Historien om ordet Glöpfräs…

Jag skrev igår om att jag lagade glöpfräs, och flera av er har kommenterat det, tom frågat om det är Isländskt (se här).

Nej, det ordet kommer från ”Fablernas värld”. Här är historien om ordet Glöpfräs.

I min familj gillade vi alla att titta på ”Fablernas värld”. I ett avsnitt håller Pentti varg på att förgås av nyfikenhet, han letar Glöpfräs, det ”godaste som finns i hela världen”.

En dag när vi satt och åt bakad potatis med den gudomliga röran till sa ett av våra barn högt och njutningsfullt:
-Det HÄR måste vara GLÖPFRÄS!

Och sen den dagen har den goda såsen hetat Glöpfräs i min familj, alla älskar den och vi äter den flera gånger per år…

GLUFF!

PS Hur många kan hela ”Fablernas Värld sången”?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Historien om ordet Glöpfräs…

  1. Inte jag!! Vargen har samma namn som min pappa, så vi retade honom ofta för det! Ha nu en underbar dag och sköt om dig.Zorro

  2. Karolina skriver:

    Sjunger ni den till maten ;-)Jag tror just att sådant är ett vinnande koncept. Att ha sina egna traditioner, ha sina egna uttryck. Det ger en gruppsammanhållning , goa skratt och ger er något eget.

  3. Pysan :o) skriver:

    Jag kan den..!Är en del av barndomen.. så som mobbning och annat också var…Kram PYs

  4. Helena P O skriver:

    Inte jag – men ska göra glöpfräs i alla fall!

  5. ilse-marie skriver:

    Jag kan! Min bästis å jag brukade alltid sjunga den tillsammans, med olika röster!

Kommentera

