Nu ska här sys… Men behövs mönster EGENTLIGEN?



Jag ska promoveras snart… (se här). Jag har ringt till ALLA sömmerskor mm i Uppsala och de är fullbokade i månader. Så, nu ska jag sy min balklänning själv… Det här är början, så långt jag kom i helgen. Mönstret…

Behövs verkligen ett mönster? När jag köpte tyg verkade alla tycka det…

Så, vad gör en rådig kvinna? Jo, för att se om jag köpt tillräckligt med tyg gjorde jag små minikläder i skala. Jo, jag HAR köpt tillräckligt med tyg. Jag får till och med flera meter över. I teorin då…

Vi får se hur det går i verkligheten. Jag har i alla fall bett att få låna en symaskin och en av mina kollegor ska ta med en i morgon. Toppen! Jag hoppas bara jag kan sy i siden med den för jag har hittat ett härligt ”jeansblått” rå-siden som jag köpt. Dessutom ett ”genomskinligt” siden med broderier och pajletter på som jag ska ha till schal. Det tyget är precis ton-i-ton med det tjockare sidenet men bägge tygerna är TUNNA. Undrar om symaskinen klarar siden?

Någon som har tips om ÄRMISÄTTNING respektive PASSNING ÖVER BYSTEN? Jag anar att allt inte är lika lätt som att tejpa ihop mini-pappers-kläderna…

;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Nu ska här sys… Men behövs mönster EGENTLIGEN?

  1. Piraya skriver:

    Måste du ha ärm? kan du inte nöja dig med breda axelband och ha en fin sjal över axlarna? Det hade nog jag satsat på om det vore min klänning. jag har inte sytt vuxenkläder på eviga tider, ca 20 år… men din skiss är förbaskat fin.och om du provsyr på en liten bit siden innan du ger dig på klänningen så vet du vad symaskinen klarar. annars kan du nog ha mönsterpapper under tyget, vid mataren, eller om det var tvärtom.. hm? sydde massor av karnevalskläder i slinkiga och sidenaktiga tyger för ett par år sedan… och då fick vi göra så.. lycka till och lova att lägga in bilder på hur det går…Kram

    • Katrin skriver:

      Jo, jag ska göra en klänning utan ärm (som skissen) MEN så också en jacka med ärm. Jag vill inte vara barärmad på dagen…Bra tips om att börja på den lilla spillbiten…;o)Ha det gott! /Katrin

  2. Karolina skriver:

    *S* Jag skulle just tipsa om Piraya, hon har svar på tal med symaskiner, men jag var visst redan sent ute.

  3. Piraya skriver:

    men du.. det är ju så himla snyggt att ha en sjal draperad över axlarna!!!!!! och så slipper du fundera över ärmisättningen på jackan, såvida du nu inte har gett dig attan på att ha just en sån liten jacka.. tack Karolina för att du tänkte på mig *ler’

    • Katrin skriver:

      Inte med mina feta armar…Då krävs en jacka!Tack för alla tips! Och Karolina hon känner oss…

  4. Piraya skriver:

    glömde säga att du också kan prova att minska trycket på mataren… eller öka… men provsy så mycket du kan innan du börjar med the real thing… så gör jag när jag är osäker på stygnlängder, matartryck, och allt annat

  5. Katrin skriver:

    Jo, jag anade nog att Piraya skulle veta besked…;o)

  6. Piraya skriver:

    *ler*tror inte du har så feta armar som du tror att du har 😉 så det så

  7. Magnus skriver:

    Oj. Lycka till!Vad modig du är, fast det är väl knappast första gången du rör en symaskin, om du ska ge dig på ett sånt projekt, och till en promovering också…Så glöm vad jag sa, jag utgick från mig själv, dvs noll kompetens på området…Bloggerisvar:Jag får återkomma. Men en färdig serie brukar ju vara märkta så att det vänstra numret anger vilket tryck det är i ordningen och det högra numret anger den totala upplagan. tex: 34/60 ja, står det så så är detta exemplar nummer 34 av totalt 60 stycken som lämnat tryck. Som regel återfinns dessa anteckningar i blyerts till höger eller vänster nertill på tavlan – trycket. Så är det. Torrnålar ska ju gå att göra nytryck ifrån. Frågan är hur, och vem som gör det… Jag kan tänka mig att du kan vända dig till det lilla lithografiska tryckeriet i Tidaholm på vulcanön, eller något annat grafiskt tryckeri. De är ju inte så många, men där finns kunskapen om nytryck. Kopparstick eller torrnål kan vara fräna att scanna in också. Öppna den scannade bilden i photoshop håll ner ctrl-knappen och tryck sedan bokstaven ”i” Färgerna blir då inverterade. Kan vara fränt, tror jag… Ha det kalas. Jag ska forska lite i det här. Det är ju jäkligt spännande. -> Mangan.

