Historiska foton… till Rubinum Annica egentligen men ganska kul för mig också!

Jag har ju i några dagar försökt lägga in några foton på mig själv från fornstora dagar. Jag och Annica (Rubinum) gick i parallellklass i Göteborg ht-74 och vt-75. Men jag börjar visa lite foton från innan jag flyttar…

Det här är jag och min lillasyster Susanne (7 år) på ängen nedanför vårt hus i Gimåt utanför Örnsköldsvik. Det är juni 1972 och jag är 13 år. Jag fick en Kodak Instamatik kamera i julklapp och en av grannbarnen fotade oss bland midsommarblomstren med min kamera. Det här är ett av mina favoritfotografier, alla kategorier. Det är sommar, jag tyckte (och tycker) mycket om min lillasyster, mamma och pappa hade inte berättat att de skulle skiljas och allt var gott i världen.



Här är jag sommaren 1973, ett år  senare och 14 år gammal. Veronica, en granntjej som var ett år yngre än jag hade ambitionen att bli hårfrisörska. Hon klippte och klippte och ett tu tre hade jag ingen lugg kvar… Här är jag i juli, på scoutläger (jag var SMU-skout) och fotot har jag både tagit själv (med självutlösare) och framkallat helt själv. Nu visste jag om skilsmässan, mamma höll på att packa och det var massor av tråkigheter i familjen. Men här på lägret var det lungt och roligt. T-shirten köpte jag på en seconhandaffär, den var cool och jag gillade när alla antog att jag varit i Halmstad (vilket jag inte varit…).


Sommaren 1973, jag badar, är lycklig och sommaren är härlig.



Vintern 1974 strax innan jag fyller 15 år är jag i Skulebacken och åker skidor. Byxorna hade Ann, pappas nya sambo sytt. Tröjan hade min mamma stickat och jag är oerhört modern och känner mig superfin! Skidåkningen var fantastisk, solen stekte och snön var perfekt. Mina tre nya ”styvsystrar” är alla med och åker skidor fastän de tre tjejerna och deras mamma Ann kommer från England och aldrig stått på skidor innan… En av dem, mellantjejen Denise, har lånat fina skidor av en avvåra grannar. Den ena skidan lyckades hon tappa uppe vid stugan där vi skulle fika, skidan halkade långsamt bakåt på skaren, och försvann över stupet trots att Denise försökte springa ikapp den och stoppa den. För den som sett Skulebergets brant är det inte konstigt att vi aldrig fann den skidan igen…



Här står jag utanför min skola, jag har slutat 8an, är 15 år och om bara några veckor ska Ann och hennes tre döttrar flytta hem till England och pappa, jag och mina två ”riktiga” systrar ska flytta till Göteborg. Året i storfamilj med 6 tjejer som alla var i samma ålder kommer jag aldrig att glömma, det var verkligen händelserikt och roligt.

Pappa ska gå på Chalmers och bli arkitekt. Jag ska gå 9an på Karl-Johansskolan och det är otroligt tråkigt att behöva flytta från vårt hus, mina vänner och min klass. Jag hade gått i samma klass sen 1an och denna bild från skolavslutningen säger ganska mycket… Jag hade på mig ett par riktigt fina märkesjeans, Hollywood och jeansjackan hade jag sytt själv. Platåträskorna gjorde mig kanske en decimeter längre… Jag är supercool!

I Göteborg fanns det en ungdomsgård som jag och min ett år äldre syster Annika ofta gick på. April 1975 (innan jag fyllde 16 år) åkte hela gården till Oppdal i Norge på en veckas skidresa. Annica (Rubinums) ena klasskompis Ulf Sjöstrand var med. Det är han som står längst till vänster på bilden. Alla hade varit på en affär i Oppdal och köpt solglasögon och alla var bara såååååå coola!

Ifrån hela året i Göteborg kan jag inte hitta ett enda foto av mig själv. Men, jag har i alla fall detta av min storasyster Annika. Hon var och är otroligt söt. Eller hur?

Min älskade storasyster Annika 17 år i Oppdal i Norge på skidresa med ungdomsgården på Chapmans torg.
Eller hur Annica Rubinum, visst var gården på Chapmans torg?

Det är värst vad mina minnen är komplexa. Det var vidrigt, spännande, hemskt, roligt och skräckblandat att flytta till Göteborg EFTER 9an börjat…  och gå ett år där på karl-Johan. Efter 8 år i en liten klass i Örnsköldsvik med alla andra från lilla Gimåt…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Historiska foton… till Rubinum Annica egentligen men ganska kul för mig också!

