Uppfostra Sveriges rektorer NU!

Jag läste denna artikel i morse (se här) och blir helt förtvivlat arg! En gubbe till rektor anser att tjejerna har sig själva att skylla om de blir sextrakasserade.

Så här står det att rektor Ingwar Blomster har sagt i Radio Sjuhärad:

 
– De kan vara utmanande klädda, hänger om halsen på pojkarna, säger att de älskar dem och allt möjligt fast de egentligen inte menar det. Det är flickornas behov av att bli sedda.
  Han menar att tjejerna måste anpassa sig om de vill känna sig trygga.
  – Om hon inte beter sig felaktigt så kan hon vara trygg.


Och så här uttalade han sig till Bo
rås Tidning häromdagen:
 
 
– Vi har pojkar som inte vet var gränserna går. Att tjejerna utmanar killarna, bland annat genom sina kläder, är en del av problemet. Och deras olika kulturella bakgrund.
  – Flickorna vet inte heller alltid var gränserna går … I en del kulturer finns det kvinnor man roar sig med och andra man gifter sig med.

Jag anser att alla kommuner borde skicka alla Sveriges rektorer på ”uppfostringsläger” ”stilskola” ”charmkurs” eller vad det nu kallas…

Dit alla rektorer fick åka för att ta del av modern människosyn, barnuppfostran mm.

En rektor förbjuder ungarna att prata sitt hemspråk, en annan mesar med mobbare, en tredje anser att det är tjejernas fel om de sextrakasseras…

Hur i Hela Fridens Namn kan sådana människor bli rektorer?
Jag blir så tagen!

Ha det gott idag och STOR Valentinkram!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Uppfostra Sveriges rektorer NU!

  1. Imse Vimse skriver:

    Håller med, som du vet.Kramar

  2. Anonym skriver:

    så du menar att tjejerna får visa tuttarna och röven och klänga på killarna och om då killen tafsar så är det ett jättekonstigt beteende av killen?!

  3. Katrin skriver:

    Jag fick en anonym kommentar här som jag inte lyckas godkänna. Jag vill verkligen inte cencurera kommentarer men den verkar inte gå in trots att jag klickat i ”godkänn” och så ”spara ändringar”.Anonyma kommentatorn frågar typ ”så du tycker det är OK att tjejer visar tuttar …osv, och sen är det killens fel om han smeker tillbaka.Ja, det tycker jag! Om tjejen anser att han smekt henne (knådat bröst, nypt i rumpan) utan att hon ville det är det sextrakasserier. Om killen är osäker får han väl fråga vad hon vill och vad hon är med på INNAN han sätter igång med sina händer.Ha det gott! /Katrin

  4. Katrin skriver:

    Hupp! Nu var den anonyma kommentaren helt plötsligt där. Läs mitt svar ovanför.Ha det gott! /Katrin

  5. Anonym skriver:

    men om tjejen klänger på killen gör väl hon det för att hon vill att han ska ta på henne? jag förstår inte hur du tänker. om man dinglar en stor köttbit framför en hund, så blir man arg om hunden äter köttbiten. varför reta killen/hunden i onödan?jag tycker att tjejer får klä sig hur dom vill men dom måste ändå tänka på hur dom beter sig. dom kan inte kåta upp killar hur mycket som helst och sen bli sura för att dom blir kåta.

  6. izzy skriver:

    kramar tillbaks =)

  7. Pysan :o) skriver:

    Ja.. Sverige har blivit konstigt…Kram Pys

  8. Dolly skriver:

    Jag har precis skrivit ett inlägg om samma sak och kan inte mer än hålla med. 🙂

  9. Rosa skriver:

    (Amen) och tack detsamma!

  10. Dolly skriver:

    Ja, skriver man anonyma kommentarer så visar ju det att man inte vågar stå för det man tycker. Och när det gäller något sånt här så kan man inte mer än tycka synd om honom. För jag tror också att det är en han. 🙂

  11. Vänsterspöket skriver:

    Den anonyma kommentren ovan anser tydligen att tjejer är köttstycken och killar hundar,vilken sjuk metafor!!!Sen menar personen att det är fritt fram om killen blir kåt!!! Men om tjejen inte vill då?Annars får väl killarna anmäla dom för sexuellt trakasseri,om de anser sej utsatta!!!

