Vad ska då alla pengar räcka till?


Piraya frågade vad mina pengar ska räcka till. Jag har ju sökt anslag till min forskning och efter ett drygt år som arbetslös har jag fått det lyckliga beslutet från forskningsrådet Formas att jag får ett stort anslag. Formas kan du läsa om här, det kommer sannerligen att vara mitt favoritforskningsråd under resten av mitt liv. Jag är så tacksam att jag skulle vilja ta alla Formas ledamöter i min famn.

Pengarna ska gå till min lön, inköp av material (hårdvara, mjukvara, böcker mm) och resor till mina samarbetspartners och till konferenser.

Dessutom betalar anslaget universitetsmomsen (som jag tror är 8 %), hyran, administrationen, arbetsgivaravgifterna, pensionsinbetalningen (Kåpan) mm. Alla ”kringkostnader” är tillsammans högre än min lön.

Speciellt hyran är en tung post. Akademiska hus som för statens räkning förvaltar alla universitetsbyggnader är ett affärsdrivande verk och tar in en oerhört stor hyra för universitetets lokaler. Lokalerna ligger ju i en tätort och hyrorna ska vara ”marknadsanpassade” vilket gör dem extra, och onödigt, höga.

Jag läste för ett kort tag sen en insändare till universitetets tidning skriven av en forskare om vad ett anslag på 500 000 kronor räcker till under ett år. För bara tio år sen (skrev forskaren) räckte pengarna till att betala en lön till en medarbetare för overheadkostnaden (eller OH som påslaget också kallas för) var 9 % då. Nu är OH runt 40 % och ökar stadigt varje år. Så, menade forskaren nu räcker ett lika högt anslag knappt till ett halvårs lön. Med andra ord har den ständigt ökande kostnaden för OH fått anslagen att halveras i värde på bara 10 år.

 

Mitt anslag kommer att räcka till min lön, en arbetsplats och till att jag ska åka på minst en konferens per år. Jag ska också kunna ta mig till andra som jag samarbetar med. Jag kommer med andra ord även (genom OH) att bidra med en stor summa pengar till universitetets administration och till hyran av min lilla skrivbordsplats. Jag skulle tro att det skrivbordet blir det dyraste i Sverige…

;o)

Något ska jag väl vara ”värst” på!


 

PS Helena PO frågar vad jag ska forska om… Jo, jag forskar om miljögifter i Östersjöns djur, i till exempel strömming och lax men även i säl och i människa. De flesta miljögifter har oerhört låg koncentration i vattnet, i miljön i Östersjön. Trots det ansamlas gifterna i djuren och stannar kvar.

Djur som äter andra djur kan på så vis få väldigt höga koncentrationer av vissa gifter medan andra gifter inte alls når höga koncentrationer. Jag jobbar mycket med frågan om varför vissa miljögifter kan få hög koncentration i djur som befinner sig högre upp i näringsväven än i djur som befinner sig lägre ned.

Vad är det för egenskaper hos miljögifterna som får vissa ämnen att biomagnifiera (som det kallas för när ett ämne har högre koncentration i tex en människa än vad ämnet har i människans mat).  I arbetet för min avhandling ingick mycket biologi (att dissekera djur och bestämma vikt, längd, ålder, kön mm), kemi (analysen av miljögifterna gör ett ackrediterat laboratorium), mer kemi (bestämma och tolka ämnenas egenskaper till exempel fysikalisk-kemiska deskriptorer), statistik (till exempel klassisk statistik och multivariat modellering), mm. Mitt projekt är verkligen ämnesövergripande. I detta nya projekt kommer jag att utnyttja redan framtagna data och fortsätta jobba med frågan men i stort sett enbart med min hjärna och min dator…

Jag vill alltså ta reda på varför vissa ämnen biomagnifierar. Då kan man i slutändan lättare förbjuda nya ämnen med sådana egenskaper som jag med mina modeller kan prediktera (beräkna) kommer att leda till hög risk att de biomagnifierar och når skadliga nivåer i till exempel människor.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vad ska då alla pengar räcka till?

  1. Peter skriver:

    förbannat intressant och högaktuellt ämne!

  2. Barbamama skriver:

    Jag tycker det verkar väldigt intressant det du arbetar och forskar om. WOW säger jag 🙂 Jag blir glad när jag läser din blogg.

  3. Piraya skriver:

    Tack för uppgifterna! När man inte är i branschen är man inte insatt i vad allt handlar om :-)Ha det gott, kikar snart in igen.

  4. KarinK skriver:

    Hej igen! Mejlade till dig som vanligt. Jag tror att vi på ett annat universitet hade 43.nåt procent i OH, så det var ju lite mindre. :-)Ha en bra helg och passa nu på att fira rejält! (för oss alla som grattar dig också!). Foto på champagneskålen önskas på bloggen!?Bra att du köpte ny dator också, den kan du ju ha hemma!/Dr. Karin

  5. Det är så tråkigt att pengarna inte bara går till dig o din forskning, hyran borde vara fri för er som forskar, utan er så skulle vi aldrig kunna komma framåt!! Sköt nu om dig och ha en trevlig helg.Zorro

  6. Marcus skriver:

    Tråkigt med OH:n som stiger så där…Hoppas iaf dina pengar räcker till forskningen och du får möjlighet att komma närmare svaret :)Detta är ju verkligen intressant och viktigt ämne!Leijonborg skulle för övrigt kanske se över OH:n? om han kan…Hoppas du får en underbar helg!mvh MArcus

Kommentera