  1. Det är fina bilder, kul att få se dig som ung! Sköt nu om dig och ha en trevlig helg!Vickehttp://www.vicke.be/m…

    • Katrin skriver:

      Jag ska in o klicka vilt bara jag varit på min storhandling. 2 födelsedagsbarn (Ella 1 år och Ellas farfar (min man) 49 å) kräver lite god mat. Ha det gott idag! /Katrin

  2. Karolina skriver:

    Wow, vilken fotoresa, det uppskattade jag mycket 😀

    • Katrin skriver:

      Jag hoppas verkligen innerligt att du nu får vara smärtfri och njuta av Cap Verdesemestern så mycket du bara kan!Ha det rysligt gott! /Katrin

  3. Piraya skriver:

    wow härliga bilder… önskar jag hade en scanner också, fotografierna får en att minnas det man förträngt av en eller annan anledning *ler*jag tror det tar mer på krafterna att ta hand om en 1-åring och handla än det gör att träna och ta en promenad.. kram och ha en skön helg.

    • Katrin skriver:

      Jo, en ettåring tar på krafterna, jag har just jagat runt henne hela förmiddagen och sen bara måste jag sova en timme… Nu ska jag iväg o storhandla till födelsedagsfesterna ikväll. Ella 1 år (idag) och hennes farfar (min man, 49 år igår) kräver lite god mat.Ha det gott! /Katrin

  4. Annica* skriver:

    Wow! Detta var skitroligt! Visst känner jag igen dig! Kul med bilderna på Annika & Uffe också.Ja visst var det på Chapmans torg, va mycket kul vi hade där.Tänk att du kände det läskigt att komma till Göteborg, du smälte ju in perfekt!Tack för bilderna.

    • Katrin skriver:

      Jo, det var roligt i Göteborg men du kan ana hur läskigt det var att flyta från villa i liten förort till Ö-vik till höghusen.Naturligtvis var det en massa roligt som också hände i Göteborg. Tack o lov för att livet inte enbart är svart. Känner du igen någon annan på bilden med Ulf. Alla kom ju från gården.Ha det gott! /Katrin

  5. Madonnan skriver:

    Vilka fina minnen och bilder!Du ser lång ut, men har för mig att du är en kortis liksom jag??Halmstad – där har jag bott i sju år… 🙂

    • Katrin skriver:

      Ha! Lång? Jag är 164 cm med massor av ”sträck” och god vilja…Så ROLIGT du tycker jag ser lång ut!

  6. Helena PO skriver:

    Katrin: Roligt med en liten resumé. Hollywoodjeans gick jag jämt i. Vida ben och högt skurna. Bilderna du lägger ut på bloggen – gör en kopia av orginalet och gör bilderna för bloggen 72 dpi. Det blir onödigt tungt annars.

    • Katrin skriver:

      Precis vad jag gjort med fotona. Kopierat dem till egen fil, minskat till ca 25 kB och ändrat till jpeg. Riktigt hur många punkter per inch det blev vet jag inte riktigt dock. Men inte kan det vara så många med så få kilobytes…Tack för alla dina hjälpsamma tips! Ha det gott idag! /KatrinPS Hollywoodjeansen var precis som du beskriver, sköna, höga med fräck benvidd. Med dem på var man drottning…

  7. Helena PO skriver:

    Katrin: Du kan inte bara ha 25 kb i bilden. Du måste ha minst 72 dpi. Ska du trycka i tabloidformat med 45 grams papper som Expr och AB måste du ha 170 dpi – magasin 200 -300 dpi.

    • Katrin skriver:

      Orginalbilden efter skanning var 300 dpi och då blev den ca 2-3 MB stor. Nu drog jag ned den till ”medium size” men det är inte angivet hur många dpi det är. Bara att bilden gick ned till ca 125 kB. jag vet inte hur jag ska se hur många dpi det är.Ha det gott! /Katrin

  8. Annica* skriver:

    Haha… jag kollar och kollar men era fräcka brillor täcker ju halva fejset!Eventuellt att det är Ingela bredvid Uffe.

    • Katrin skriver:

      Jag tror att hon som står direkt till höger om Uffe på bilden var hans tjej, hette hon Ingela?Känner du igen någon fler? Ha det gott! /Katrin

  9. Piraya skriver:

    tänk om man hade en gnutta av den energi som en ettåring har :-)hoppas ni får en fin dag och att Ella tycker om tårta och firande.. så klart hon gör Kram

    • Katrin skriver:

      Jo, födelsedagen blev finfin. Ella fick klossar av sin farbror med fru. Som sen satt och byggde torn i ”timmar” som Ella glatt kunde riva.Tårtan med banan, hallon och klementinklyftor var bara SÅ god. Ella hoppade av otålighet mellan tuggorna och gapade som en fågelunge!Ha det gott! /Katrin

  10. barbakvinna skriver:

    vad häftiga bilder..

  11. ataxia skriver:

    Hehe, hajade till lite, för på ”bikinikortet” ovan såg bakgrunden ut som snö vid första anblicken. Lugn, fattar nu. 🙂 / ataxia

  12. Sköt nu om dig och ha en fortsatt trevlig helg!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  13. Rosa skriver:

    Vad roligt att få läsa och se bilder!

