70-tals mode, Lodenrocken! Eller hette det duffel?

Nu är jag inspirerad av alla foton jag skannat in de senaste nätterna. Här ska bloggas mode!

Jag börjar med min älskade, supermoderna lodenrock / duffel (Hasses kommentar (och mitt vaknande minne) säger att det var en duffel!).

Vår Pappa släpade med mig och min ett år äldre syster Annika på en gammaldaxgs damekipering i Örnsköldsvik. Året var 1972 och här skulle köpas VARMA vinterkläder. Jag och Annika var 13 och 14 år och vi stönade av förtvivlan. Vad skulle pappa hitta för vidrigheter, Pappa och damen i affären hade ingen aning om mode utan de brydde sig enbart om att tyget skulle vara av tjockt ylle, att fodret skulle vara var si och så varmt.

MEN, döm om vår glädje när damen på fullt allvar föreslog att vi skulle gå ned i källaren för att se på gamla dufflar, överblivna sen årtal tillbaka. WOW, de var ju superinne!! Pappa hade ingen aning om mode och att vi blev skolans ”modernaste”  men jag och syrran var så glada och lyckliga över våra ”långdufflar”. Till den hade jag en LÅNG vit stickad halsduk och en öronlappsmössa i vitt fuskskinn. Det ser inte speciellt ut nu idag men Då 1972 var jag bara SÅ cool!



Här står jag i min supermoderna duffel år 1972. Framför vårt hus i Örnsköldsvik.



Det är min lillasyster som fotograferat, på vårvintern 1972 (ca februari/mars) och här sitter jag på en getabock i vår lilla lekpark. Utsikten är över Höglandssjön med bostadsområdet Kroksta på andra sidan. Där gick vi i skolan så varje dag knatade vi över isen. Vi hade en genväg på vintern! När isen gått fick vi cykla LÅNGT tyckte vi, runt halva Höglandssjön och lite till…

Men, nu var det mode jag bloggar och finare än så här kunde inte en 13-åring vara 1972! jag kommer också att visa fler kläder från massor av år, så nu ska här MODEBLOGGAS!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till 70-tals mode, Lodenrocken! Eller hette det duffel?

  1. Imse Vimse skriver:

    Ojoj, den rocken kunde man ha dödat för!

    • Katrin skriver:

      Duffeln fick jag ju av min pappa som enbart ville att vi skulle ha varm ylle i vinterkläderna. Jag behövde inte döda alls, bara tacka min lyckliga stjärna för att han inte hade en aning om att det för en gångs skull blev HELT RÄTT…Ha det gott! /Katrin

  2. Monica skriver:

    Gud va stilig du är !!! kram monica

    • Katrin skriver:

      Kul att du gillade min duffel, det gjorde jag också, med eftertryck! Speciellt med tanke på hur det kunde ha blivit…;o)

  3. Peter Eklund skriver:

    Jasså Katrin…så det besöket på bilprovningen blev ett minne för livet…också det har ju ett värde…AIK -Björklöven måste ha varit ett sammandrag…Jo damerna saknas

  4. Magnus skriver:

    Ha ha..Brown IS beautiful!Bloggerisvar: Vad häftigt att de skiftar lite då och då, ögonen sådär! Hej. -> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Läste du ”Från Skellefteås horisont” häromdagen?http://blogg.aftonbla…Peter hade också varit på bilbesiktningen.Mitt eländigaste minne från en bilbesiktning skrev jag om där…När min SAAB V4 började brinna, upphissad i luften och med besiktningsmannen under. När han väl fick ned bilen fick han inte upp motorhuven, man behövde göra en speciell ”knyck”. Den var nog lika trög som din lilla bil. Så med lågorna runt armarna sprang jag fram och ”knyckte” medan mannen skrek ”håll dig undan”… Resten står hos Peter…Ja så det kan gå!Ha det gott! /Katrin

  5. Pysan :o) skriver:

    Trampers hade man på fötterna.. underbara…Saknar…Kram Pys som hade en grön duffel…

    • Katrin skriver:

      Min duffel var också grön! Det är bara det att färgen gulnat under åren så den ser brun ut på fotografierna. Men orginalet var härligt skogsgrön. Som en gran i sitt fullaste flor…Ha det gott!/Katrin

  6. hasse lavin skriver:

