Svärmor snabbopererad och min åsikt om skatter

Jo, nu har läget blivit lite bättre med svärmor, min man pratade med henne i förmiddags och hon lät positiv ”nu kan det bara bli bättre”. Hon fick en hjärtinfarkt igår förmiddag, åkte till sjukhuset i Sundsvall (körde själv…), sen en snabb transport till Umeå med ambulanshelikopter. I Umeå fick hon göra en kranskärlsröntgen och sen opererades hon och fick ett kranskärl vidgat via ballong införd genom en stor blodåder eftersom hon hade syrebrist i en del av hjärtmuskeln.

PUH, allt detta på mindre än 12 timmar!

Nu betalar jag min skatt glatt igen i flera år framåt (se detta tidigare inlägg om min åsikt om skatter).

Tack alla bloggare för era ”hållna tummar” självklart var de dem som hjälpte svärmor…
;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Svärmor snabbopererad och min åsikt om skatter

  1. SingleStar skriver:

    Jepp, och år 2021 med socialdemokratisk återställarpolitik kan du bli ändå gladare, då ökar inkomstskatten till 60% på alla inkomster och inga grundavdrag eller andra avdrag, 10 % förmögenhetsskatt från första kronan, fastighetskatt på 30 % på hela taxeringsvärdet.Då skall pensioner betalas från tömda pensionskassor och de allt fler äldre skall ha mer sjukvård.Frågan är vilka som blir kvar och betalar.

  2. Ove skriver:

    SingleStar skriver fortare än hon/han tänker tror jag.De största inkomstskattesänkningar vi hittills fått stod socialdemokraterna och Kjell-Olof Feldt för. Har du inte koll på fakta?Borgarna sänker skattetrycket för höginkomsttagare och för företagen. Reinfeldt vet att hans allians åker på näsan ut 2010 och då gäller det att köra statens finanser i botten så att det inte ska gå att återställa något när vänsteralliansen tagit över.Kan borgarna vara så jävliga?Vergang!

    • Katrin skriver:

      Precis! Tack och lov för att inte alla är borgare… SingleStar verkar inte ha koll på alla siffror, som vanligt…Läs gärna Ilse-Maries blogg http://ilsemarie.word…Hon kan sina siffror hon!Ha det gott! /Katrin

  3. SingleStar skriver:

    Ove,inte koll på siffrorna? Hur mycket sänktes skattetrycket när Feldt var finansminsiter? Svar: inte alls. Skattetrycket ökade från 50,6 % till 55,7 % från 1982 – 1990 då Kjell Olof Feldt satt som finansminister.http://www.ekonomifak…Jag undra vem det är som har koll på siffrona och inte? Eller skall du rymma din kos nu efter du har blivit överbevisad? Kan du säga mig hur Feldt sänkte skatterna när skattetrycket ökade?Den borgerliga politiken går ut på att minska skattetrycket för alla, minska transfereringarna och se till att folk kan leva på sin lön snarare än att få bidrag från sina egna skaettpengar som devalveras på vägen genom en massa onödiga byråkrater.När sossarna förlorade makten 1976 sa Olof Palme ”Vi skall göra det till de jävligaste åren för de” och det sa han i samklnag med bygjobbare anslutna till byggfacket. Efter valvinsten 1982 ville Palme sträcka ut en hand till borgarna men det är fullt förståeligt att den inte togs emot med tanke på vad sossarna och facket skapade.Folk som har jobb vet att utan borgare så är det osäkert om de får ha kvar några jobb under sossarna eller tvingas till terapijobb som plusjobben.

    • Katrin skriver:

      Enda kruxet är att det är väldigt få procent av Sveriges befolkning som tjänar på borgarna, de flesta får det sämre när en liten liten minoritet får det bättre.Jag lever helst i ett samhälle där alla bidrar, efter förmåga. De som tjänar minst ska betala MINST i skatt (i procent av inkomsten). Som det nu är kan många riktigt rika inte betala något alls, eller på annat vis ”lura” systemet och leva ett synnerligen ”rikt” liv (ekonomiskt). Sen passar det att utnyttja svensk sjukvård mm när man behöver.

  4. SingleStar skriver:

    Jo, men skattessystemet är ett hopkok av dynga, skit och avföring där medelklassen och den övre arbetklassen betalar de mesta skatterna. De rika betalar inget varken under sossar eller borgare. De längst ner har passiverats till bidragsmottagare. Men eftersom ingen gör något konkret av skattessyetemet så kommer det fortsätta att ha kvar bristerna.En poäng med att plocka bort skatter från entreprenörer är att det är där jobben skapas. Men skatteverkets personal har betett sig väldigt illa mot den gruppen. Det får man läsa om i boken skattmasens manifest av Mikael Wokander. Om inga jobb skapas framöver så är katastrofen 2021 ett faktum. Då återstår frågan hur man löser den.