  14. Imse Vimse skriver:

    Vad kul att se dina bilder. Jag har aldrig provat att scanna in några bilder, måste försöka göra det.Är du 59:a? Jag är 56:a.

    • Katrin skriver:

      Jo, jag är en av de sällsynta -59orna. Jag känner i stort sett ingen annan, inte här på bloggen heller. Jag undrar ibland var alla andra femtionior håller hus. Femtiosexorna, denna fantastiska årskull bara vimlar det ju av…;o)Ha det gott! /Katrin

  15. Magnus skriver:

    Läckert med scanner och att botanisera bland gamla bilder!Helt klart.En direkt fråga till Biologen Katrin:Är det här normalt, tror du?http://blogg.aftonbla…Ha det gott i veckan.-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Det var finfina foton du tagit och VILKET ruskigt drama!Jag ska försöka svara, jag som är biolog… Självklart kan jag inte allt om alla djur. Jag jobbar ju mest med miljögifter och havet. Men, jag har läst mycket om djurs beteenden (etologi) och jag har en rumsgranne som är ornitolog på fritiden så vi har gemensamt kommit fram till att beteendet du såg är naturligt (dvs har iakttagits många gånger) och kan ha två olika orsaker. Revirstrid eller skråvmål… jag beskriver situationerna mer utförligt som A och B.A, Hannen som åkte in i fönstret blev jagad av den andra hannen därför att han kommit in i den jagande hannens revir. Vanligtvis slutar en sådan ”inträngning” i att den inträngande fågeln blir jagad ut ur reviret, med kraft! Om då den fågeln dimper in i ditt fönster och landar på marken tar den jagande fågeln och fortsätter att försöka bli av med rivalen, han är ju fortfarande kvar i reviret och det ska hävdas till varje pris. Att hacka mot huvudet, ögonen och nacken är då ett normalt beteende. Hade inte fågeln varit skadad hade den endera flytt eller hackat tillbaka (och kanske även tagit över reviret). Nu kunde den inte fly och revirägaren fortsatte hacka till den andra fågeln ”flytt”, till den dog.De fåglar som tittade på kan ha varit honor, som spanade in den revirhävdande hannens kraft och ”revirhävdandebeteende”… för att se om han dög. För att senare låta sig befruktas av honom.B, Det kan ha varit födobeteende. En del mesar (tex talgoxar) kan ge sig på skadade fåglar (eller fåglar som fastnat i ringmärkningsnät) och hacka på för att få mat. Mesar gillar animalisk föda (talg, kött mm) och ser den skadade fågeln som ett bra och lättåtkomligt mål mat.Men… jag lutar mer åt A. Detta pga att tiden på året är när revirstriderna är som hetast och att det gick så fort mellan den ene flög in i fönstret och den andre flög på honom och började hacka. Du skriver heller inget om att den attackerande hannen verkade att äta av den skadade och det borde du ha sett om så var fallet.Så, mer än så kan jag inte bidra med, jag hoppas dina barn förstår de två beteendena och att de är naturliga för fåglar, naturlig i deras värld.Ha det gott! /Katrin

  16. Sköt nu om dig och njut av dagen!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  17. Hedda Hooper skriver:

    Trevliga bilder!

  18. Helena PO skriver:

    Katrin: Har gjort likör på björnbär. Gott! Men det absoluta höjdaren är häggbärslikör. Det ska jag skriva ett inlägg om snart.

    • Katrin skriver:

      Mmmm, häggbärslikör verkar lite speciellt. Men Åkerbärslikören jag gjorde hävdar jag bestämt är vinnaren i vår ”godaste likören någonsin” tävling. Fast… det förstås… om jag fick smaka av din häggbärslikör kanske jag ändrar uppfattning.

  19. Helena PO skriver:

    Katrin: Det kan man se i photoshop. Men 125 kb är inte så tungt. Det tar nog flera år till innan träden bär frukt. För mig och min buske tog det minst sex år – men sen blev det med råge. Bilden på morellerna i mitt inlägg har jag tagit.

  20. ataxia skriver:

    Avfrostningen ska nog inte behöva ta så lång tid. Frysen ser inte värre ut än annars när den frostas av, och då brukar det gå på mindre än en timme. Som du, kastruller med varmt vatten, samt assistans av hårtorken brukar göra susen./ ataxia

  21. Hedda Hooper skriver:

    Trevlig bild du målar upp! Korkek till alla! Behagligt ska livet vara och det är det ju runt vårt lilla AB-torg med lite smärre undantag förstås. Men sånt är ju livet!När jag tittar på dina bilder kommer ett uttryck upp: Slender touch!

  22. Imse Vimse skriver:

    Jag känner åtminstone två 59:or, min mans bröder.Ja, 56 är ju en välkänd årgång!

Kommentera

