Min nya kamera!

Jag har fått en ny kamera i födelsedagspresent av Sir Vääs. Den är liten, svart, lätt och fin, en ”Lumix” av Panasonic med lins av Leica. DMC-FZ7 heter raringen och hitintills har alla foton jag tagit med den varit riktigt bra. Men viktigast av allt, den har ett batteri som räcker för drygt 300 foton. Den jag har kämpat med i några år nu (HP 812 typ) har käkat elström som godisätaren käkar godis. Varje gång jag varit någonstans och fotat har den raskt skyltat ”low on batteries” och stängt ned sig som en sköldpadda. Och så har den legat där tyst och innesluten i sitt skyddande skal och inte kommit ut förrän ”för sent”.

Den nya raringen har visat sitt ansikte hela tiden och jag har fotat flera finfina foton på Ella (nu 1 år 1 månad) som varit hos oss massor senaste veckan.

Nu kommer nästa krux, jag kan inte lägga in foton här på bloggen…

”Vi stödjer inte filens format” kommer upp oavsett vad jag väljer. JPG, TIFF, BMP eller jag vet inte vad. Inget stöds av AB helt plötsligt. Det var något man skulle göra med något ”cache” minne men jag minns inte var man hittar det.

Kan någon hjälpa?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Min nya kamera!

  1. ZOL skriver:

    Hmm, jag har också råkat ut för det några gånger. Men det brukar fixa sig då jag laddar ner mina foton via Photoshop. Jag använder sedan snabbredigeraren i Photoshop och ändrar bildstorlek (under Bild) till 400 eller 300 om det är stående foton.Det går då blixtsnabbt att publiera dem. Kan vara så att din bild helt enkelt är för stor. Lycka till för vi vill ju gärna se dina fina foton!

  2. ZOL skriver:

    Glömde en sak: Grattis på födelsedagen! Nu är det väl förresten snart dags för promoveringen?

  3. Karolina skriver:

    Åh, stort grattis på födelsedagen. Tyvärr kanjag inte hjälpa dig med bilderna för jag sparar om mina via paint när jag ändrar storleken på dem och då funkar det alltid.

  4. Barbro skriver:

    GRATTIS från mig också!Jag tror att ZOL har rätt om bilderna.Jpg och bmp SKA annars stödjas av programmet. Men tiff vet jag inte säkert, för det är lite speciellt OCH även STORT.Det finns dessutom ett annat gott skäl att krympa bilderna och det är att 25 MB:s bloggutrymme snart blir fullt med för stora bildfiler.”Batterslukare” är ett elände!Har du provat att sätta i lite starkare batterier i den gamla kameran (2300-2500 mA). Det är oftast initialskedet som drar mest och då kan ett svagare batteri sugas ur ganska snabbt.

  5. Piraya skriver:

    om du går in på ”verktyg” ”internetalternativ” så ska du hitta det med cache minne, TÖM jag har yahoo och har all information på engelska… men GRATTIS på fölsedagen! hipp hipp hurra!

  6. Marcus skriver:

    samma sak hände för mig med en bild men när jag förminskade den så försvann problemet, men jag vet inte var gränsen går dock…En ny kamera som är BRA är hemskt trevligt :)Ha en fin kväll och grattis i efterskott!

  7. Då får vi snart njuta av nya bilder i din blogg med andra ord! Ha nu en fortsatt trevlig helg och sköt om dig! Vickehttp://www.vicke.be/m…

  8. Magnus skriver:

    Hej och grattis till ny kamera! Vet precis vilket märke det där är! Deras systemkamera påminner jäkligt mycket om en klassisk Leica. Och de förser ju alltså modellerna med sin världsberömda optik! – Kul!Bilderna som genereras är säkert ganska stora, kanske till och med runt 3200 x 2500 pixlar sisådär.. Det är för stort för AB. Då får man det där negativa meddelandet om filstödet. Krymp bilderna i något bildprogram. Sen funkar dom.Hej och ha en skön söndag!I med batterierna i ”sköldpaddan”!-> Mangan.

  9. Sköt nu om dig och ha en fin kväll! Vickehttp://www.vicke.be/m…

  10. Maggis skriver:

    Men hallå där…fyller du år den 4 maj? Jag fyller den 3 maj och Niki fyller den 5 maj om jag inte har missuppfattat det hela.Vilket gäng oxtjejer Grattis till dig!Kram Maggan

  11. Magnus skriver:

    Hej Katrin.Här fortsätter min kommentar en stund till…Tiff och bitmap(bmp) är filformat där bilderna lagras tämligen eller kanske t.o.m helt okomprimerade. Detta ger väldigt ”tunga” filer. Det är bra att ha så mycket bildinformation som möjligt, vilket man får i tex tiff och framförallt i fotografernas lilla älskling Raw-formatet, om man tänker sig göra större förändringar av bildens innehåll som tex temperatur, kontrast, nyans/mättnad, ljus och skärpa. Och framförallt om man tänker göra en stor förstoring av bilden. När det gäller Jpeg så misstänker jag att du kan välja olika kvalitétsnivåer, dvs olika grader av komprimering. Ju större komprimering, desto fler bilder får du plats med på ditt minneskort, visserligen i sämre kvalitet, men det beror ju på vad du ska göra med bilderna sedan – vilken kvalitet som du måste ha… Det bästa, tycker jag är att ta en hyfsat bra kvalitet, spara över bilderna som de är, krymp dem i ett bildprogram för det ändamål som är aktuellt, men spara originalet som det var.Oj vad jag tjatar!Ha, ha..Du. Ha en trevlig vecka!-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Jo, nu funkar det, jag har helt enkelt sparat om bild-filerna i lägre kvalite. Tack för dina tips!Ha det gott! /Katrin

  12. Imse Vimse skriver:

    Kul med en ny kamera.Jag måste också förminska mina bilder innan jag publicerar dem här.

Kommentera

