Gamla fotografier, UJ vad skannern är rolig!!

Jag har ju fått en skanner i julklapp men inte installerat den pga av att jag inte haft en egen dator hemma. Nu när jag fått min nya dator har jag självklart också satt ihop den med skannern. Det tog ett tag och var inte helt självklart hur allt skulle sitta ihop men jag var envis och gav mig inte när lillsonen ville fösa undan mig och ”visa hur man gör”.

Jag har verkligen roligt, att se de gamla fotografierna på skärmen efter att ha läst in gamla orange negativ, att kunna ta ut delar av fotona, kunna ta fram orginalfärg mm bara med ett musklick eller två.

Jag har redan flera favoriter, vad sägs om dessa två raringar? Det är våra två äldsta barn när de är strax runt 4-6 år. Inte skrev jag upp året på baksidan av fotona inte… Storsonen är ju nu 26 och har precis tagit bort stålställningen han haft fastskruvad i vänstra underarmen (komplicerat benbrott, se här) och rara dottern är nu strax 24 år och bor i London där hon arbetar som croupier (se här).

Men DÅ, var de mina små raringar!
     

och så de berömda glasögonen…
 

Fotot ovan är av mig och min Sir Vääs när hela familjen var på skidsemester i Hamra, året är 1994 och jag lovar, då valde man stora glasögon. Det var modernt sen mitten av 1980-talet. Det är en ruskigt skakhänt person som fotat, i min familj är jag fotografen så i stort sett alla foton på mig är oskarpa. Jag får se om jag hittar någon som är bra så jag kan visa Annica (Rubinum) hur jag såg ut när vi var skolkamrater i Göteborg.

Jag tänkte lägga in en bild på lillsonen också men det gick inte. Det är nog ”cacheminnet” eller något som är fullt. Finns det någon här i Bloggby som kommer ihåg hur man gör för att tömma det?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Gamla fotografier, UJ vad skannern är rolig!!

  1. ilse-marie skriver:

    Härliga bilder! Dina glasögon påminner om Perssons innan bytet. Jag vet, jag hade själv ett par jättar (som tur är har jag aldrig behövt ha de ute bland folk). Men visst är det kul med gamla foton. Älskar själv att titta i album. / önskar dig en fin vårdagjämning – i morgon! / kram

  2. Marcus skriver:

    Vi fick se massor av intressanta grejor, minns inte alla hihi Men den röda tråden var att få en blick av Mälardalslandskapet och dess olika karaktär, från lerslätter och ängs-betesmarker med dess enar och så och hur drumliner och åsar är placerade och höjdskillnader och trädvegtyper etc 🙂 Åh, häftigt! Vi såg lite gäss och svanar och några tofsvipor i Hälstaviken (tror jag det heter) utanför Enköping hehe, hyrbil är bra, slipper tvätta den efteråt 😉 Vi fick alla väder mars månad erbjuder! 😉 kram & önskar dig en skön helg!…Mamma hade just sådana brillor med, och idag ska de vara pyyyttesmå hehe

    • Katrin skriver:

      Så härligt att ni hade en givande exkursion, jag kan dock tänka mig trevligare väder för uteliv…Jo, ekologin här i Uppsala var rolig att läsa. Limnologin och vattenvården i Lund hade dock ännu häftigare exkursioner. För att inte tala om biologin i Umeå. Då var vi bla en vecka på Lovund, en ö strax under Lofoten ute i Atlanten och så direkt på det en vecka i hemavan fjällen. Jo, jag kan väl vara din mamma…;o)Ha det gott! /Katrin

  3. uno skriver:

    Brrra. Fina bilder och härliga barn. Med min nya kamera kommer nya perspektiv, ha det i snön fast det var ett tag sen. Hej hopp!

  4. Madonnan skriver:

    Roligt att se!Vilka söta barn, tänk va tiden går…Visste inte att du o Annica varit skolkamrater, kul! Hoppas du mår bra 🙂

  5. Imse Vimse skriver:

    Jag är också fotografen, därför finns det inte många bilder på mig. Men det lider jag inte av!Har också haft jättelika glasögon på 70-80talet. Vi får se om det blir modernt igen.Kram

  6. Nu har du fullt upp med alla dina gammla bilder, det är väl kul att hålla på med och alla minnen som ploppar upp! Njut av dagen nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  7. Helena PO skriver:

    Katrin: Va´kul! Då hamnade jag ånyo mellan Virtanen och Skugge på Bloggportalen. Alltid nåt! Har inte gjort dig till favvo där heller – har kommit av mig. Gör det endera dagen så det inte ser ut som jag gör det bara för att du gjort det! Ha, ha, ha…. Trevlig kväll!Kul med scanner. Vackra barn! Att man kan få ha så kul med bilder! Glasögonen på den tiden var hemska. Du såg väl Göran Persson stora brillor på TV igår – och det var slutet på 90-talet.

    • Katrin skriver:

      Ha ha… ingen brådska med det. Det får ju inte se misstänkt ut som tjänster och gentjänster väl?Livet leker, inte. jag får inte in några fler av mina nya foton.

  8. Magnus skriver:

    Ha ha..Ja glasögon är ju ett tidsdokument om något!Lugn, bara lugn.. man kommer att skratta åt vår tids bågar också. Promis!-> mangan.

  9. Rosa skriver:

    Vilka härliga lintottar du haft (och har).

Kommentera

