Det här med att gifta sig ung och att hålla sig borta från sin man när han försöker sluta röka…

Jag och min man flyttade ihop när jag var 18 och han 19. Sen gifte vi oss när jag var 21 och han 22, fick storsonen några månader senare och rara dottern och lillsonen kom raskt därefter. Nu är vi ju farmor och farfar för lillsonen blev pappa när han var 18. Så man kan gott säga att jag och min man har känt varandra hela vårt vuxna liv.

Jag och min man har det bra ihop och har alltid gillat varandra. Känner man tvekan och inte egentligen tycker om den andre ska man inte gifta sig. Tycker man om varandra så kvittar det hur gammal man är. Det viktigaste är att man är varandras bästa vän.

Vår äldste son gifte sig när han var 23 med Christina som var 19 år då.
De sa:
-Vi älskar varandra och vill leva våra liv tillsammans, då är det bra att vara gifta. Så gick de upp på rådhuset och gifte sig. Vi föräldrar fick 6 dagars varsel… De bodde inte ens ihop! Deras lägenhet blev inte klar förrän en månad efter giftemålet så bägge bodde hemma hos sig mellan bröllopet och till de kunde flytta ihop…

Sen är det ju inte alltid så att man tycker den andre är så rolig…
I helgen har min man mest gått omkring och väst, slagit i dörrar och betett sig elakt. Han försöker att sluta röka tror jag. Sist han betedde sig likadant och jag frågade om han försökte sluta röka fick jag ett elakt svar tillbaka om att nu hade jag förstört allt och han kunde minsann inte sluta när jag tjatade så… typ.
    Så nu håller jag tyst. Men säkra tecken på att det är rökningsabstinens som orsakar det dåliga humöret har jag i alla fall noterat. Att han inte går ut och röker (!) (intelligent av mig att märka…) att han äter ca 20 glasspinnar om dagen och att han som sagt har väldigt kort stubin.

Så, nu är det bara att bita ihop, vara glad och humoristisk och hoppas att han äntligen ska kunna sluta röka. Jag har inte kommenterat med ett ord. Det skulle vara en välsignelse av stora mått om han lyckades så jag vill absolut inte säga något som ger honom en ursäkt att sluta försöka sluta röka.
    Hans rökhosta på mornarna är så vidrig att jag önskar att han aldrig rökt. Efter 25 år som rökare har han utvecklat en djup och rosslande hosta som det skär i mig när jag hör varje morgon. Själv slutade jag röka för en herrans massa år sedan och det var riktigt lätt. Dessutom SÅ skönt att bli av med det stinkande behovet. Jag unnar verkligen min man att klara av det och bli rökfri.

Och så skulle jag slippa vara gift med den elaka herr väs…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Det här med att gifta sig ung och att hålla sig borta från sin man när han försöker sluta röka…

  1. Rosa skriver:

    Vad jag skulle önska att min man slutade röka. Så hoppas din lyckas.

  2. Rosa skriver:

    Ps. Hur går det med klänningen?

  3. Katrin skriver:

    Klänningen… den tänker jag på varje dag, och någon gång lite senare i vår ska jag ta mig i kragen och börja sy… Det enda kruxet är att min symaskin inte fungerat på flera år.Jag har ju storlek 46-52 (beroende på vilken del av kroppen som ska kläs och vilken affär jag är inne på) och kan inte räkna med att finna något som passar i en vanlig affär.Jag har också börjat fundera på sömmerska men då ska jag nog ha köpt den där bodyn eller korsetten som du rekommenderade…

  4. Annika skriver:

    Man älskar varandra, man flyttar ihop och ev gifter sig men det är ju då den stora anpassningen börjar. Inte räcker det med att man älskar varandra. Man måste respektera, vara vän, vara tolerant, underlätta för varandra osv osv. Nog står man gärna ut med en period av dåligt humör mot en rökfri man. Skulle jag också gärna göra :-)Hoppas han lyckas din Sir Väs!Annika

  5. Pysan :o) skriver:

    Bloggsvar:Jag har haft lunginflammation… Snart har jag haft allt på ett år känns det som…Kram Pys

  6. Katrin skriver:

    Annika! Ja en Sir Väs är inte kul…Pysan! Jo, det borde vara nog nu tycker jag! Ha det gott! /Katrin

  7. uno skriver:

    Katrin, jag med försöker. Lyckas tre dar av fyra, elelr fem dar av sex, men ett glas vin till maten gör ciggen efteråt sååå goood. Hostan håller jag oftast borta numer tack var mindre rökning. Good Luck!!!!

  8. Helena P O skriver:

    Katrin: Vi har också varit ihop länge. Jag slutade röka nyårsafton 2003. Kände att jag dödade mig själv pö om pö och ville inte dö! Min man sa att han skulle sluta om jag gjorde det. Men han fortsatte – men så slutade han i augusti förra året. Och det går bra. Han är så stolt och inser att det är så skönt. Mycket beror nog på att man inte vill lukta rök ihop med barnbarnen (vi ska få vårt sjunde i slutet på mars. Ge karl´n en Blend Ultra MENTAL att röka på. Det kan vara en pinne eller en penna – fungerar alldeles utmärkt. Hälsa från mej om han inte väser för ilsket förstås!Angående kvinnor och dera sjå här i världen. Det är ju inte klokt hur kvinnor har det. Vi kan ju inte klaga om vi jämför oss med kvinnor i fattiga länder – men i alla fall. Vi ska inte stå bakom eller framför mannen. Vi ska stå BREDVID! Dewt är dit vi ska!

