Jobbigt med urusel jobbförhandling

Jag har tagit en liten paus från bloggandet men är nu tillbaka. Jag håller på med en urjobbig förhandling om vad jag ska utföra för arbete för mina anslag. Jag anser att  jag ska forska, min prefekt anser att jag dessutom ska undervisa (utan ersättning) under 15 % av min tid. Alla andra universitet ger ersättning. Det går till på följande vis.

Om du får ett anslag i 4 år och du undervisar dessutom på 20 %, då betalas du 5 års lön. 4 år från ditt anslag och 1 år av avdelningen du undervisat för. Nu vill han alltså att jag ska undervisa 15 % OCH DEN TIDEN FÅR JAG INTE ERSATT.

Jag är besviken på att han ens kan komma på tanken, det är massor att göra inom mitt forskningsprojekt som är gigantiskt stort och komplicerat, och så vill han att jag ska betala undervisningen jag gör med mitt anslag. Jag har dessutom ett antal arbetsuppgifter som jag utför förutom forskningen. Jag undervisar (gratis) andra doktorander i statistik samt i användandet av ett antal datorprogram. Jag hjälper två doktorander med deras projekt och med artikelskrivande.

Jag ställer altid upp om någon kommer och frågar (jag är en problemlösare) och antalet timmar jag frivilligt hjälper andra på avdelningen har under åren varit enormt många. Allt detta och mer därtill är jag beredd på nu när jag ska börja mitt forskningsprojekt. Det finns ingen som inte jobbar (gratis) åt en massa andra och jag är en mästare på att aldrig säga nej om någon behöver hjälp. Så är det men att dessutom behöva undervisa, något som avdelningen får andra pengar för att göra… Nej, jag är förtvivlad!

Då kommer han på den briljanta iden att forskningsanslaget jag precis fått (efter månader av att helt själv skrivit ansökan och utan att jag har en endaste annan person på avdelningen som jag jobbar med) ja nu är det är avdelningens anslag och det är han som skriver tjänstebeskrivningen. Dessutom hotar han med att han kan utlysa tjänsten. Så att en annan kan få den? undrar jag… det finns ingen i hela världen som kan göra det jag ska göra, det jag fått pengar för att forska om. Det är nämligen mina data jag ska använda. Hotet är naturligtvis ett led i att få mig att acceptera att undervisa utan att få ersättning.

Jag har tagit reda på hur andra universitet gör och de ersätter alltid undervisningen extra. En till viktig faktor är att jag har fått 2 års pengar och för att få 2 år till måste jag ha visat resultat innan april 2008. Till dit är det bara drygt ett år. All min tid bör användas (anser jag) till mitt projekt och inte splittras upp av undervisning. 15 % är nästan en hel dag i veckan. SKRIK, Jag har inte tid!

Och så får jag flashbacks… Vad hände med Qatarjobbet när jag ställde ett litet rimligt krav då?

Hur ska jag göra? Det är verkligen jobbigt nu.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Jobbigt med urusel jobbförhandling

  1. Anonymous skriver:

    Fråga de som gett dig pengarna, hur det funkar om det är du eller universitetet som har fått pengarna. Är det du så kan du ju säga det till prefekten. Risken är ju att du då inte får sitta kvar i hans hus i och för sig. Annars vet jag inget.

  2. Piraya skriver:

    aj oj ! verkar synnerligen egoistiskt av den du förhandlar medJag tycker nog som du att det är du som bestämmer vad det ska gå till, och hoppas det går att genomföra på det vis du önskar, inte kan dom väl dra tillbaka anslaget från dig? låta någon annan rida på dina ansökningar? låter fel…Kramar om och ger nya krafter till dig.

  3. Karolina skriver:

    Jag trodde att den som betalar ut pengar ”äger” din forskning och inte universitetet. Men vad vet jag. Har inga råd. Men jag förstår din frustration. Kram

  4. Barbamama skriver:

    det var lite kruligt, är du knuten till just det universitet du är på nu? Om inte kan du ju säga att du tar dina pengar och din forskning till ett annat univsersitet. Jag håller på dig! Hoppas att det löser sig.

  5. Oj, vet inte alls hur det funkar men det låter ju helt sjukt att du skulle betala med din tid. Håller tummarna för dig.

  6. ataxia skriver:

    Vilken enormt fräck prefekt! Trodde dina skyldigheter mot universitetet bestod i att du betalar för de resurser du använder. I övrigt är det väl DU som mer eller mindre direkt bidrar till universitetets anseende, varpå de egentligen är i underläge. Det kanske är något slags revirpissande det handlar om?Jaja, du vet bättre än jag hur det funkar, det var mina spontana tankar. Men läs på och diskutera saken med närstående innan nästa dust med prefekten. De som tycker om en har ofta ganska överraskande perspektiv på saker och ting. / ataxia

  7. Imse Vimse skriver:

    Det låter helt idiotiskt. Men gör inget överilat, försök få hjälp och stöd från någon som kan reglerna. Lycka till!

  8. Jag hoppas att ni kommer till en lösning som blir bra för båda parter!! Sköt nu om dig och ha en härlig dag.Zorro

  9. Gujje skriver:

    Hoppas att det ordnar sig.

Kommentera