    De där är en duffel…for Christs sake..en Lodenrock hade inte dom däringa ”benknapparna”…Chip å välkommen till Hajk ska du va……

    • Katrin skriver:

      Duffel, självklart! Jag blev bara lite förvirrad ett tag när jag läste om lodenrockar på 60-talet. Såklart jag hade en duffel, med träpinnar till ”knappar” och allt.Tack för påpekandet, det var bra för mig…;o)Ha det gott! /Katrin

  7. Sirpa skriver:

    Katrin..Joo,nog finns det många fobier minsann..är glad att jag slipper spindelfobin,har så det räcker ändå :-)Det kam nog vara en bra ide att krusidulla med min namnteckning lite var stans så att jag vänjer mig vid att skriva den! Jag ska jobba med det :-)) Ha det gott! Kram!

    • Katrin skriver:

      Bra, att jobba på sina fobier och inte ”falla till föga” är det enda man kan göra.Ha det gott! /Katrin

  8. Kul inlägg. På den tiden växlade inte modet lika fort. Min mamma köpt ett par jeans åt mig på Algots, som inte gick att bleka. VILKEN KATASTROF!

    • Katrin skriver:

      Jeans från Algots, som inte gick att bleka. Jordens undergång!Min man ville att vår lilleman skulle heta Algot (efter hans farfar). Jag sa ett rungande NEJ! Nu heter han Håkan Nils Algot och har flera gånger pratat om att han skulle vilka kallas Algot (det är häftigt). Tönt, tänker jag…Algots är (och förblir) töntkläder. Stackars dig!!!!

  9. Och jag som inte kan något om mode!! Ha en härlig dag nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  10. ilse-marie skriver:

    Duffeln missade jag… kanske var jag för ung, men v-jeansen var en storfavorit! / ha det gott i vårvärmen – här behövs i alla fall ingen duffel 😉

    • Katrin skriver:

      V-jeansen var det dummaste min pappa kunde tänka sig så några sådana fick jag inte. Inte heller ”krach-lacks-stövlarna” eller ”kortsen”SuckMen en duffel blev det!Ha det gott! /Katrin

  11. Eleonor skriver:

    Härligt !! att få se gamla älskade plagg igen om så bara på foton!!Ha det fott vännen, Kram!!

    • Katrin skriver:

      Nu har jag lagt till dig till mina favoritbloggar. Jag har läst dig lite här o där och tänker läsa lite mer imorgon. Vilka finfina kattfoton du har och så finfina katter. Jag är en Riktig Kattälskare men blev allergisk i 20-års åldern och kan inte ha katter alls. Ett av mitt livs tragedier!Så, dina foton njuter jag av, mer sådant!Ha det gott! /Katrin

  12. Helena PO skriver:

    K: Det är skillnad på lodenrock och duffel! Har haft båda – duffeln först och sen rocken!

  13. Monica skriver:

    Hej ! När jag fick se dej i din duffel …kom jag att tänka på min blåa kappa som jag fick när jag blev konfirmerad ..den var BLÅ så du bara vet …kram monica

    • Katrin skriver:

      Och min duffel var skogsgrön… jag hoppas du kände dig fin i din blå kappa!Ha det gott! /Katrin

  14. Imse Vimse skriver:

    Jag blir så sugen på att leta reda på gamla foton. Ska försöka hitta något kort med 70-talsmode. Jag hade ju en lodenrock, men tror inte att den finns på kort. Men något annat gräsligt ska jag väl kunna hitta.Kram

    • Katrin skriver:

      Varför säger du ”gräsligt” om 70-tals modet? Själv kommer jag ihåg hur häftig jag var i min duffel. Om 20 år kommer man att se tillbaka på 2007-års mode med rysningar trots att vi är så fina nu. Smaken ändras med modet…Hoppas du också hittar fotografier! Det är kul att minnas det som varit, i alla fall ibland…Ha det gott! /Katrin

  15. Imse Vimse skriver:

    Nja, det mest häftiga med mina 70-talsfoton är nog att jag var 20 kg lättare och att håret var äkta gyllenblont.

    • Katrin skriver:

      HA! Jag var 50 kilo lättare, och håret var äkta permanent!Det är då som sjutton vad tidens tand har gnagt (inte…);o)Ha det gott! /Katrin

Kommentera

