KatrinBiolog bloggar Gud (efter en kommentar till Pysan)

Ett inlägg från Pysan idag (som bland annat innehöll frågan om hon fått sin cancer som straff för någon tidigare försyndelse) fick mig att skriva denna långa kommentar till henne.

Eftersom jag tycker att hennes undran är viktig och eftersom jag anser att min kommentar summerar mina tankar klistrar jag in min kommentar här som ett inlägg hos mig själv också.

Så här skrev jag…
 Jag är ju inte kristen och har gått ur Svenska kyrkan. Jag anser däremot att det goda här i livet (lycka, kärlek, föräldraskap, naturen, livet…) kan kallas för gud om vi absolut ska beteckna det goda livsflödet.
På samma vis finns det onda saker här i livet, det som verkar negativt, sjukdom, olycka, död. Att kalla detta onda ”djävulen” gör jag inte eftersom det personifierar det onda. Jag säger hellre det goda i livet respektive det onda.

Jag anser att allt gott inte bara kan strömma fram oavbrutet och att allt alltid kan vara gott, lika lite som att allt ont alltid enbart för dåligt med sig. Ur en ond olycka kan det födas goda saker. Vårt liv består av en soppa av de två skeendena, goda ting och onda ting.

Så, min tro är att INGEN ”får cancer för att de gjort något ont”. Den tanken finns inte i min föreställningsvärd.

Man får cancer för att ens egna celler omvandlas till cancerceller. Det är svårt att exakt veta varför men många orsaker kan finnas bakom. En känd orsak till bröstcancer är genetisk. Det ligger mao en något felande DNA sträng i en gen som kan gå i arv i vissa släkter. Miljön spelar också in, vem vet vilken soppa av cancerogener (ämnen som förorsakar cancer) en människa får i sig?

Inget av detta beror på att det på något vis sitter en ”högre makt” och delar ut straff till höger och vänster. Jag och massor av andra tror inte det.

Sen vilken religion jag vill tillhöra är en annan fråga. Jag anser att många religioner krånglar till så mycket. Religion blir lika med regler och förbud. Det byggs upp hierarkier av ”kyrkomän” som anses besitta svar och som alla eftersträvar makt. Makt att kunna vara fördömande att kunna se ned på människor. Även ekonomisk makt.

Ibland känner jag verkligen fär att bilda en ny religion…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till KatrinBiolog bloggar Gud (efter en kommentar till Pysan)

  1. Helena P O skriver:

    Håller med! Det handlar inte om tro och Gud och jesus och hela skiten – det handlar om gener.

  2. Helena P O skriver:

    Ja vi är båda mellanflickor i en flicktrio. Enligt läkaren den sämsta sitsen – men inte för mig. Jag har lyckats bäst – har tagit för mig på alla områden. Det kan bli så också när man måste slå åt två håll…

  3. Alma Mater skriver:

    Allt har en mening här i livet, lever jag efter, frågan är bara vad och vad man ska lära sig av det.Att gud eller någon annan högre makt skulle påverka vem som får cancer och annat skit, tror jag inte ett dugg på och jag lider med de människor som tror så eller får det påtalat för sig.

  4. Maggis skriver:

    Ohh så bra skrivet…tror precis som du.Wow kram till dig

  5. Rosa skriver:

    Absolut. Av allt som drabbar oss ont eller gott, så föds alltid något nytt därifrån som leder till något annat och vad det är kan ingen veta. Det onda kan lika bra leda till det goda som det goda kan leda till det onda. Därför får vi aldrig fastna i tanken, så att vi fastnar i situationen. Händelserna fortsätter alltid.

  6. Imse Vimse skriver:

    Nej, cancer är ingen sjukdom som någon Gud kan råda över, tyvärr. Det är en genetisk sjukdom som gör att celler börjar växa ohämmat. För en del är det ärftligt, för en del har miljö och levnadssätt bidragit till sjukdomsutveckling. För de flesta vet man ännu inte orsaken till att cellerna gör som de gör.

  7. ataxia skriver:

    Jag kan omöjligt tro på ”en högre makt”, så jag tror på och litar till mig själv istället.Där har du din nya religion, självtro. 🙂 / ataxia

  8. Doris skriver:

    Jag tror inte att Gud ger oss cancer heller men nog tror jag på en högre makt, För mig är Guden det goda.

  9. Piraya skriver:

    så vackert skrivet. det är precis så jag önskar jag kunde formulera mig emellanåt. Kram

  10. Syster Yster skriver:

    Denna kommentar la jag till Pysan och jag tycker den passa in även här!Kram Pysan och naturligtvis så är din sjukdom, din cancer inte ett straff. Tänk inte ens tanken. Om man ska hårddra de berättelser som står i bibeln så var INTE de ledande personerna någa snälla eller toleranta ”människor” Följ mig, annars ska de gå dig illa, annars händer det, annars hamnar du i skärselden, osv osv. Jag tror, det gör jag, på något!? En högre makt men den är inte personifierad utan den är en livskraft som kommer alla människor till del oavsett läggning och yttre religion. Den som stärker och bär oss när det är svårt. Kramar i massor och om du startar en egen religion så berätta gärna, jag kanske blir anhängare!!

  11. Ja, inte är det ett straff i alla fall!! Ha nu en härlig kväll och sköt om dig.Zorro

Kommentera