  9. Katrin skriver:

    Helena PO: Så härligt att ni bägge lyckades. Det där med att hälsa från någon kommer dock inte på fråga. Då är det ”mitt fel” att han inte lyckas. Det där om att inte lukta blä inför barnbarnen verkar som en bra ide, den ska jag prova att säga i ett milt och ömt ögonblick (om det nu kan infinna sig).Kvinnor och män bredvid varandra, som varandras bästa stöd, vän, sällskap, livskompanjon mm mm är precis dit vi ska sträva. Annat vore bara för tråkigt!Ha det gott! /Katrin

  10. Helena P O skriver:

    Katrin: Jag kunde inte heller säga så mycket. Han blev sur – mest för att jag påminde honom om hans svaga karaktär skulle jag tro. Ska man leva ihop får man jämka och hoppa jämfota ibland. Det är sånt som man får ta när man är ett par. Kvinnans list övergår mannens förstånd. Riktigt fri blir man först när man är död.

  11. Pysan :o) skriver:

    Det är inte lätt att sluta kan jag tänka mig… Stå ut! Fast det verkar du ju göra…Och rökhosta kan jag tänka mig inte är så kul.Kram Pys

  12. Rosa skriver:

    Nej han lyckas inte. Han har lovat att göra ett nytt försök, men jag tycker inte motivationen från hans sida är speciellt hög. Hans rökning är tröttsamt för hela familjen. Tonåringarna är lika arga de. Han röker inte inne, men så fort vi ska ut i friska luften vad tror du han gör då? Sonen har också räknat ut hur mycket pengar han gör av med på rökningen och då blir båda barnen förbannade. Skulle därför bli mycket förvånade om de började röka. Dottern håller alltid för nästan så fort hon kommer i närheten av honom och han rökt.

  13. ilse-marie skriver:

    Hoppas verkligen att han klarar att sluta! Min man snusar bara, så det stör inte lika mycket – men jag tror det är ännu svårare att sluta med det… / kramar

  14. Imse Vimse skriver:

    Hoppas att han lyckas sluta. Min gubbe slutade en nyårsafton för över 20 år sedan, han har inte rökt efter det.

  15. ataxia skriver:

    Håller tummarna för din man!Det var också en fråga, eller snarare flera, du ställde på min blogg. Mitt svar är att jag inte tror det finns en praktiskt genomförbar lösning. Vi får nog helt enkelt acceptera att vi inte kan styra andra människor, även om det till slut blir vårt totala fördärv. Vi kan bara göra våra egna val och uppfostra våra ungar efter bästa förmåga. Och hoppas på det bästa om vi känner oss hågade.Däremot tror jag det finns EN lösning, som inte bara skulle korrigera otyget med indoktrinering och även hela en massa problem människan orsakat jorden. Å andra sidan skulle det också ställa till enormt med problem och kraftigt decimera jordens befolkning på kortare sikt, jag skulle snabbt ryka.Blir väl terroriststämplad om jag säger mer, även om det är ogenomförbart och bara ett intressant tankeexperiment. Ett oemotståndligt sådant. :-)/ ataxia

  16. Piraya skriver:

    hoppas han klarar av att sluta, rökhosta är inget trevligt att ha eller att lyssna på. Vaknade ofta som barn av att pappa satt i köket och hostade illa, för att dämpa hostan tände han en cigarett.. men han slutade tvärt och lyckades.. fantastiskt. Det är nog en bra idé att låta lillsonen ta över lite mer av ansvaret även om jag förstår att det är underbart att få rå om den lilla tösen, barnbarn är ju livets dessert sägs det. jag lär väl märka det när det blir min tur.Ha en underbar kväll.

  17. Magnus skriver:

    Gud va gott, feel good…Tack för länken. Grym film med grym konstnär!Hej så länge.-> mangan.

  18. Håller tummarna för dig och Sir Väs!

  19. Marcus skriver:

    Håller tummarna för dig & Sir VÄs och humöret ska släppa =)…roligt du gillade Rossinisaken förresten, den där gåshudskänslan är såå underbar!Hoppas det bästa! klara av 25 års vana är inte fy skam =)Ha en fin kväll!varma hälsn Marcus

  20. Ilskan går snart över, jag håller tummen för att han ska klara av att fimpa för gott nu! Sköt om dig nu och ha en fin dag!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  21. Madonnan skriver:

    Det där med glasspinnarna verkar vara ett bevis som håller!Inte kul, kan du stoppa lugnande i hans kaffe kanske? hehe.Kram! 🙂

  22. Barbamama skriver:

    Jag tycker du har rätt inställning till äktenskap. Men man kan ju inte tycka om varandra varje dag, det finns dagar då man knappt tål varandra men sedan lägger det sig och man har det så mysigt 🙂 Det är äktenskap, man ska kunna älska varandra även de dåliga dagarna.

Kommentera

