Varför ska lillsonen alltid försova sig?

Jag är en punktlig person. Om jag ställt väckarklockan på 06.00 (som jag gjorde igår kväll) så vaknar jag 05.55 och kan ligga och gosa i fem minuter till klockan ringer. Jag håller tider, är i tid till möten, anser att det alltid är bra med planering och är så förutseende och luttrad att jag vet hur lång tid allt tar och planerar efter det.

Nu låter det ju som om jag lever efter klockan, det gör jag inte, men jag har lätt att hålla rätt på tider och min egen ”inre klocka” går ”aldrig” fel.

Så är tyvärr inte fallet med lillsonens klockor… varken den inre eller alla de han omger sig med. Jag är förbjuden att väcka honom och alla mornar kryper det i mig när jag aldrig hör någon aktivitet från hans rum…

I morse vaknade jag som sagt innan klockan 06. Jag lyssnade till min man som duchade och klädde på sig och så tog jag fram min bok som jag precis börjat på. Jag gick efter några timmars läsande ned till köket, plockade lite med disken, gjorde i ordning min filtallrik med linfrö, solrosfrö, russin och AllBran flingor. Medan jag satt vid köksbordet så var det knäpptyst inne hos lillsonen… Det kröp i kroppen på mig. Klockan var halv 10 och jag vet att hans schema inte har så sena mornar.

Duns och brak och svärord! Lillsonen kommer ut ur sitt rum som skjuten av en kanon och frågar snabbt:

    -Var är vår telefon?

    -Den ligger bredvid min säng, svarar jag hjälpsamt.

Lillsonen SPRINGER upp för trappan, ringer ett kort samtal samtidigt som han går på toa uppe och sen springer ned.

    -Kom och sitt och ät lite frukost, föreslår jag när han susar förbi köket.

    -Hinner inte, jag började för en timme sen, svarar han, slänger på sig            
    ytterkläderna och springer ut till sin cykel.

Och jag blir sittande vid köksbordet… Attans att han ska välja att ha det på detta viset! Jag skulle tro att 1-3 timmar VARJE DAG missar han från skolan. Jag respekterar hans önskan att jag inte ska väcka honom, han är ju 19 år och  myndig men BLÄ vad det kliar i kroppen på mig och BLÄ vad jag önskar att hans inre klockor satte igång och fungerade någon gång!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Varför ska lillsonen alltid försova sig?

  1. Pettsson skriver:

    Mina tre har varit precis likadana när det gäller att vara trötta på mornarna. Min yngste som nu är 16 är helt hopplös, men tron och förhoppningen om att det växer bort håller mig någorlunda lugn. *ler*Tack för tipset Katrin! Jag har googlat en stund men inte fått tag i något vettigt svar. Det blir nog till att ringa den sjuksköterska som skickade mig provsvaret. Hon kanske vet mer…Vänligen Lasse

  2. Katrin skriver:

    Jag tror också att lillsonens ovanor växer bort, men under tiden LIDER jag av klådan hans försovningar skapar…Ja, ringa sjuksystern var en bra ide!Ha det gott! /Katrin

  3. Vendettanbettan skriver:

    Sent ska synden vakna:/Kära PT!(Katrin) Tackar allra ödmjukast att jag får röka! Men ibland är snabbbisar bäst;) kram på dig!

  4. Helena P O skriver:

    Katrin – tonåringar ska sova mycket – jag tycker skolorna börjar för tidigt. Mörkt i svinottan. Om jag fick bestämma skulle dom börja halv tio. Ditt nästa liv börjar när alla ungar har flyttat… Skönt! Något att se fram mot…Ja, varför ska några styra oss i världen och tjäna pengar på det. Rycker i osynliga trådar – man vill ju spy…

  5. Katrin skriver:

    VB: Självklart ska du röka om du vill det. Och snabbisar… hm, ok då, du har rätt i att de är bäst ibland!;o)Ha det gott! /Katrin

  6. Katrin skriver:

    Helena: Precis! Det är lagom att börja skolan vid 10-11 tiden!;o)Ha det gott! /Katrin

  7. Helena P O skriver:

    Du vill börja ännu senare. Ja, håller med. Luther är begravd för länge sen – och varför ska vi upp i mörket och bråka. Ungarna kan ju inte heller äta vid den tiden. Sitta där i skolan och vara hungri. Det är inget fel på sonen – det är fel på samhället. Hälsa honom det!

  8. Katrin skriver:

    Helena! Det ska jag!;o)Då blir han glad!

  9. Helena P O skriver:

    Katrin – låt honom sova. Tonåringar ska sova jättemycket. När jag var sexton år som jag till klockan tre på em ibland…

  10. ~M~ skriver:

    Tack så jätte mycket för tipset! 😀

  11. Katrin skriver:

    Helena PO: Jomän du har helt rätt, det enda som får det att krypa i kroppen på mig är tanken på hans skola. Han går sista året på gymnasiet…Ha det gott! /Katrin

  12. Piraya skriver:

    tänk att vi människor är så olika. Jag är också en sån som håller tider och så, försöker få i mina ungar detsamma. Men äldsta sonen är eländig på tider, ännu värre på att ”låta bli att höra” väckarklockan. när han bodde hemma blev jag knäpp varenda morgon, väckarklockan på högsta volym, kunde spela en timma utan att han hörde den…. lillkillen far upp vid första antydan till att klockan ska ringa.

  13. Marcus skriver:

    hmm..brorsan går upp halv fem på skoldagarna, ja, alla har olika biologiska klockor vad det verkar som. Flexibla skoltider kanske kunde vara något 🙂 Om de är bra vet jag inte, det är bara en tanke (så är det sagt) ;)ha det fint!mvh Marcus

  14. Maalin skriver:

    hahaha ”lillpojken”? Jag trodde han var typ 9 ju när jag började läsa.. Inte 19! 😉

  15. Piraya skriver:

    min lillkille är 22 🙂

Kommentera

