Miljö Del 3: Miljöproblem med fisket i Japan

Jag skrev en kommentar till ZOL angående detta med japaner och fisk… Den kommentaren tar jag också med här, som en del i min lilla ”miljöskola”.

Som miljömänniska har jag ju inte undgått att det är japanska fiskeflottor som dammsuger världshaven, och japanska uppköpare som köper allt, även sådant som fiskas med cyanid och dynamit på korallrev.
Det är inte roligt att se foton på döda korallrev. Ca 1 kvadratmeter korall dör per upplockad fisk enbart av cyaniden (läs mer här om korallrevens öde och fiske med cyanid och dynamit). Hur mycket som dör av dynamit vat jag inte. Tonfiskebestånden är snart utrotade och det är mycket som är japanernas ”fel”, kanske för att de betalar så mycket för fin fisk.

Japaner jagar till och med valar, tumlare och andra delfiner på det mest vedervärdiga vis. I  Sverige visades i förra veckan en film om Japansk jakt på delfiner och andra av havets däggdjur och här i lunchrummet var det en livlig debatt. Tydligen bryr jägarna sig inte om att djuren fortfarande lever när de krokar dem och drar dem efter en bil, släpandes i gatan… Jag såg inte filmen själv men som sagt, reaktionerna här var kraftiga.

Jag har däremot sett en film om Japanskt fiske och Albatrosser… Tydligen fiskar man precis där hanalbatrossarna söker föda, strax sydöst om Syd Afrika. Mängder av albatrosshannar fastnar i långrevarna och drunknar och så ligger honorna där på ägget många många mil därifrån och väntar på avlösning som inte kommer. Honorna tvingas till slut av hunger därifrån (de söker föda i syd väst, närmare Argentina) och då dör äggen. Det var en Fransk film som varnade om att om inget ändras är snart de jättelika Albatrosserna utrotade. 

Så, miljöproblem och fiske… det finns ingen gräns för hur eländigt jag uppfattar situationen för världshavens fisk. Många arter är på randen till utrotning.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Miljö Del 3: Miljöproblem med fisket i Japan

  1. ZOL skriver:

    Katrin: Tack för ditt långa och uttömmande svar- se för övrigt svar på min blogg. Och Glad Påsk på dig!

    • Katrin skriver:

      Det skulle vara verkligt intressant att höra om den vanliga konsumenten i Japan är medveten. Jag skulle inte tro det. Någon miljörörelse att tala om har jag inte hört att Japan skulle ha. Så, rovfiskar gör de oförtrutet.Ha det gott! /Katrin

  2. Kang skriver:

    TACK för att du tar upp det här! Så viktigt!!!!Värme från Kang

    • Katrin skriver:

      Jag tycker miljöfrågor är viktiga och skriver gärna. Sen när jag skriver blir jag lite deprimerad då värmer ord som dina!Tack igen! /Katrin

  3. Kriss skriver:

    Nä usch… vilka hemskheter… Blir så ledsen av att veta sånt här.

    • Katrin skriver:

      Ja, ibland känns det som om jag håller på med helt fel saker. Att forska om miljöproblem gör ingen munter, speciellt inte i ett globalt perspektiv. Idag när jag läste lite om cyanidfiske blev jag så ledsen att tårarna trillade. Det är fullkomligt sanslöst vad girighet, skrupelfrihet, ”gör-inte-jag-det gör någon-annan-det-mentalitet”, okunskap mm har förstört.Men, det enda som gäller är bättre kunskaper och att sprida känslan av att det gör skillnad om man bryr sig (för det gör det ju). Så, jag jobbar vidare!Ha det gott! /Katrin

  4. Puckosmulan skriver:

    Hoppas att du som djurvän och miljömedveten varit inne och röstat mot pälshandeln!

    • Katrin skriver:

      Jo, jag skriver självklart under. Jag har varit på ”Namninsamling” och gjort det också. Det borde vara förbjudet med pälsdjursuppfödning i hela världen!Bra jobbat av er!Ha det gott! /KatrinPS Jag har i flera dagar bloggat om fiske, rovfiske och cyanidfiske som dödar korallrev. Det är tungt att jobba för naturen men det behövs, på alla fronter!

  5. hasse lavin skriver:

    Bra Katrin, MODO..Du å jag , Älgarna å Bengan ger ALDRIG UPP!!!!!!

