Intressant utveckling men ganska förskräckligt. Internationella kvinnodagen behövs tydligen!

Jag läser en massa bloggar som alla handlar om Internationella kvinnodagen. Jag var nämligen inne på bloggportalen och sökte efter sådana bloggar. Döm om min förvåning då en majoritet av de bloggar jag såg var negativa till att dagen överhuvudtaget finns. En blogg utmärkte sig till det positiva. jag har helt sonika kopierat det som  där står. Läs orginalbloggen (Adventurous blog här).

Så här står det…

Idag är det den internationella kvinnodagen. Det finns mycket som är värt att fira, många historiska händelser värda att lyfta fram. De här sakerna kommer jag att fira:

Sverige 1858
En lagändring som innebär att ogifta kvinnor kan söka tillstånd att bli myndiga när de fyllt 25 år införs.

Sverige 1864
Äkta mäns rätt att aga hustrun avskaffas.

Sverige 1870
Kvinnor får tillträde till universiteten.
(Dock fick kvinnor inte gå i kostnadsfria läroverk utan fick själva bekosta skolgången fram till studentexamen.)

Sverige 1919
Lagen som gav mannen rätt att upplösa äktenskapet inom sex månader om kvinnan visade sig inte vara oskuld avskaffas.
(Vad är man om man inte är oskuld? Skuld?)

Sverige 1921
Kvinnlig rösträtt införs.

USA 1945
FN-stadgan som undertecknas i San Fransisco är det första internationella avtalet som fastslår jämlikhet mellan män och kvinnor som en grundläggande mänsklig rättighet.
(Dock trädde kvinnokonventionen (CEDAW), konventionen om avskaffande av all slags diskriminering mot kvinnor, i kraft först i september 1981. Hittills har 173 stater ratificerat den. En av de få stater som fortfarande inte har skrivit på är USA.)

Sverige 1951
Kvinnor blir förmyndare för sina barn vid makens död.

Sverige 1960
Kvinnolönerna avskaffas från kollektivavtalen.

Sverige 1971
Särbeskattning införs.

Sverige 1974
Föräldraförsäkringen ersätter moderskapsförsäkringen.

Sverige 1975
En lagstiftning införs som ger gravida kvinnor rätt att själv bestämma om de vill avbryta graviditeten upp till den 18:e graviditetsveckan.

Sverige 1983
Kvinnomisshandel på enskild plats faller under allmänt åtal.

Sverige 1987
Den första kvinnliga vd:n i ett börsnoterat företag.

Sverige 1997
Den första kvinnliga biskopen.

Och så lite önsketänkande:

Sverige 2007
Sveriges största parti får för första gången i sin 118-åriga historia en kvinnlig ordförande.
(Om inga privata småinköp på kreditkortet noteras innan dess förstås)

Sverige 200x
Föräldraförsäkringen individualiseras

Sverige 200x
Män och kvinnor har lika lön för lika arbete.

Sverige 200x
Människan är normen.

 

Jag bara måste skriva en kommentar. Så här skrev jag…

Uj, så bra du sammanfattat viktiga årtal. Det känns skamligt att vissa saker hänt ”så sent”. Jag menar, Kvinnor blir förmyndare för sina barn vid makens död först 1951???
Att USA inte skrivit på CEDAW konventionen är gräsligt knepigt.

Jag tänker kopiera din lista och lägga ut den på min blogg (med länk till dig naturligtvis) om det är OK för dig.

Ha det gott! Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Intressant utveckling men ganska förskräckligt. Internationella kvinnodagen behövs tydligen!

  1. uno skriver:

    Yepp, bra gjort. Tack vännen, kommer litet mer till dig när jag samlat ihop mig. Hittade en stubbe idag. kramar

  2. Madonnan skriver:

    Allt som har med kvinnor att göra är väl positivt! Och jag också i min blogg om det 🙂

  3. Marcus skriver:

    självklart ska vi ha en internationell kvinnodag, jämlikhet och mänsklighetens värde måste man påminnas om, i detta informationssamhälleIaf en av de där önsketankarna har gått i uppfyllelse (nästintill säkert) =)Kram & önskar dig en skön kvällvarma hälsn Marcus

  4. Karolina skriver:

    Jag har väl tyckt att dagen är ganska ”tramsig”…tills jag satt i bilen och hörde;”idag firar vi internationella kvinodagen. Men inte till förmån för oss kvinnor utan vi ska tänka på de kvinnor som jobbar för sin överlevnad, för kvinnor utan rösträtt, för kvinnor utan mat, möjlighet till utbildning, självförsörjning…”Så jag gick in i godisaffären och köpte hjärtan från Marabou till eftermiddagsmötet…men till förmån för Marabous vinst. Men ok, jag ändrade uppfattning. Det var viktigt idag

  5. Sara skriver:

    Katrin,Tack för komplimangen! (Vilket jag självklart tar det som när någon citerar ett helt blogginlägg från mig.)Den 8 mars är en viktig dag. Fast jag önskar att den skulle slippa finnas.

  6. Magnus skriver:

    Intressant läsning och upprörande.heja alla kvinnor!Jag testar att permalinka hit. har aldrig gjort sånt…kanske går åt helskotta.-> Mangan.

  7. Helena PO skriver:

    Katrin: Den där listan borde hänga i alla kök!

  8. Katrin skriver:

    Jo, tack för alla era kommentarer. Jag får skrämselhicka när jag läser listan. Vi måste alla behandla alla andra (män OCH kvinnor) som likvärdiga, jämlika och precis lika viktiga.Självklatr anser jag.Ha det gott! /Katrin

  9. Kang skriver:

    Viktigt inlägg, Katrin! Det finns mycket att jobba för både på hemmaplan och ute i världen. Det vore skönt om vi kunde tänka lite längre än våra egna små näsor. Och även om vi nått längre än på många andra håll i Sverige så är det vi uppnått aldrig självklart utan något som vi måste värna och skydda.Vore också trevligt om man kunde ge lite mer cred till alla de kvinnor som gått före oss och skapat förutsättningar för det liv vi har möjlighet att leva idag.Och som incest- och våldtäkts och kvinnomisshandelsoffer så kan jag säga att det FINNS kvinnor som fortfarande inte har det speciellt bra även i Sverige och att det inte enbart är deras fel att det är så.Värme/Kang

  10. Anna skriver:

    Hej! jag har ”snott” fakta och årtalen från din sida till ett inlägg hos mig! Allt gott!A

Kommentera

