I allafall har jag sett kompisar runt omkring som går tillväga på det sättet. De kör taxi, arbetar hos Connex, vickar i skolor osv osv….allt pga att deras utbildningsprofil nischar sig ganska snävt bland lediga jobb.Det gäller ju att kunna leva medan man söker jobb – och inte hamna i bidragsträsket. Säger de.

  21. Mamman skriver:

    Ps…dessutom…så väntar de inte på att företagen ska söka dem…utan skickar in CV direkt till de arbetsgivare de vill jobba hos. Det verkar som det ofta funkat på det sättet…Företagen har en hög med ansökningar som ligger och väntar redan när jobbet poppar upp på företaget.Det är den högen de tittar i först – kanske annonseras sedan inte jobbet ut ö h t.

  22. Rita skriver:

    Du har rätt i allt du skriver, Katrin.

  23. Katrin skriver:

    Anita: Helt OK för mig, jag står för det jag skriver om. Min erfarenhet är att det finns MÅNGA arbetslösa och FÅ JOBB och att det alltid är bara EN PERSON som kan få ett utannonserat jobb. Hittintills har den personen inte varit jag och jag tror att det beror på att jag är överkvalificerad för de jobb som varit ute. Alternativt, att jag har en speciell spjutspetskompetens och de jobb som kräver detta har en annan profil.Jag har definitivt inte valt att vara arbetslös, jag har en utbildning som inte efterfrågas just idag. Imorgon är en annan historia!Ha det gott! /Katrin

  24. Katrin skriver:

    Miset / Ann Mari: jag har varit in på din blogg och sett din underbara tavla. Du måste börja måla igen, och jag också… Kan vi inte tillsammans försöka hitta inspirationen?Jag var också på Uriah Heep / Deep Purple koncerten för några år sen, på hovet tror jag det var? Jag och min man hade njutit av Iron Maiden på stadion den sensommaren, då såg vi afficher om UH/DP och min älskling till man köpte biljetter till den koncerten direkt vi kom hem. Utan att säga något till mig… UJ, vilken glad överraskning jag fick när vi senare (i december?) åkte på UH/DP koncerten!Jag ska nu gå och kolla på alla länkar du skickat till mig!Ha det gott! /Katrin

  25. KarinK skriver:

    Det största problemet med att vara högutbildad och arbetslös är att AF kräver att man ska söka en massa jobb man ALDRIG kan få…medan riktiga ansökningar (till forskningsråd, stipendier etc) som man kan få fortsatt jobb på inte RÄKNAS som jobbansökningar!Varför slösa bort sin arbetslösa tid på att söka jobb man inte kan få, när man kan söka sånt man kan få, är kvalificerad för att få och är den enda fortsatta vägen i karriären. Om dom på arbetsförmedlingen kunnat NÅT hade jag aldrig behövt gå arbetslös alls förmodligen…men de är totalt oinsatta i situationer som är utanför deras normala mall!Det är definitivt TROTS EMOT arbetsförmedlingens regler och åtgärder som jag lyckades få post-doc. Jag fick nämligen bara hafsa ihop en kass ansökan eftersom jag just då hade krav på mig att söka en massa jobb jag ändå inte kunde få!Hur går det (kollade du din mejl), har du funderat på Japan?!MVH Dr. Karin

  26. Katrin skriver:

    Dr Karin: Så är det! AF har handläggare som inte kan göra ett dugg för disputerade. Jag anar att de knappt vet något om vår situation. Jag har dock lyckats få min handläggare att förstå att skriva ansökningar är lika med att söka arbete. Så synd att du inte fick din att förstå det och så bra att du ändå lyckades skaffa dig ett Post-Doc!I fredags (10 nov) meddelade Vetenskapsrådet vilka som fått dela på 900 miljoner. Jag var inte en av dem. Imorgon meddelar Formas vilka de valt ut,så håll tummarna då. Om jag inte får imorgon ska jag sätta mig och skriva en ansökan till den ”Marina Utlysningen”. Det är en utlysning från Formas om en speciell satsning på forskning om marin miljö. Den är som om den vore skapt för mitt projekt… Den ansökan ska vara inne 11 December och besked ges i april 2007.Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte får pengar innan nästa sommar. Jag är nog utförsäkrad långt innan dess… (vet du något om reglerna för hur länge man har a-kassa?) och får skaffa ett praktikantjobb som dagisfröken eller något. Då får Sverige verklig nytta av mina drygt 10 år av studerande på Universitet… Visst är det synd att inte någon förstår en disputeradsw situation speciellt om man enbart (som du och jag) är intresserad av att fortsätta att forska?Så, än en gång, håll en extra tumme för mig imorgon!Ha det gott! /Katrin

Kommentera