  5. Karolina skriver:

    Jag är SÅ glad att svärmor är bättre. Det var i alla fall en hemskt händelserik helg. Hoppas att någon flyttat hennes bil från sjukhusparkeringen 😉

    • Katrin skriver:

      Jo, det har varit en riktigt gräslig vecka. Mitt i alltihopa har jag tvingats jobba också (hemifrån pga influensan) men det ligger över mig att jag inte hunnit lika mycket som jag borde gjort. I mitt jobb bara FÅR man inte vara sjuk… Nästa vecka (24 april) ska jag på konferens och till dess har jag massor av saker att göra!Bloggerisvar: Det här med deklaration… Jag har det riktigt läskigt enkelt, min man kommer med min deklaration och sticker en penna i min hand och säger glatt ”skriv under där”. Jag skriver under, och frågar sen honom hur mycket jag får tillbaka. Jag får alltid tillbaka eftersom jag inte har någon jämkning alls.Så här har jag haft det i alldeles för många år, jag ÄR bortskämd!Om jag var du skulle jag skriva ned alla extraresor i en ”resedagbok” samma dag jag gjort dem. Och sen bara sammanställa det varje år (lätt sagt i efterhand). Resorna till jobbet är ju lättare, ta din kalender och räkna bara de dagarna du vet att du jobbat. Står det ”sjuk hela veckan pga influensa i kalendern är det ju lätt. Smådagar du valt att jobba hemma är svårare men då får du göra en ungefärlig uppskattning.Hoppas du ”klarar av det”! /Katrin

  6. Vad bra att det ser ut att ordna sig! Jag betalar gärna skatt, men tyvärr är det många som smiter undan! Ha nu en härlig kväll och sköt om dig! Vickehttp://www.vicke.be/m…

  7. Barbamama skriver:

    Men vad jobbigt. Jag hoppas att din svärmor nu återhämtar sig så att hon kan njuta av sin fina lägenhet. Tufft av henne att köra själv till sjukhuset!!!Ang. gran canaria så finns det fler foton på min hemsida 🙂 längtar tillbaka varje gång jag tittar på dem.

    • Katrin skriver:

      BloggerisvarVanlig groda (Rana temporaria) och Åkergroda (Rana arvalis) är ganska lika varandra och svåra att skilja åt. Jag är definitivt ingen expert på grodor men det ser ut som om det är någon av dessa ”brungrodor” som du fotat. Den vanliga grodan blir ca 10 cm och har trubbig nos. På ryggen löper två åsar vilka normalt är utåtbuktade. Färg och teckning mycket variabel. Ovansidan brun till gulaktig med mörkare fläckar i mönster.Den vanliga grodan finns i hela Sverige utom i östra Småland, på Öland och på Gotland. Åkergrodan blir något mindre än vanlig groda ca 8 cm. Nosen spetsigare och ryggens två åsar löper parallellt och normalt rakare än hos vanlig groda. Även hos åkergrodan är färg och teckning variabel, dock finner man på sommaren ofta enhetligt, ljust gråfärgade individer.Nu är det ju lekdax så grodorna har fina färger. Jag tror inte du sett en padda. De finns mer i södra Sverige. Inte heller tror jag på någon annan groda för de andra grodarterna i Sverige är mer sällsynta. Gölgroda (Rana lessonae) är grön-brun, 6-9 cm, är mycket lik ätliggroda, och lever i småvattensamlingar, men den förekommer utmed Upplandskusten.Vanlig Padda (Bufo bufo) är den enda padda som finns i hela Sverige (paddor är också groddjur och de få arterna i Sverige lever mest i söder, förutom vanlig padda då). Men vanliga paddan har korta ben, jag tycker det ser ut som om ”din” groda har långa ben, längre än sin kropp vilket grodorna har.Nu är jag som sagt ingen expert på grodor så någon duktigare kanske kan säga mer bestämt vad du sett.Kul möte var det i alla fall!Ha det gott! /Katrin

  8. Barbro skriver:

    Jag ger mig inte in på några skattediskussioner, för jag har inte det rätta kunnandet, men jag är uppriktigt glad att din svärmor har börjat återhämta sig från sin hjärtinfarkt.OCH – för den delen – att du själv också mår lite bättre nu.Ha en bra veckaKram/Barbro

    • Katrin skriver:

      Asgarv! Jag diskuterar vad som helst även om jag inte kan någonting… jag vet bara att alla mina ”Moderatsläktingar” (avlägsen släkt) fuskar med skatten, får massor av förmåner i jobbet, lever ett riktigt lyxliv med massor av fina semestrar och dyligt och ÄNDÅ klagar.Jag betalar allt helt hederligt och klagar aldrig. Jag är mycket tacksam för att jag lever i Sverige och får ta del av den Svenska välfärden. Jag menar att vi glömt att det är oerhört dyrt (men oerhört viktigt) att vi lever i ett SAMHÄLLE, att bli omhändertagen av sjukvården, få bränder släckta av brandkåren, bli hjälpta vid brott av polisen, få bra utbildning av skolan mm. Allt detta kostar pengar och det är MYCKET dyrare om alla ska betala var för sig än om alla hjälps åt.Ha det gott! /Katrin

  9. Rosa skriver:

    Vad skönt att allt gått bra och Rosa betalar gärna också så att vi alla får samma chanser.

    • Katrin skriver:

      Jo, det var bra att svärmor fick hjälp så snabbt. Vad bra att vi i alla fall är tre som gärna betalar vår skatt…;o)Ha det gott! /Katrin

  10. Karolina skriver:

    Jo då, jag har hyfsad koll på resorna. Men det är siffrorna 😦 Jag är ingen siffermänniska.

  11. Piraya skriver:

    skönt att höra att det är på rätt väg med svärmor. Jag tillhör dem som gärna betalar skatt, trots allt, det är en hel del vi får för pengarna ändå…Fick ni inte näringsbrist när ni levde på morötter? men ni blev garanterat fint solbruna *ler

    • Katrin skriver:

      Men halloj, vad har du gjort med min brödspade? Jag tyckte väl den verkade använd…;o)Här är något du gillar!http://www.youtube.co…Ha det gott! /KatrinPS Uj, så fint allt var, från dopen till konfirmationen, till dina killar! Och den där tårtbiten, den hade jag velat haft.

  12. barbakvinna skriver:

    vad skönt att det går åt rätt håll…

Kommentera

