och jag ska kalla mig Biolog? Mörderska vore närmare sanningen…

För ett år sedan när jag började blogga så anlade jag en gräsbrand på tomten (av olycksaligt misstag, se här). Jag fick ringa brandkåren och blev polisanmäld och det blev inte bättre av att en bränd och död kopparödla låg kvar i askan (de är fridlysta, läs mer här)…

Nu har jag varit ute och klippt gräsmattan. Ni vet, den där djungeln där ute som inte blivit klippt sen i fjol höstas… Döm om min förtvivlan när jag ikväll hittar en död kopparödla liggandes med ett litet skärsår tvärs över ryggen. Min gräsklippare!

Mördare av oskyldiga, fridlysta, kräldjur kan jag numera titulera mig. Och jag som ska vara biolog…

Suck!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till och jag ska kalla mig Biolog? Mörderska vore närmare sanningen…

  1. Barbro skriver:

    Meeeen….. vilken förfärlig människa du är!Mördar fridlysta djur på löpande band – jag får bestämt lov att plocka bort dig ur mina favoriter.Fast å andra sidan kunde du ju inte hjälpa det, så ok då, du blir kvar.;o)

  2. Imse Vimse skriver:

    Men jösses, att de vågar närma sig din tomt.

    • Katrin skriver:

      Jo, hur bara törs de komma in på min tomt? Mörderska är bara förnamnet… Tortyrerska kan jag nu också lägga till!

  3. Cinnober Rose skriver:

    ingen kan vara perfektdet var länge sedan jag såg en kopparödla, undrar om jag ens gjort det i vuxen ålder…. jag har bara kört över någon groda med min gräsklippare, det var inte heller någon trevlig upplevelse kan jag lova.cheer upkram

    • Katrin skriver:

      Jo, men kopparödlor är ju fridlysta och ”känns” ovanliga. Det var inte roligt att finna den lille. För liten och tunn var han.Den som brann i fjol var bra mycket tjockare. Så nu har jag haft ihjäl traktens enda kopparödle-par…”Murderer” väst på Gollum-vis hör jag ormarnas själar väsa…

  4. Imse Vimse skriver:

    Svar: Jo, vi sover i tält. Alla läger jag har varit på har det varit tältning. Lägret i sommar är jättestort, runt 20 000 scouter.

  5. Michis skriver:

    Det är ju inte mord om du inte planerat det. Vållande till annans död kan jag gå med på. Fast det rullar ju inte lika fint ur munnen med Gollum-väsning: ”Vållerska till annans dööööd!”

  6. Cinnober Rose skriver:

    vågar inte, betyder att jag måste röra vid de eländiga varelserna, jag vet det… och de är så oberäkneliga, snabba, klipska jäklar dessutom… jag vet att jag borde, men vågar inte… men tittar gärna på dina bilder på kopparödlan…. Kram

  7. Magnus skriver:

    Hm…Nog för att biologer (förmodar jag) måste dissekera en och annan labbråtta… men jag förstår hur det där måste ha känts. Men lugn. Du är ju lika stort offer.Ha det!-> ManganJo, jag har en liten ”Gallup” hos mig ikväll.-M.

    • Katrin skriver:

      Angående din gallup…JAG tycker att kvinnor ska synas lika ofta på bild som män. Även på trafikskyltar.Läser man en vanlig dagstidning och roar sig med att räkna antalet foton på män respektive kvinnor (vilket jag gjort ett antal gånger) blir man GRYMT besviken. På ca 100 foton på män går det 10-20 foton på kvinnor. Kolla det är faktiskt så!Fotona på kvinnorna kan dessutom visa väldigt mycket bröst, bara ben, mm och är ofta fotade så att kvinnan tittar uppåt, sitter/står UNDER fotografen. Fotona på män är mer tagna underifrån…Deprimerande blir det dessutom när det står i texten ”Professor Arne Andersson på Andersoninstitutet” när det för kvinnorna står ”Gittan, Karl Karlssons barnbarn” och så handlar det också om en professor på Universitetet. Jag har ändrat namnen men basfakta är rena rama sanningen. Vilket visar att kvinnor och män inte får jämlik uppmärksamhet i våra media.Om detta kan jag skriva spaltmil…Ha det gott! /Katrin

  8. Rosa skriver:

    Vi har så jobbigt på landet när Mannen ska klippa gräset. Vi rotar runt i gräset innan för att se att inte någon groda ligger kvar. Så svårt. Förstår dig. Det gör så ont.

  9. Puckosmulan skriver:

    Oj! Hade ingen aning om att de var fridlysta! Här ser jag dom titt som tätt.

    • Katrin skriver:

      Angående kopparödlan (kopparsnok). Jo ALLA kräldjur och groddjur i Sverige är fridlysta!Sen ca år 2000!!Viktigt att veta anser jag eftersom alla dessa djur minskar i antal väldigt snabbt. Så, ormar, ödlor, salamandrar, grodor, paddor mm är fridlysta!Ha det gott! /Katrin

  10. Gunnar skriver:

    Hej Ojdå det var inte lätt att vara ödla hos Dig.Fast bränder har väl både negativ och positiv inverkan på den biologiska mångfalden? I vart fall i skogen där vissa arter är beroende av att det brinner ibland.:)

  11. Barbro skriver:

    Är det inte också så att dessa fridlysta kräldjur är några av Jordens dummaste varelser (ja, efter oss då!)?På den tiden vi hade sommarstuga i skogen hittade vi dem döda (förolyckade) överallt. Var det inte gräsklipparen (väldigt sällan)som körde över dem, så var det bilen, hjuöet på skottkärran eller helt enkelt att man trampade på dem för att de låg så stilla att man trodde att de var pinnar. Söta var de också, så vi blev alltid lika ledsna när vi råkade ha ihjäl en.:o(

Kommentera