    • Katrin skriver:

      Mark Twain vet jag självklart vem han var. Själv har jag dock svårt för generaliseringar (om dom inte är av typen ”alla borgare är knäppa” eller ”moderater är fifflare”). Jag har nämligen en fantastisk ”personlig bankman” på Handelsbanken i stan. Han behöver bara se mig o min man inne på kontoret så vrålar han våra namn, kommer fram o pratar och behandlar oss som sin gode vän. En sådan solstråle kan jag inte annat än gilla.Surtanten på Nordea som inte beviljade oss huslån däremot…Ha det gott! /KatrinPS Jäpp Hasse, du o jag o MoDo. Fast jag är ju varken älg eller bäng…;o)

  6. ataxia skriver:

    Så fullkomligt vidrigt! Har människan några gränser alls? / ataxia

    • Katrin skriver:

      Angående ditt inlägg som ju lite är i linje med mitt om rovfisket…Jag tror vi kommer att finnas kvar i många miljoner år till, tyvärr. Sen sitter vi där på en helt naken jord och äter jästsvampar… Naturen utrotas i skrämmande fart så ingenting finns kvar då. Bara vi människor. Sen slocknar solen och vi dör ändå…Jag jobbar verkligen hårt på att hålla mitt humör uppe trots alla naturvidrigheter som vi utsätter jorden för. Men, det är inte lätt…Ha det gott! /Katrin

  7. Ja, varför ska det vara så svårt att få upp ögonen. Men det är som vanligt pengarna som styr! Jag önskar dig en riktig GLAD PÅSK nu och sköt om dig!Vickehttp://www.vicke.be/m…

  8. ZOL skriver:

    Katrin: Nu har du chansen- kommer ihåg att du missade # 500! I morgon kväll träfar vi lite japaner ska passa på att fråga vad de vet om fisket.

    • Katrin skriver:

      Nu missade jag ju denna gång också, om du inte räknat lite fel?Det ska som sagt bli kul att läsa vad Japanerna vet om sitt rovfiske och sin behandling av valar, delfiner mm.Ha det gott! /Katrin

  9. ZOL skriver:

    Åh Katrin, du gjorde verkligen ditt bästa för att pricka in # 1000 men det var en liten jycke som hann alla först. Och sedan kom min systersom farandes, sedan kom du. Men jag ändrar lite på reglerna och låter er alla tre som kämpade om plats 1000 gästblogga. Jag skulle verkligen bli glad om ni ville det. Hör av dig så få du min mail! Rovfiske och annat kommenterar jag i morgon. Min man är oxå biolog, växtfysiolog. Men han jobbar inte med det nu.

  10. Freja skriver:

    Passande mitt inlägg damen??

  11. Marcus skriver:

    Tack för jättebra och intressant läsning!!Japan är en riktig skurk för att använda min forne SO-lärares uttryck…Och just haven, vi ser inte här ovan ytan skalan på utarmningen/utrotningen. Hade det varit ovan land, kanske en annan sak… Valfångsten är vedervärdig som ett exempel. De har tagits på bar gärning utanför bl.a Hawaii där de använd otillåtna fångstredskap. Greenpeace och Japan –> Not friends!Det känns som att fisket är ett enormt problem, oavsett kontinent. Europa inget undantag… Man tar allt som finns utan att tänka på scenariot 100 år längre fram. Varför så göra? I mina öron låter det rent ut sakt korkat. Hur skulle det se ut om en skogsbrukare sågade ner hela skogen och inte återplanterade? Nej, havet är inte outsinligt som det känns att vissa fiskeriföretag/flottor tror.

  12. eveleva skriver:

    Underbart med flera miljödebattörer överallt & även på denna blogg.Jag försöker oxå köra ”någon slags miljöskola” på min blogg..I alla fall ”skriva av mig” eländet och dela med mig om upplysning i ämnet…Hade gott 🙂

    • Katrin skriver:

      Bloggsvar:På COOP-forum här i Uppsala har de ett stort sortiment av kravmärkt/rättvisemärkt mat. Jag handlar hela veckans mat där. Miljömärkt för hela slanten. Det är inte speciellt mycket dyrare. Rättvisemärkt juice kostar precis lika mycket som ”vanlig”, köttfärsen (Kravmärkt från Uppsalabonden) kostar ca 75 kr kilot och då får man finmald färs med låg fetthalt. kaffet (Krav, rättvisemärkt) kostar ibland exakt som ”vanlig” ibland någon krona mer. Ägg från lokal uppfödare och kravmärkt kostar betydligt mer men det är det värt.Sen att jag kör bil dit… jo, men på den lokala ICA handlaren finns inte alla dessa varor som COOP har.Så, det får nog bli COOP i fortsättningen också.Jo, visst är det roligt att fler bryr sig om vår miljö. Jag är ju ”proffs” på miljö eftersom jag disputerat om miljögifter i östersjön. Men, jag är glad för det ökande intresset och kunskaperna hos ”allmänheten”.Ha det gott! /Katrin

  13. Per skriver:

    Intressant läsning. Tror inte japanen är så medveten. Samtidigt kanske man inte vill se. Ön är ju extremt fiskberoende, folk äter ju i stort sett fisk..Japan måste idag importera 50% av sn fisk. Vad folk säger om tonfisk dock är att den japanska tonfiskkonsumtionen hela tiden varit konstant. Det är resten av världen som har ökat sin konsumtion.Har du någon kommentar till det?Sant/falskt?

Kommentera

