Det är mörkt nu… hur ska vi höras?

Jag hälsar på min mamma i Umeå. Klockan är snart två och det är snart mörkt ute… Blurk, var tar dagarna vägen?

Klockan fyra ska jag ta flyget söderöver, till hemmet i Uppsala. Sen ska jag kolla om jag har fått ett anställningskontrakt. Jag håller tummarna för mig själv och hoppas att jag nu äntligen är anställd. Efter 14 månader som arbetslös ska det bli en enorm lättnad att kunna presentera sig som arbetande. Det blir så tyst när jag säger ”arbetslös” när någon frågar vad jag jobbar med. Precis som om jag är en alien då, från en annan planet…

Det är inte klokt vad nyttigt detta år som arbetslös har varit. Jag har fått höra (läsa) en hoper okunniga, fördomsfulla och rent ut sagt skittråkiga kommentarer om min arbetslöshet. Alltifrån ”om du är beredd på att ta vad som helst så får du alltid arbete”, till ”som städerska kan du ju alltid få jobb”. De som tror att man som arbetslös har lika mycket (eller mer) ersättning än de som arbetar… och så vidare. Jag har verkligen fått upp ögonen för hur en bunt ignoranta, ”tyckare” kan sätta igång ett drev.

Jag har också fått klart för mig att det finns en hop intelligenta, medkännande, rara och hjälpsamma människor här på bloggen! De som insett att allt inte kan skrivas i svart och vitt, de som inte ägnar sig åt vidlyftiga generaliseringar, de som hjälpt mig och hjälper mig att förstå att det finns de som har perspektiv på tillvaron som skiljer sig från Neanderthalarnas gapiga flock.

Då ställer jag mig naturligtvis frågor. Hur kan Neanderthalflocken höras så mycket? Hur kan deras skeva åsikter få bli de allena saliggörande? Hur ska alla vi vettiga medmänniskor med sunda åsikter kunna höras i tjuten?

Jag tror att vi får bita i det sura äpplet och börja ta plats i debatter, i politik och i andra sammanhang så att vi också hörs! Så, det är bara att sätta igång…

Partiledare för Socialdemokraterna? Jag?? SJÄLVKLART!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Det är mörkt nu… hur ska vi höras?

  1. Helena P O skriver:

    Men skulle inte du forska – hade du inte fått anslag? Klart det blir skönt med ett jobb. Ska nog också skaffa en anställning – inte lätt att vara företagare i detta skattetygngda land kan jag tala om. Vet hur det är att vara arbetslös också – god fortsättning påd dig och lycka till med vad du nu kommer att syssla med!

  2. ilse-marie skriver:

    Visste inte att du blivit påhoppad. Det är för jävligt rent ut sagt. Vi har ett klimat idag i Sverige där många (påhejade av borgerliga politiker) verkar tro att människor väljer sina sjukdomar och sin arbetslöshet själva. Man skuldbelägger de drabbade istället för att ta reda på orsaken, och förtså att det är människor det handlar om – av kött o blod. Allt är inte svart o vitt, som du skriver. Själv har jag bestämt mig för att skriva MIN sanning, sen får de idioter som vill kommentera bäst de vill. Kram på dig och hoppas allt går bra!

  3. Imse Vimse skriver:

    Visst är det väl så, att man egentligen borde engagera sig politiskt, istället för att gnälla över allt som är fel. Har ibland funderat på det faktiskt.Hoppas det ordnar sig med jobbet för dig.

  4. Maggis skriver:

    Håller tummarna för dig nu när du kommer hem igen.Kram

  5. ataxia skriver:

    Det är då typiskt. Jag som gillar att bli påhoppad får väldigt lite av den varan. Nä, jag är allvarlig. Kan nästan alltid få de elaka att smita undan med svansen mellan benen, och det tilltalar min sadistiska sida. Men rent allmänt får fula påhopp bara uppmärksamhet om man bevärdigar dem med det, så man kan ju alltid välja att ignorera dem, eller hur? :-)Ang. din kommentar på min blogg: Den där invecklade meningen var bara larv, och en parodi på det ibland löjliga akademikerspråk man får inprogrammerat på högskolan. (Och det sägs till en akademiker, snacka om fult påhopp *flinar*). Och ataxia skriver bättre med lösa tyglar.

  6. Anonym skriver:

    Du får min röst och jag hoppas att pappret väntar på dig! Ha en härlig Kväll nu och sköt om dig.Vickehttp://www.vicke.be/Ps, titta på TV4 i kväll 21.00

  7. Madonnan skriver:

    Vem har varit dum? Grrrr!!Om du blir partiledare röstar jag garanterat på dig. Tusen ggr bättre än den dom skriver om nu…Kram 🙂

  8. Gift i Göteborg skriver:

    *håller tummarna föra tt kontraktet ligger där*

  9. Piraya skriver:

    eller så låter vi bli att visa sådana kommentarer. Men visst är det konstigt, det är alltid gnällspikarna som hörs mest och får mest service…just på grund av att man blir så tröt på att lyssna på dem.En vetenskaplig studie har visat det sambandet, minns inte om det var en amerikansk eller engelskKram och håller tummarna

  10. Barbamama skriver:

    Det vore toppen om du blev partiledare för socialdemokraterna, känner verkligen inte för Mona Salin.Håller tummarna hårt för att du får ditt anställningskontrakt!!!!!

Kommentera

