Vad ska en kort liten bulle ha för klänning? Som imponerar på Sir David Attenborough??

Jag har ju disputerat och är nu Doktor i Biologi men jag har inte promoverats. Promovering är när man under väldigt högtidliga former får diplom, lagerkrans mm (läs mer här).

Jag har inte sett det som viktigt och bara tanken på att klämma in mig i en långklänning får mig att rysa…

MEN säg det som inte kan ändras… Nu ska man fira Linnes 300-års jubileum här i Uppsala (läs om 300-års jubileet här) och då ska det bli extra festligt vid årets vårpromovering. Till exempel har Uppsala universitet och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten utsett Sir David Attenborough och Dame Jane Goodall till hedersdoktorer till Linnés minne.

Så här står i meddelandet från Universitetet… ”Liksom övriga hedersdoktorer kommer de att få sina hedersdoktorat i samband med jubileumsveckan, vid vårpromotionen den 26 maj. David Attenborough har genom sina många och pedagogiska naturserier blivit en av vår tids mest välbekanta tv-personligheter.  Likt en modern lärjunge till Linné har han rest till alla delar av världen och sedan delat med sig av vad han upplevt.
    Jane Goodall har bland annat arbetat med att klarlägga livshistoria och beteende hos ett bestånd av viltlevande schimpanser  i nuvarande Tanzania. Hennes upptäckter har kraftigt bidragit till att sudda ut gränserna mellan primatologin (apforskningen) och antropologin (människoforskningen), genom att visa på många likheter i schimpansers och människors sociala beteende”.

Så, nu känns det genast mer lockande att gå igenom promoveringen själv. Att promoveras vid samma tillfälle som två personer som jag beundrar. Jag menar, David Attenborough och Jane Goodall är två personer som tillsammans betytt oerhört mycket positivt för förståelsen av världens djur men även vår miljö och att få promoveras tillsammans med dem… Det vore stort!

Men, det här med klänningen… Vad ska en tjock och kort liten ”bulle” ha på sig för typ av långklänning? Ångest!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Vad ska en kort liten bulle ha för klänning? Som imponerar på Sir David Attenborough??

  1. Syster Yster skriver:

    Ahh det är så modernt med avskärning under bysten nu och det passar verkligen alla figurer. Lite princessmodell!Vad kul, grattis.

  2. Helena P O skriver:

    Katrin: Good Lord va´kul! Grattis! Klart du ska lagerkransas. Du ska ha ett kort liv i alla fall – då blir benen längre. Ha,ha, ha… En snygg svart klänning med lite vackra silversmycken eller strass. Fint! Kanske vi får se dig i media snart…Bra kommentar om Sigge. Tacka vet jag profiler och inte nicole smith och andra bimbosar!

  3. Piraya skriver:

    oj, grattis till titeln och grattis till celebert sällskap vi tillställningen. du, ta dig in till en butik med hjälpsam personal så fixar det sig med klänning. Försök inte på egen hand, för om du känner dig negativ inför att ha klänning kommer du inte att känna glädje inför att prova heller… så gör ett försök och se det som det där som askungen säger vad är väl en bal på slottet …och så blir du prinsessan KRAM

  4. Peter Sjölander skriver:

    Grattis till promoveringen, min brors ceremoni är något jag aldrig kommer att glömma. Fantastiskt att det sker under de där omständigheterna också, måste kännas extra speciellt.

  5. *Q* skriver:

    Hej Katrin!Så himla spännande.Jag köpte en klänning här: http://www.swordsofho… för ett tag sen.Fanns mycket schyssta medeltida festplagg. Ganska billiga, men räkna med att dubbla priset för att täcka frakt (jag tog frakt med posten), tull och moms.

  6. Imse Vimse skriver:

    Oh, så fantastiskt. Kan inte dottern komma hem och vara smakråd, när det gäller klänning? Eller du kan åka till henne i London och handla?

