Fredagmorgon med elaka Katrin

Ha! Jag börjar gilla mina fredagmornar! Min avdelning som jag jobbat på sen 1a januari i år, har nämligen en ”Journal Club” varje fredag. Nu ska jag förklara var det elaka kommer in.

Som forskare läser jag väldigt många vetensklapliga artiklar. En sådan artikel är lite annorlunda än en tidningsartikel på så vis att den ska visa på en speciell forskningsfråga, tex (i mina artiklar) kan jag skriva om vilka miljögifter och i vilka koncentrationer det finns i strömming från Östersjön. I artikeln ska det stå hur man gått tillväga för att försöka besvara den specifika forskningsfrågan tex genom experiment eller undersökningar och vad man kommit fram till.

Artiklarna ska vara skrivna enligt samma mall. De ska ha en Inledning med vad som är gjort och varför det är intressant. I inledningen ska man referera till vad andra gjort i samma område och vad som är problemet. Sen ska det vara med en Metoddel  där man går igenom hur man gjort allt, dvs en så  noggrann beskrivning av metoden att andra forskare kan upprepa samma sak.  Sen ska det vara en Resultatdel med tabeller och diagram och figurer… med alla resultat. Så kommer Diskussionsdelen där man ska diskutera sina försök/metoder/resultat mm i relation till annat som gjorts. Med referenser naturligtvis. Allt detta ska skrivas med stor stringens, dvs en enorm noggrannhet med alla detaljer. Det tar i regel ca 3-12 månader att göra allt, från planering, bakgrundfakta, utförande, analyser och skrivande innan en artikel är klar. Ofta är också fler författare inblandade så det är mycket arbete. Till exempel har jag nu 7 vetenskapliga artiklar och håller på med den 8onde (som handlar om miljögifter i gråsälar från Östersjön).

Artikeln vi alla läste till idag hade en svag metoddel och ett sätt att utföra experimenten som var lätt att ifrågasätta. Då känns det som om jag hade klor och huggtänder… Naturligtvis innehöll artikeln en del intressanta delar, konstigt vore väl annars, men jag känner mig ändå som en elak människa som fann svagheterna och högg in på dem.

Knepigt vad roligt det är… fram för fler fredagar!!

;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Fredagmorgon med elaka Katrin

  1. Barbamama skriver:

    Kul att ha något att se fram emot. Det är alltid kul att få diskutera och hugga in 🙂

  2. Lena skriver:

    DEt är ju din vetenskapliga roll att vara kritisk, helt OK, alltså/ZOL

  3. Pysan :o) skriver:

    Jag är också arg!Arga fredagen…Kram Pys

  4. Katrin skriver:

    Barbamama; Jäpp, med huggtänderna i kommer man långt. Nu ska de in varje fredag!

  5. Barbamama skriver:

    Ang kommentar hos mig:WOW tack för alla de tipsen! Det finns visst en massa att göra 🙂 Jag läste på Engelska turistbyråns hemsida att man kunde köpa biljetter redan här i Sverige till tex.madame Tussauds så slipper man köa i London. Det ska jag kolla upp.Ska bli riktigt spännande att åka dit över. Skulle gärna vilja åka över med hela familjen och hyra bil eller ta färjan över med bilen för att bila runt i England. Jag tycker det verkar vara så vackert.

  6. Magnus skriver:

    Jamen sån är man ju.Finns det spelregler och man följer dem själv, så blir man ju lite sådär petig när man ser andra som ligger på gränsen..Känner igen…-Trevlig Helg.-> Mangan.

  7. Imse Vimse skriver:

    Men det är väl så det måste gå till. Kritisk granskning är viktigt när det gäller forskning. Kram

  8. Om du lägger ner så stor tid och hittar någon som inte gör det så har du all rätt att ta fram huggtänderna! Sköt om dig nu och ha en trevlig helg!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  9. Madonnan skriver:

    Hoppas du har fått hem maken nu!!Ett fint namn på bloggen har du ju, wow!Kram 🙂

  10. Piraya skriver:

    *ler*egentligen tycker jag att bloggen borde heta Elaka Katrin..fråga mig inte varför, men när jag läste din rubrik började jag le…jag anar/vet/har på känn att du INTE är elak, men det skulle vara en suverän titel på en blogg…KRAM

  11. Imse Vimse skriver:

    Ha en fin helg nu!Kram

  12. - du vet vem - skriver:

    Hej ditt gamla öken!Hur har du det i rävlandet?

  13. Sköt om dig nu och ha en fortsatt trevlig helg!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  14. ataxia skriver:

    Minns det där från högskolan och ryser. Min c-uppsats blev en hopplöst banal sak, men trots det var det ”min bebis” och kritiken var jobbig. Men välgrundad när man ser på saken i efterhand.I alla fall, opposition är det roliga. Men framför allt drar man lärdomar ur dem, både som författare och opponent. En kille jag samtalade med något halvår efter slutseminariet berättade hur han med partners la in uppenbara fel i sin uppsats för att opponenternas uppmärksamhet skulle dras från de ”riktiga” misstagen de begått. Men det är väl att helt och hållet missa poängen?Och, slutligen, är det inte möjligt att din egen forskning dissekeras på liknande sätt någon annanstans? Genom att identifiera andras misstag kan du kanske undvika att göra dem själv./ ataxia

  15. Inget nytt här! Ha en härlig dag nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  16. Katrin skriver:

    Precic! Jag är inte elak, jag är mycket ”genomskådande”, jag lär alltid av egna och andras misstag och jag tycker det är kul att någon gång ha fått huggtänder.”Väser”/Katrin

  17. KarinK skriver:

    Jag tror att de flesta ovan inte förstod den egentliga poängen med detta inlägg. Meningen är ju att publicerade artiklar skall hålla såpass bra kvalite att de inte skall innehålla massa fel…Det är ju därför dom först granskas av forskningsgruppen, kanske ytterligare utomstående innan submission, och dessutom genomgår review. Att de då ändå innehåller metodfel som kan ändra signifikansen på resultaten är mycket olyckligt och ett stort bakåtkliv för forskningen i det ämnet…För om det är NÅT man måste kunna lita på så är det ju publicerade resultat…men så är det ju tyvärr inte alls…Att vara kritisk ingår ju i jobbet, men samtidigt tycker jag att man blir alltmer desillusionerad för att det är så mycket som publiceras som faktiskt inte är tillräckligt bra…Men å andra sidan är ju dessa andra forskare också bara vanliga människor…med sjuka barn, banklån, städning etc. Liksom reviewarna. Jag måste reviewa ett manus precis nu och måste sluta att skriva kommenteren.

Kommentera

