Mode och Miljögifter i fisk, vilken intressant blandning

Uj, så roligt jag ska ha de närmaste dagarna! Dels ska jag blogga 70-tals mode med några av alla mina fotografier från förr som jag skannat in. Dels ska jag skriva om miljögifter i fisk. Jag frågade ju i ett inlägg igår (se här) om det var något intresse för det jag forskar om och så fick jag flera frågor om miljögifter i Östersjöfisk. Lax, flundra, torsk, sik, mm i en salig blandning. Det ska bli en liten utmaning att reda ut de begrepp som behövs…

Men först Mode!

Här är ett foto av min lillasyster Susanne från mitt i sommaren år 1972, hon var 7 år och skulle börja skolan om någon månad. På sig hade hon en lejongul snör-T-shirt, högsta mode det året och några år framåt.

Titta också på kudden i soffan, med cirklarna i brunt, orange och rött. Den kudden hade jag både ritat och broderat på syslöjden något år tidigare, när jag var ca 11-12 år. Jag har fortfarande kvar kuddfodralet och tycker det är kul att se det igen ”på plats” tillsammans med det brun/orange/vit randiga sofföverdraget…

Blommorna hade vi inte i fönstret utan på en speciell blombänk framför. Det stora glasfatet som Susanne hade armen på var brunt med stora luftbubblor i. Jag kommer inte ihåg designern men det är fortfarande vackert hemma hos min pappa.

Här står jag 1974, också med en snör-T-shirt. Den var svart och jag matchade den med det breda svarta skärpet i midjan. Jeansen var tajta men inte de tajtaste jag hade, jag hade hållit på att flyttstäda hela dagen. Det är kvällen innan vi körde till Göteborg, sista natten i huset väntar… Fotot är taget framför Forslunds i Gimåt, de som bodde på Svanvägen 11 när vi bodde på 10an.

Miljögifterna skriver jag om i nästa inlägg, här ska varvas…
;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Mode och Miljögifter i fisk, vilken intressant blandning

  1. Imse Vimse skriver:

    Snör-T-shirts hade man ju. Och blombänk. Jag har faktiskt ett blombord nu som står i ett hörn.Kom stora glasögon något år senare? Jag hade ett par som täckte nästan hela ansiktet.Brunt/orange verkar vara på modet igen. Min första egna soffa var en brun manschestersoffa på stålrör.

  2. Marcus skriver:

    bloggerisvar 1: ja men va’ tusan – du sa jue…fast numera är väl glasögonlikheten borta iofs 😉 Oh nej, inte tappa lill-katrin! Jag ska hålla mig till ditt fina namn i fortsättningen så vi slipper datormissöden hehe..såvida inte annat önskas?? 😉

  3. Marcus skriver:

    bloggerisvar 2: Vad härligt! Musik är bäst när det är lite brak i det hela hihi 😉 ….du vet redan att jag följer detta (miljögifterna) med STORT intresse, skall läsa dina upplysningar! :)Ha en riktigt fin dag!

  4. Ja, de där snörena minns man ju. Jag kollade ett gammalt album häromdagen och upptäckte att jag på tidigt 70-tal verkade ha en gul jacka (typ munkjacka) som favorit. Det är nog det enda gula plagg jag ägt.Jag har upptäckt att vitling är en billg fisk, och ett alternativ till torsk (som jag vägrar köpa). Så nu äter jag vitling flera gånger i veckan, med hopp om att den inte innehåller så mycket gifter.

  5. Piraya skriver:

    och den där ytterkrukan i plast! *ler*vi hade massor av såna…Härligt att du tar dig tid att scanna in och visa, det ger så fina minnesbilder hos mig som gick ut 9an 1971Kram

  6. ilse-marie skriver:

    Ja jösses, det där känner man igen. Alltihopa – hur kunde man? Fast en del av det har ju varit modernt igen på senare år! / önskar dig en härlig vårhelg

  7. Sirpa skriver:

    Snacka om nostalgi :-)Jag hade en orange snör T-shirt..jag och min kompis brukade låna varandras kläder när vi skulle på disco..fattiga som vi var så kändes det som vi hade lite omväxling på klädfronten när vi gjorde så :-)hur som helst..kul hade vi ändå :-))

  8. Härliga bilder,kläderna från den tiden är ju snart på mode igen! Ha nu en underbar dag och sköt om dig!!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  9. Monica skriver:

    hejsan ! kul att se dej ..du ser så lycklig och glad ut !! kram monica

  10. Imse Vimse skriver:

    Nu har jag lagt ut lite bilder, bl.a. glasögonen!!

  11. Sköt nu om dig och ha en trevlig helg!!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  12. Magnus skriver:

    Trevlig Helg!-Mangan.

  13. Madonnan skriver:

    Är imponerad över er som tagit reda på hur en scanner fungerar… Roligt att se bilder från förr! 🙂

  14. birgitta skriver:

    Jättehärliga bilder!Det är verkligen nostalgi i dom.:)

  15. Kang skriver:

    Ha ha ha! Underbara bilder från en förfärlig era i mitt liv. Ibland tycker jag inte alls att det var konstigt att jag var så mobbad när jag gick i skolan. Man behöver bara titta på bilderna…Värme från Kang

  16. Sköt nu om dig och ha en fortsatt trevlig helg!!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  17. Njut nu av dagen och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  18. Rosa skriver:

    Du har så mycket att berätta om. Mycket intrassant om miljögifter osv. Snör t-shirtarna minns jag. Jag och min pappa hade en varsin likadan *L*.

  19. ZOL skriver:

    Va, fina ni var i era snörisar- jag kommer ihåg dem!

  20. Magnus skriver:

    Hoppas du får en go´och glad påsk!-> Mangan.

  21. Kriss skriver:

    Vilka fina bilder! Jättekul att läsa tillhörande text också!Svanvägen 11… *asg* I det huset har jag vuxit upp, fast på en helt annan ort! Men lite kul ändå.

Kommentera