  7. Lena skriver:

    Grattis, grattis! Du kommer att vara urfin i skor med höga klackar och helskuren enfärgad klänning, det gör dig längre. En vacker sjal som flaxar snyggt när du skrider fram och tar emot promoveringen/ZOL

  8. Det är klart att du ska göra det, en klänning hittar du säkert! Sköt nu om dig och ha en underbar helg!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  9. Karolina skriver:

    Oj, bekkymra dig inte för klänning. Det måste väl ändå vara en speciell dag och en praktikalitet som klänning får inte stoppa dig. Jag menar…hur många får chansen?Men om du nu bekymrar dig för klänning så skulle jag nog besöka den bästa bröllopsbutiken i stan. För människor som jobbar med bröllopskläder kan former på människor och modeller på klänningar och kan mixa till det. På så vis kanske de kan hjälpa dig att välja en modell. Då har du kommit långt om du vet vilken modell du ska välja…även om du inte handlar hos dem…

  10. Madonnan skriver:

    Oj, så spännande! En långklänning…i rosa kanske *L* eller grönt? Tänk vad du kan mkt, jag visste inte ens att det fanns ngt som hette promoveras… Kram 🙂

  11. Magnus skriver:

    Ett stort Grattis!Hälsa Sir David från mig!Trevlig fortsatt helg!-> Mangan.

  12. Marcus skriver:

    wow ska du promoveras i samband med deras besök? Det kan inte bli så mkt mer häftigare! :DVilken klänning du än tar tror jag det blir superhäftigt! Kan inte bli särskilt kmt häftigare :)Önskar en härlig kväll!kram & hälsn Marcus

  13. Rosa skriver:

    Köp en fin body eller korsett och var inte rädd för att ha en klänning som sitter åt. Är man kort, blir man faktiskt smalare på nå´t sätt i åtsittande än tvärtom. Lätt att bli ett litet hus som kommer vandrande. Det gör ingenting om formerna syns bara de sitter på plats. Så tycker Rosa.

  14. Ha en fortsatt trevlig helg nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  15. Peter Eklund skriver:

    Jag skulle kunna tänka mig att bo i Uppsala…det verkar hända så mycket i dom trakterna…åsso har man Stockholm på lite lagom avstånd…Du måste visa oss bild med dig i långklänning och bankettfin…För övrigt MoDo är bra…Kanske blir det dom som tar hem allt till sist…Skellefteå AIK lär få kämpa med näbbar och klor om dom tänker stanna kvar i hockey´s finrum…elitserien…

  16. Ha en härlig dag nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  17. Katrin skriver:

    Syster Yster och Helena P_-OTack för tipset om klänning till min promovering. Kort liv blir det säkert. Det är lite ångestskapande samtidigt som det är roligt!Ha det gott! /Katrin

  18. Katrin skriver:

    Piraya, Peter och Q. Tack för tipsen!/Katrin

  19. Katrin skriver:

    Madonnan; En rosa långklänning… på en kort och tjock bulle med blek hy?Mja, jag lutar mer åt påfågelsblått som stöter i mörkt blått…Ha det gott! /Katrin

  20. *Q* skriver:

    Den klänningen jag köpte i strl L. Fick jag snöra åt helt i ryggen, så den var ganska rymlig.På gränsen till för rymlig.Så de som har snörning tycks vara rätt flexibla.

  21. Nåt kanelfärgat kanske? Nej, förlåt men jag kunde inte låta bli. Klart du ska va fin i klänning när du har får så celebert sällskap!

  22. Katrin skriver:

    Kanelfärgat… till en bulle… jag fnissar glatt!Det skämtet var det första idag, hoppas inte det sista!Ha det gott! /Katrin

  23. *Q* skriver:

    Inspireras av Sarah och Anna i Melodifestivalen. De kommer säkert att ha något jättefint som passar till deras fylliga figurer.

Kommentera

