Födelsedagsfesten… Uj, nu är jag helt slut!

Lillsonens dotter Ella fyllde ett år i lördags. På lördag kväll kom min man (Sir Vääs) hem från en lång resa till annat land och han hade fyllt år på fredagen (23/3) när han inte var hemma. Med andra ord skulla både Ella och Sir Vääs firas på lördag kväll.

Rara mamman och lillsonen (Ellas unga mamma föräldrar) ville åka ensamma till stan på Lördagen och köpa en gemensam present till sin lilla ettåring. Med andra ord så fick jag äran att vara barnvakt. Ella är en pigg unge som kräver 100% tillsyn så inte fick jag något gjort under större delen av förmiddagen och halva eftermiddagen. De unga föräldrarna kom hem och jag kunde åka och handla. Oj, vad det var fullt på affären och OJ vad jag handlade.

Väl hemma var det bara att lassa in allt i skåpen och börja laga mat. Det här bjöd jag på,

Förrätt
2 Snittar av vitt rostat bröd (med bortskurna kanter), en med vitlöksmajonnäs, färskskalade räkor, coctailtomat och lite dill, den andra med skagenröra, coctailtomat, lite dill och så tre smala klyftor av citron bredvid. Det blev festliga ”mackor” och alla lät sig väl smaka.

Huvudrätt
Potatisgratäng med 2 vitlökar, 7 dl grädde, mjölig potatis och salt/svartpeppar. Det var nog en av de godaste gratängerna jag gjort. Två vitlökar i gratängen, både som klyftor och pressade var suveränt!

Grillad entrecote eller oxfile efter önskemål.

Salad med isbergssalad, coctailtomat, olivolja, svartpeppar och lite salt.

Tårta
Sockerkaka med mosad banan, hela hallon (från djupfrysen) och grädde. På grädden dekorerade jag med klementinklyftor från konserv som jag låtit rinna av länge. Allt för att det inte skulle vara så sockrig tårta utan att Ella skule kunna äta.

Och äta det gjorde vi… Vi kom inte igång förrän alla kommit, och Sir Vääs flyg var lite försenat så han kom inte förrän klockan sju på kvällen, men OJ vad vi åt sen. Ella formligen HOPPADE i sin stol när tårtan kom fram. Gapade gjorde hon som om hon inte sett mat förr… Vad är det som gör att en ettåring vid blotta åsynen av en tårta kan se att det är något gott som vankas?

Jag hoppas att jag kan lägga ut lite foton senare. Min kamera fungerade inte för den hade slut på sina batterier. Det har aldrig hänt förr med min strömslukare till kamera… (En HP Photosmart 812 typ) och var mina svindyra 2300 ampere, uppladdningsbara, nya batterier har tagit vägen är ett olöst mysterium. Lillsonen fotade dock med sin kamera så jag kanske kan tigga till mig lite foton av honom.

Det var i alla fall en verkligt trevlig och alltigenom lyckad kväll. Ella fick klotsar (Brio) av sin farbror och faster och de satt sen och byggde höga torn som Ella glatt tjutande rev ned. Och det gjorde de utan att tröttas i ”timmar”. Själv halvlåg jag helt slut i en soffa och fick tvinga mig själv ut i röran i köket för ”efterfesten” med diskmaskinen… Trots att söndagen kommit emellan är jag fortfarande helt slut, det ÄR jobbigt med födelsedagar och värre lär det bli. Nästa år fyller Sir Vääs nämligen 50 år… Jag bävar!

Ha det gott! /Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Födelsedagsfesten… Uj, nu är jag helt slut!

  1. ilse-marie skriver:

    Härligt att se alla gamla foton! Man känner ju igen klädmode och sånt… jag är född 1961, men minns allt det där jag med! / ha en skön vecka i vårvärmen! / kram

    • Katrin skriver:

      Ja klädmodet var tufft och sexigt, o alla fall tyckte jag det då jag var tonåring. Dagens tonåringar… de tror de inte har något mode men OJ vad de kommer att skratta när de ser sig själv om sådär 20 år. Så, du är en 61-a… det verkar vara en finfin årgång!Ha det gott! /Katrin

  2. Piraya skriver:

    låter mumsigt, inte undra på att du blev utslagen efteråt.. :-)önskar jag hade fått vara med på ett hörn, ni verkar ha det så himla mysigt tillsammansKram

    • Katrin skriver:

      Himla mysigt har vi, jobbigt att hålla på en hel dag var det dock.Lite roligt är det att storsonens rara fru alltid har något gott att säga om vårt hushåll/familj/hem hur stökigt det än är… Hon kommenterar att vi så ofta skrattar, att vi verkar älska våra barn kravlöst, att vi inte grälar, att vi berömer, att vi verkar tycka om varandra, att vi har sådan humor… efter sådana kommentarer ser i alla fall jag lite annorlunda på vårt stökiga men ack så speciella hem.Beröm behövs! /Katrin