  8. Detta är något som jag inte kan vara till hjälp med tyvärr! Sköt nu om dig och ha en fin kväll! Vickehttp://www.vicke.be/m…

  9. Madonnan skriver:

    Å, jisses…lycka till! Vad duktig du är, helt otroligt. 🙂

  10. honest skriver:

    oo jag hade tänkt sy min studentklänning själv, vad skönt om att man inte är ensam om att få ideer om att sy viktiga kläder själv

    • Katrin skriver:

      Idag har jag kommit ett STORT steg fram med mitt projekt. jag har fått låna en symaskin!Jippi!Nu ska jag bara köpa nålar till den och lite fodertyg (det glömde jag att jag vill ha) och sen kan jag börja med äventyret!Ha det gott! /Katrin

  11. Imse Vimse skriver:

    Du är modig och duktig som ger dig in på nåt sånt. Jag kan bara sy i knappar.Min händige man däremot, han sydde min brudklänning! Det var 1983, han har inte sytt något sen dess.

  12. Barbro skriver:

    Jag bara älskar ditt lilla mönster!Känner så väl igen det från alla åren med mina dockor.Själv kan jag sy precis vad som helst… så länge jag får göra det för hand och i skala 1:8.När det gäller symaskiner (brrr), slirkiga tyger och full människoskala är jag däremot OERHÖRT osäker. Skönt för dig att få goda råd av andra som verkar veta exakt vad de talar om.Lycka till!:oD

  13. Monica skriver:

    Hej ! Måste önska dej LYCKA TILL ! MED DIN BALKLÄNNING JAG HAR EN SYSTER SOM HAR KÄMPAT SIG IGENOM ATT SY EN BALKLÄNNING TILL SIN DOTTER ”CAPS LOCK ” ursäkta kom när den tangenten men ids inte skriva om ,men nu är klänningen färdig jag tycker ni är duktiga kram monica

  14. ilse-marie skriver:

    Hejsan! Tack för kommentaren. Inser att det var länge sen jag hälsade på här. Är inte uppkopplad så mycket nu när sommaren börjar nalkas. Hoppas i alla fall din klänning lyckas. Är själv ingen större stjärna när det gäller att sy. Lägga upp byxor, kuddfodral o gardiner går an, men inte mer. / önskar dig en skön vecka och en fin balklänning!

  15. Kvack skriver:

    Ett tips från en som sytt div bal/fin/revy-klänningar i sina dagar. Sy ett prov i tunn lakansväv eller annat billigt tyg först. Där kan du göra justeringar, som du för över på mönstret. Vad gäller ärmar, så följ anvisningarna på mönstret. De brukar vara bra.

  16. Barbamama skriver:

    Oj vad spännande. Vore kul att få se resultatet sedan 🙂 Tyvärr är jag inte kunnig att sy, är superglad när jag lyckas sy raka gardinlängder :-)Lycka till!

  17. Maggis skriver:

    Ohhh så vågat jag har sytt mycket förr i tiden och skulle nog inte köra utan mönster med så svårt halkigt tyg…men du har kanske sytt mycket tidigare. jag håller tummarna för dig och din konstruktion.Kram

  18. ZOL skriver:

    Nu är jag jätteimpad.Vilka fina minimodeller. Jag skulle aldrig ha tålamod att göra sådant.Jag sydde jättemycket förr i tiden. Förra våren sydde jag en kort klänning i råsiden till min äldsta styvdotter (som inte är med här). Det var inga problem att sy i siden. Knepet är att pressa hela tiden. Det var kul att sy igen- man kommer ihåg mer an man tror. Du kommer att bli jättefin!!

  19. Kvack skriver:

    Tack för dina ord. Tyvärr har jag inga kort på min älskade kisse som går att använda. (Usch, saknar henne så..)Vad gäller ärmmönster: Om du har ett gammalt ärmmönster kan du använd det. Eller om du har något plagg som sitter bra: gör ett mönste av det.Mina blommor: det blev kanon!Kram

  20. Rosa skriver:

    JISSES va´ impad jag blir!! Så spännande.

Kommentera