  12. Katrin skriver:

    Du ANONYME skriver… ”dom kan inte kåta upp killar hur mycket som helst och sen bli sura för att dom blir kåta”.HA! Du måste vara en kille som skriver så. Det ÄR skillnad på att ”bli kåta” och ”tafsa mellan benen”.Om en tjej klär sig som hon vill, kanske i stringtrosor och inget mer så får hon det. Enligt mig får alla gå klädda som de vill eftersom vi lever i ett fritt land. Om så en kille blir upphetsad av att se på henne får han också bli det. Alla människor har rätt till sitt eget liv. MEN och här kommer det som du inte begriper… killen har då ingen som helst RÄTT att tafsa, nypa, smeka, våldta… Han har rätt att bli kåt, det är allt. Ingen kan ju styra över en annan persons känslor.För att få gå ett steg längre och börja tafsa MÅSTE killen ha tjejens uttryckliga godkännande!Du skriver om köttbitar och hundar. Bedrövligt! Är inte killar och män på en högre nivå än hundar?Dax att bli kastrerad kanske? Det är många hundar som blir det!Ha det gott! /Katrin

  13. Karolina skriver:

    Västkusten har lite jobbigt med sina skolor nu…då Högsboskolan stängde sin verksamhet två dagar innan lovet eftersom de inte klarar av allt bus på solan. Det har alltså gått så långt som att föräldrarna polisanmäler sina egna barn för att de inte vet vad de ska göra…Vad det gäller brorsan och min relation så är det inte från min sida utvecklad förälder/barn relation men det har nog blivit det för honom. Vi mor gick ju bort för snart sju år sedan och han var då 20…antar att det kommer ur den krisen.

  14. Anatis skriver:

    Jag blir alldeles stum av att höra om idiotrektorn och den här anonyma personens resonemang.Bara för att man klär sig utmanande har INGEN rätt att ta på en om man inte vill.

  15. Syster Yster skriver:

    Nej jag instämmer helt, MEN jag börjar snart bli som han i Lets Dance :)Killa/män från andra kulturer har inte den uppfostan och synen som vi har i Sverige. Jag tror på att det måste till mycket mer upplysning på alla fronter. Sexualupplysning i skoaln. Jag jobbade själv med det från 6 klass upp till 9 an och det var inte alltid så lätt. En del var mycket avancerade andra som blyga violer!Men man såg faktiskkt en ganska stor skillnad mellan de svenska killarna och de utländska. De svenska tyckte det var normalt med lättklädda därför brydde det sig inte så mycket. Medan de från andra länder hade inställningen att lättklädda flickor var ”lättfotade flickor”. Även om killarna är unga och lär i skolan så har de sina föräldrars invanda mönster med sig.Men det är fel att begå övergrepp mot någon oavsett kön! För idag tafsar tjejerna och raggar lika mycket som killarna. Det är nog bara så att det vågar ingen kille anmäla!

  16. Jossan skriver:

    Fan man vill ju bara grina och slita sitt hår. Varför fattar dom inte??

  17. Anonym skriver:

    jag har ingen blogg, så jag kan inte skriva annat än anonymt? och nej jag är inte en kille. och ni missförstår vad jag säger/skriver. Jag skrev att jag tycker att tjejer ska få klä sig precis hur dom vill. MEN OM dom klänger på killar, ger inviter m.m m.m så är det inte så konstigt om killen tar på tjejen ifråga.Om en tjej klär sig utmanande men inte klänger på killar så har ingen någon rätt att ta på henne!! ni missförstår ju bara det jag skriver.och nej jag säger absolut inte att tjejer är köttstycken och killar hundar. det var bara två EXEMPEL.

  18. Linus skriver:

    Alltså, om jag klär mig som en rasist(nej, tjejer med utmanande kläder är inte alltid rasister) och åker till Rinkeby och blir nedslagen, då är det väl ingen som undrar varför? det är alltid fel att slå ner nån, men ingen blir väl förvånad?Inte blir man förvånad heller om man låter ytterdörren va öppen över helgen,(nej, en utmamande tjej är inte en olåst dörr) och sen upptäcka att allt i huset är stulet? det _är_ fel av rånarna, jag skulle önska att jag kunde ha dörren olåst, men det går inte, pga att det finns idioter. En tjej som klär/beter sig utmanande lider större risk att bli taffsad på/våldtagen (ja jag vet att många tjejer/kvinnor blir taffsade på utan att vara utmanande på något sätt, men risken är mindre) än en tjej som inte klär sig/beter sig utmanade, det är fakta, det är uppåt väggarna fel och vi måste göra nåt åt det, men tillsvidare är det så.nu tycker jag personligen att en rasist/nazist får skylla sig själv, medans tjejen som blev antastad inte är mer eller mindre skyldig än övriga offer för kåta idioter, så mina jämförelser gäller bara som lättförstårligt exempel, hoppas ingen misstolkar nu.Jag är inte på rektorns ”sida” inte heller på ”dom utmanande tjejerna”, och killarna som taffsar _är_ idioter,likaså inbrottstjyvarna, men det är alltid bra att försöka se från olika perspektiv.lämnar email så att om nån misstolkar mig för en mansgris eller nåt annat så får dom gärna mejla, för jag hoppas jag har förklarat mig tydligt i texten.

  19. Helén skriver:

    Jag håller med dig- kommer att skriva min story om rektorer och skolan alldels strax- jag bara laddar…

Kommentera