  3. Magnus skriver:

    Hm…Kan förstå att någon är lite trött…Vad ambitiöst!Tack för ett så fint uttömande svar om fåglarnas kannibalism-beteende…Hej!-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Bloggsvar…Lite speciellt det där med fotografen mm.Och OJ så blå ögon, inte en tillstuymmelse till gult/grönt/brunt eller annat som är så vanligt bland allt blå. Jag har tre i familjen med blåklintsblå ögon, Sir Vääs, storsonen och rara dottern. Jag har lite gult runt pupillen och lillsonen ganska mycket brunt. Hans ögon ska jag fota några gånger, de kan vara bly-grå, ljusgröna, hasselbruna, medelhavsgrön-blåa mm. Alltid olika…Ha det gott! /KatrinPS Jag är bara glad när mina ”expertkunskaper” behövs. Fram för mer BIOLOGI!Moahahahahahahah…. (vilt skrikande, svängande någon tjock biologilunta)

  4. Madonnan skriver:

    Vilken fest!!God gratäng, den blev jag sugen på…Kram 😉

    • Katrin skriver:

      Jag håller på att ”gå ned i vikt” tror jag i alla fall… men riktigt HUR vet jag inte alls. Jag gick ned 15 kg mellan april i fjol (då jag började blogga) och till julen. Men sen dess har jag gått upp 5 kilo. BLÄ, jag vet inte riktigt vad jag håller på med och tänker inte så mycket på maten. Potatisgratängen… Läskigt god och det vill jag ju inte missa.Ta vara på din egen hälsa och ät allsidigt. Jag tror som du att kroppen behöver alla näringsämnen. Lite mindre av allt dock om man ska gå ned i vikt.;o)Ha det gott! /Katrin

  5. Maggis skriver:

    Det var ju bra att du fick lite förträning då till Sir Vääs stora fest.Ja farmor och allt klart du blir trött vi är ju inte 25 längre fast du kanske inte har fyllt 29? (L)Så god maten såg ut..tårta gillar jag, men försöker hålla igen. En tårta som är smaskig är att mosa banan i ett lager och så lägga chokladpudding i ett lager. Sen tar man grädde över tårtan. Den har jag aldrig varit med om att ungar (eller vuxna) inte gillar.Kram

    • Katrin skriver:

      Maggis, jag har glömt käka våfflor! Men tårta… Den vanligaste varianten i vårt hem är den med mosad banan och chokladkräm. Då blandar jag florsocker med ett ägg, vispar frenetiskt till den är fluffig, hackar i ca 100 g hårt smör som jag mosar länge med en gaffel, massor av kakao och lite (lite!) kaffe.Den verkar väldigt lik din med chokladpudding!Ha det gott! /Katrin

  6. Imse Vimse skriver:

    Vad sugen jag blir på potatisgratäng med mycket vitlök, mmm….Förstår att alla blev mätta och belåtna. Trevligt kalas!

    • Katrin skriver:

      Jo, den var god, även dagen därpå…;o)Bloggsvar:Jag tyckte vi hade sexiga kläder på 70-talet jag.Jag är ju en -59a och jag hade i början av -70 till ca -76 tajta jeans, med utsvängt därnere, tajta v-ringade t-shirts med snörning. Supertajt jeansjacka till det… Modet var för Hårdrock/raggare och som sagt, jag var cool då…Sen ca 1976-77 och senare skulle man ha smalspåriga vinröda manchesterbyxor, vinrödrutig flanellskjorta, näbbstövlar, palestinaschal och vara ”vänster”.1980 när vi gifte oss var det precis som du beskrev det! Enkelt och shosefritt (hur nu det stavas?). Så mysigt att din man sydde din klänning! Jag köpte min på en vanlig affär, fem minuter i 18 kvällen innan bröllopet…Jag avundas INTE de unga idag! Kravfullt, bantnings- och tränings hysteri, pryl-hysteri mm. Det kan inte vara lätt!Ha det gott! /Katrin

  7. Det var ingen dålig middag som dukades upp!! Njut nu av Våren och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

    • Katrin skriver:

      Tack för Marie Fredriksson så här på morgonen i ”den bästa dagen i mitt liv”. Nu ska jag bara skapa den dagen också.;o)Ha det gott! /Katrin

  8. Imse Vimse skriver:

    Bloggsvar: Tänk att jag glömde näbbstövlarna, och plyschkläderna som Pinglan skrev om. Varför sparade man inte jordskorna och näbbstövlarna?Kram

    • Katrin skriver:

      Jag blev inspirerad av dig (och mina fina foton) och har skrivit mer om 70-tals modet idag.Ha det gott! /Katrin

  9. ZOL skriver:

    Vilken middag- jag som läser detta innan jag ätit frukost blir nästan svimfärdig (ångermanländska) av hunger…Hur går det förresten med Sir Vääs och rökningen?

    • Katrin skriver:

      Jo, min middag blev väldigt uppskattad, speciellt snittarna och det goda köttet. Vi har turen att lokala COOP säljer kött från ekologiskt uppfödda (Krav) djur härifrån Uppland. Så man kan frossa i gott kött och dessutom ha gott samvete eftersom djuren fått ha det så bra som möjligt.Sir Vääs röker som vanligt… och det goda humöret är tillbaka… BLÄ!Ha det gott! /Katrin

Kommentera

