Trädgårdsdrömmar…

Angående trädgården. Texten om trädgårdsdrömmar skrev jag 2007… (se nedan) men i år har vi inte gjort en enda minuts trädgårdsjobb. Vi skaffade en egen trädgårdsmästare istället när trädgården växte igen totalt. Hon kommer 2 timmar i veckan och röjer. Det räcker i år för oss. Allt annat som kräver tid är viktigare!

Foto av Ella i Maj 2011 där man kan ana ”gräsmattan”…

Skrivet 2007

Jag har en stor trädgård, ca 2000 kvadratmeter är tomten på så tar huset lite plats. Resten … ja, det växer gröna saker i den…

Härom året anla vi två gräsmattor, en liten på ca 300 kvadrat till söder om huset och en lite större i norr. Resten är synligt berg och naturtomt. Jag har en man som inte gör ett vitten i trädgården men ifjol våras bestämde han sig plötsligt för att vattna (och köpte slangar, slangvindar, sprinklers, rotvattnare mm) och så skulle här gödslas. UJ efter några veckor var det dax att klippa gräsmattorna och så fortsatte han hela sommaren. Att det var bevattningsförbud hade varken han eller jag en aning om (var man nu tar reda på sådant) och vi hade OTROLIGT fina gräsmattor. Alla fruktträd vi satt växte så det knakade, fast inte fick vi frukter… Jo, vi fick ju vindruvor!

Så, vad detta år ska leda till i min och min mans trädgårdsutveckling har jag ingen aning om. Bara det att det man gör ska vara PRECIS så mycket som man har lust att göra, annars blir det fel.

Så, har du lust att inte göra ett smack, gör ingenting! Har du lust att köpa sommarblommor, köp i så fina färger som du gillar och strunta i färgkoordinationen. Själv handlar jag ganska många sommarblommor någon gång runt midsommar och har sedan prunkande krukor, hängamplar mm till oktober. Jag väljer petunior (rosa, blå, lila, vita, röda), pelagonier (rosa), hänglobelia (blå), krasse (orange/röda), kryddväxter och sådana som ser ut som prästkragar. Som sagt, en salig blandning men jag blir glad av blommor.

Ha det gott! Och lycka till i trädgården! /Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trädgårdsdrömmar…

  1. fabostintan skriver:

    Är det något jag saknar i mitt ”förra” liv med exet, är huset och tretusen kvadrat trädgård! Jag vaknade gick upp och ut, varje dag på sommaren och hösten, och bara ”pysslade”….underbart! Nu är det en balkong som är överhopad med växter som gäller haha….liiite skillnad om man säger så 🙂
    Syns på FB 🙂 (AB-bloggarna)

  2. katrinbiolog skriver:

    Jag ser att detta blev ”publicerat 2007″… Jag som trodde att jag skrev det nu 2011. En TIDSRESA!!!!

Kommentera

